Saturday, June 5, 2010

Duit...

Ramai orang cakap kalau nak berjaya lebih tinggi jangan fikir sangat tentang duit. Fikirkan tentang kerja yang dibuat. Tanamkan minat, asahkan bakat, buat dengan sepenuh hati maka duit dengan sendiri akan datang. Majoriti buku motivasi beritahu macam ini. Malah orang yang kaya sekarang inipun cakap sebegini jugak. 

Ya, memang kena fikir tentang duit tapi jangan terlalu fikirkannya. Sebabnya anda akan mudah kecewa jika gagal mencapai sesuatu.

Betuk ker? Bagi pandangan aku, tip ini mungkin betul sebabnya aku tengah mencubanya sekarang. Aku sekarang ini bekerja sebab nak dapatkan duit untuk sara hidup. Aku tiada banyak duit tetapi hanya cukup-cukup makan sahaja. Apabila aku fikirkan balik, orang kaya sebab mereka dapat fikir idea kreatif untuk jana duit. Kreativiti pula datang dalam minda apabila anda merasa seronok membuat sesuatu. Jadi jika anda bekerja dengan seronok maka idea kreatif akan datang mencurah-curah. Pada masa itulah bakat idea anda akan terserlah. Jika diaplikasikan idea itu maka boleh menjadi punca jana duit jika kena cara dan tidak mengenal erti putus asa.

Itu sahaja, kuncinya ialah bekerja dengan seronok. Keseronokan tidak dapat dihasilkan apabila anda terlampau fikirkan hasil iaitu duit. Sebabnya kalau tidak dapat duit (hasil) maka anda akan mudah rasa kecewa, Tetapi kalau anda bekerja kerana keseronokan, jika gagal maka anda akan cuba lagi, jika gagal lagi maka anda akan terus mencuba sampai berjaya. Jadilah anda macam Thomas Edison yang gagal hampir seribu kali.

Buatlah kerja dengan seronok macam aku!

No comments: