Tuesday, September 28, 2010

Krisis Malaysia - Indonesia

Bendera Malaysia diconteng dan dibakar dalam mogok di Indonesia baru-baru ini
Demo yang berlaku di Indonesia baru-baru ini membuatkan aku terfirkir apa sebenarnya yang berlaku di sebalik semua ini? Adakah sebab benda yang kecil sudah cukup untuk isytiharkan perang antara 2 negara?

Setelah diselidiki dengan bertanya kepada orang-orang tua dan sedikit pembacaan maka baru aku tahu duduk perkara sebenar. Sebetulnya, perkara ini didalangi oleh pihak yang tidak senang dengan keamanan yang dikecapi oleh Malaysia mahupun Indonesia. Bagi mereka, perang bermakna untung!

Kenapa? Kerana mereka boleh campur tangan seterusnya menguasai sumber ekonomi yang ada dalam negara. Contoh yang paling mudah ialah apa yang berlaku di Iraq. Setelah banyak minyak disedut keluar semasa pendudukan askar Amerika, barulah mereka berundur.

Diceritakan oleh rakyat Malaysia yang pergi ke Indonesia. Majoriti rakyat mereka tiada apa-apa masalah macam majoriti rakyat kita. Cuma ada segelintir sahaja yang buat demonstrasi dan digembar-gemburkan oleh media. Sebab itu kita nampak macam masalah besar.

Oleh itu, walaupun kita tidak puas hati dengan kerajaan mahupun pembangkang, tak perlulah kita melakukan huru hara. Cukuplah dengan berdemosntrasi secara aman. Pihak polis pula jangan nak sembur tak tentu hala biar bagi nampak huru hara. Tak perlulah diulangi lagi peristiwa 13 Mei. Jangan nanti apabila kita mula hilang kuasa maka dibuatnya huru hara untuk mengembalikan sokongan orang ramai kepada pihak kita.

No comments: