Kisah

Kisah manusia yang berjiwa muda dan bebas...

Thursday, September 30, 2010

Buang je dalam sungai...

Sungai yang dipenuhi sampah sangat kotor dan jijik
Sikap tidak peduli dan ambil mudah adalah punca keindahan alam tercemar seterusnya membawa kesan jangka panjang yang buruk kepada generasi akan datang.

Mungkin ada orang kata, "Alah, aku buang pembalut makanan jer kat dalam sungai, takde kesan pun".

Cuba bayangkan kalau semua 28 juta penduduk Malaysia berfikir macam tu. Sikit-sikit lama-lama jadi bukit. Itulah yang kita rasa sekarang. Paling teruk, penduduk pinggir sungai ambil mudah dengan sistem pelupusan sampah mereka dengan buang ke dalam sungai. Aku pernah lihat dengan mata kepala aku sendiri. Maka, tak hairanlah sungai negara kita semakin tercemar.

Cuba tengok gambar di bawah:

Sungai yang nyaman dan segar
Nampak kuning tapi bersih, kuning sebab lumpur dasar sungai. Sungai sebegini syok memancing.
Apabila ditanya mahu tak sungai macam ni? semua cakap mahu. Tetapi kebanyakan tidak mahu berubah sikap untuk tidak buang sampah ke dalam sungai.

Hanya mereka yang sanggup berubah jer boleh kecapi nikmat alam semulajadi.
Baca lagi >>

Wednesday, September 29, 2010

Gambaran Dajjal zaman ini...

Mungkin ramai orang ingat Dajjal adalah seorang manusia bermata satu.
Halaqah TV9 semalam sangat baik dalam memberi kefahaman kepada orang islam tentang gambaran Dajjal pada zaman ini. Ramai ingat Dajjal adalah seorang manusia yang bermata satu.

Sebenarnya keterangan hadis Rasulullah berkenaan kemunculan Dajjal dan tanda-tandanya merupakan simbolik. Jika kita faham secara ayat maka tepatlah Dajjal seperti gambaran dalam gambarajah di atas.

Walaubagaimanapun, Kata Dr. Danial bin Zainal Abidin dalam wawancara tersebut, Dajjal boleh datang dalam 3 bentuk:
  1. Dalam bentuk ideologi seperti isme-isme yang ada pada hari ini. Contoh Hedonisme, kapitalisme dan bermacam-macam lagi.
  2. Dalam bentuk kumpulan seperti kumpulan bawah tanah iluminati yang diteorikan mengawal dunia pada hari ini melalui Amerika dan Israel.
  3. Dalam bentuk individu yang kuat dan berpengaruh.
Organisasi Iluminati yang diangotai pemimpin besar dunia dikatakan mengawal dunia pada hari ini sehinggakan negara-negara Islam tidak mampu berbuat apa-apa.
Kalaulah macam apa yang disebut itu, maka kita pada hari ini sudah diserang Dajjal! Lihatlah tanda-tandanya...
Baca lagi >>

Tuesday, September 28, 2010

Krisis Malaysia - Indonesia

Bendera Malaysia diconteng dan dibakar dalam mogok di Indonesia baru-baru ini
Demo yang berlaku di Indonesia baru-baru ini membuatkan aku terfirkir apa sebenarnya yang berlaku di sebalik semua ini? Adakah sebab benda yang kecil sudah cukup untuk isytiharkan perang antara 2 negara?

Setelah diselidiki dengan bertanya kepada orang-orang tua dan sedikit pembacaan maka baru aku tahu duduk perkara sebenar. Sebetulnya, perkara ini didalangi oleh pihak yang tidak senang dengan keamanan yang dikecapi oleh Malaysia mahupun Indonesia. Bagi mereka, perang bermakna untung!

Kenapa? Kerana mereka boleh campur tangan seterusnya menguasai sumber ekonomi yang ada dalam negara. Contoh yang paling mudah ialah apa yang berlaku di Iraq. Setelah banyak minyak disedut keluar semasa pendudukan askar Amerika, barulah mereka berundur.

Diceritakan oleh rakyat Malaysia yang pergi ke Indonesia. Majoriti rakyat mereka tiada apa-apa masalah macam majoriti rakyat kita. Cuma ada segelintir sahaja yang buat demonstrasi dan digembar-gemburkan oleh media. Sebab itu kita nampak macam masalah besar.

Oleh itu, walaupun kita tidak puas hati dengan kerajaan mahupun pembangkang, tak perlulah kita melakukan huru hara. Cukuplah dengan berdemosntrasi secara aman. Pihak polis pula jangan nak sembur tak tentu hala biar bagi nampak huru hara. Tak perlulah diulangi lagi peristiwa 13 Mei. Jangan nanti apabila kita mula hilang kuasa maka dibuatnya huru hara untuk mengembalikan sokongan orang ramai kepada pihak kita.
Baca lagi >>

Monday, September 27, 2010

Jenayah berat yang menjadi-jadi...

Mangsa rompak Mat Rempit dikelar leher. Kejadian ini berlaku di Lebuhraya Persekutuan berdekatan susur keluar ke Padang Jawa.
Hari ini keluar lagi dalam Metro Online tentang seorang remaja dikelar lehernya selepas cubaan merompak oleh Mat rempit pada pukul 2.30 pagi di lebuhraya Persekutuan. Nampaknya semakin menjadi-jadi jenayah sejak akhir-akhir ini.

Jangan negara kita nanti jadi macam Amerika Syarikat yang ada satu kes yang berlaku, sekumpulan remaja bertindak memukul orang yang tidak dikenali mereka semata-mata untuk menghiburkan hati. Mereka menganggap, pukul beramai-ramai seolah-olah sebuah parti menghiburkan diri. Ini contoh masyarakat rosak.

Orang sekarang seolah-olah sudah tidak takutkan undang-undang lagi. Adakah ini bala daripada Allah kerana kita tidak mahu malaksanakan hukumNya?

Sebenarnya tiada undang-undang yang lebih bijak dan berkesan daripada hukum Allah kerana Allah yang mencipta manusia. Jangan nanti terkena kepada keluarga sendiri baru mempertikaikan undang-undang yang tidak berkesan. Fikirkan seolah-olah mangsa itu macam keluarga kita. Baru kita mahu undang-undang yang berkesan dikenakan terhadap penjenayah.
Baca lagi >>

Sunday, September 26, 2010

Banjir di Pakistan, gambaran yang perlu dilihat...

Banjir melanda kawasan penduduk di Pakistan

Semuanya tenggelam dan rumah musnah akibat arus yang deras

Arus deras menyukarkan lagi misi menyelamat dan penghantaran bantuan

Bayangkan bagaimana ingin mendapatkan bekalan air bersih dalam keadaan sebegini?

Penduduk terpaksa mencari tempat yang tidak digenangi air

Air banjir ini dijangka surut dalam sebulan

Kanak-kanak adalah golongan yang paling mudah terkena penyakit bawaan air

Beginilah ujian yang menimpa hampir berjuta-juta rakyat Pakistan selepas berlaku banjir besar akibat salji yang mencair di Himalaya. Aliran sungai yang selalunya membantu pengaliran air ke laut akhirnya tidak dapat menampung pencairan salji. Akibatnya bandar di pinggir sungai semuanya ditengelami air. Lebih teruk lagi kebanyakan rumah rosak teruk akibat aliran deras air yang meruntuhkan dinding rumah. 

Banjir ini adalah yang paling buruk dalam sejarah Pakistan.
Baca lagi >>

Sunday, September 19, 2010

Supermokh dalam National Geographic

National Geographic baru-baru ini mendokumentasikan kehidupan Supermokh sebagai atlet bola sepak Malaysia yang paling berjaya. Setelah menonton video itu aku merasa sangat bangga menjadi rakyat Malaysia. Rupa-rupanya kita orang Malaysia berbangsa melayu boleh berjaya kalau kita mahu. 

Jom tengok video di bawah:









Begitulah hebatnya Mokhtar dahari.
Seorang yang bekerja keras di padang...
Seorang yang merendah diri...
Seorang yang menjadi Inspirasi kepada ramai orang...
Seorang ketua keluarga yang baik...
Seorang yang tidak suka berfoya-foya, minum arak dan merokok...

Mokhtar dahari seorang lagenda. Kalau dia mampu kenapa kita tidak?
Aku harap dokumentari ini mampu menjadi suntikan semangat kepada atlet bola sepak tanah air. Kita mampu menjadi jaguh dunia kalau kita mahu...
Baca lagi >>

Saturday, September 18, 2010

Super Star - Supermokh

Aksi Allahyarham Mukhtar Dahari
Siapa yang tidak kenal dengan Allahyarham Mukhtar Dahari penyarung Jersi nombor 10? Lagenda pemain bola sepak Malaysia yang mengharumkan nama Malaysia di persada dunia. Jom tengok antara pencapaian beliau yang masih belum dipecahkan rekod:

Baca lagi >>

Friday, September 17, 2010

Sultan Kelantan yang baru...

Cerita hangat tentang institusi raja di Malaysia sekarang ialah berkenaan dengan Sultan Kelantan yang baru iaitu Tuanku Muhammad Faris Petra. Rata-rata komen rakyat kelantan sangat positif terhadap baginda memandangkan baginda digelar Sultan yang berjiwa Rakyat.

Gambar-gambar yang aku ingin kongsikan di bawah mampu untuk menceritakan segala-galanya terhadap keperibadian baginda Sultan Kelantan. Gambar ini diambil oleh Topeng Perak Unmasked.

Menteri Besar Kelantan yang digelar Tok Guru berada di belakang Baginda(berjubah dan berkopiah) yang bersalaman dengan rakyat jelata
Setelah Baginda Sultan perasan Tok Guru berada di belakang, maka terus Baginda menjemput untuk bersama dihadapan bersalaman dengan rakyat jelata
Tok Guru Menteri Besar dengan malu-malu mungkin terkejut dengan layanan yang diberikan Sultan Kelantan kepadanya. Orang sekeliling juga nampak terkejut
Akhirnya semua orang akur dengan kehendak Sultan dan menyuruh Tok Guru berada sebarisan dengan Sultan untuk bersalaman dengan rakyat jelata
Berdirilah 3 orang pemimpin Kerajaan Kelantan bermula dari kanan Sultan Kelantan Tuanku Faris Petra, Adinda baginda Bendahara Kelantan  Tengku Faiz Petra dan Menteri Besar Kelantan Tuan Guru Dato' Nik Aziz.
Tidak kira tua,muda, miskin dan kaya semua beratur ingin bersalaman dengan pemimpin negeri yang berhati rakyat dan takutkan Allah.

Baca lagi >>

Thursday, September 16, 2010

Sambutan Hari Malaysia

Alhamdulillah, hari ini adalah sambutan hari pembentukan Malaysia yang sepatutnya disambut sejak daripada dulu lagi. Persoalannya, beruntungkah Sabah dan Sarawak memasuki Malaysia ataupun beruntungkah Malaysia dengan sabah dan Sarawak menyertainya?

Walau apapun jawapannya, perkara yang harus ditekankan ialah manfaat kedua-dua belah pihak. Dengan kelebihan hasil mineral yang dimiliki Sabah dan Sarawak maka negeri ini sepatutnya diberi kemudahan hidup yang secukupnya seperti bekalan elektrik ke kawasan pedalaman yang banyak di negeri yang berbukit bukau ini. Perkara ini sepatutnya diambil kita oleh pemerintah yang adil kepada negeri jajahannya.

Pun begitu, kemasukan Sabah dan Sarawak membuatkan negara Malaysia lebih meriah dengan kepelbagaian etnik dan kaum. Terima kasih kerana sudi bersama kami di semenanjung. 
Selamat Hari Malaysia!
Baca lagi >>