Kisah

Kisah manusia yang berjiwa muda dan bebas...

Monday, April 25, 2011

Saman ekor dihapuskan

Aku kurang pasti sama ada cerita ni benar atau tidak. Sebabnya tadi kawan aku ada bagitau yang dia ada terbaca surat khabar yang mengatakan saman ekor akan dihapuskan.

Lagipun aku tak suka sangat saman ekor ni sebab dah banyak kali kena. Mujurlah surat saman yang sampai tu memang betul dan aku ingat masa bawak laju tu.

Tapi ada beberapa cerita yang aku dengar, surat saman yang sampai ke tangan dia tu salah. Pada masa dia dikatakan kena perangkap had laju tu kereta dia dok kat bengkel masa tu. Jadi macam mana boleh kena saman?

Dengan kata lain, berlaku kesilapan dalam sistem ni. Jadi kalau nak dihapuskan memang elok sangat la. Kalau nak saman pun lebih baik tembak dengan alat tu dan buat sekatan di hadapan bagi kereta yang bawa laju. Selepas itu terus bagi surat saman.

Aku rasa antara faktor saman yang tak berbayar ialah sebab saman ekorlah. Ramai yang rasa dia tak bersalah..haha.
Baca lagi >>

Sunday, April 24, 2011

Jangan ikut dia


Kadang-kadang kita berjumpa ramai orang dan bermacam jenis orang. Setiap orang ada kerja masing-masing dan ada bisnes masing-masing.

Ada yang cakap, "Jika kau join bisnes ni kau akan kaya. Tak payah jumpa bos kau lagi."
Ada juga yang cakap, "Tak payah kerja, kau melabur jer dalam tut..tut..Pasti kaya."

Setelah aku berjumpa ramai orang dan join banyak benda gak yang hampir semuanya tak berjaya dengan cemerlang. Maka aku mula membaca beberapa buku tentang bisnes. 

Kesimpulan yang aku dapat buat ialah:
  • Mesti cari apa yang aku mampu dan suka buat, sebab kat situ ada passion aku. Jika lepas ni ada masalah dan cabaran takdelah merungut menyalahkan orang yang ajak kita tu. Dengan passion ni aku jadi lebih kuat dan tabah hadapi apa jer orang kata.
  • Jangan mudah ikut orang dan terpengaruh dengan dia. Kalau dia berjaya pun sebab passion dia kat kerja tu. Ya, aku kadang-kadang mudah terpengaruh bila tengok orang pakai kereta besar, rumah besar dan kalau boleh nak buat kerja macam dia. Setelah cuba memang tak berjaya.
Tanya diri dulu, selongkar diri dulu dan fahami diri dulu lepas tu buatlah keputusan kat mana passion kita. Lepas jumpa barulah cari orang yang berjaya dalam bidang yang kita minat dan mampu buat kemudian ikut dia. Ikut dan buat sampai berjaya!

Mulai sekarang, aku takkan mudah terpengaruh dengan sesiapa saja yang datang promosi apa-apa kat aku.
Aku tidak akan membazir masa mengelirukan diri aku dengan ajakan dan hujah mereka. Aku akan tumpukan bidang aku minat dan mampu buat ni sampai aku berjaya dengan cemerlang!

Manusia tidak mampu untuk buat semua benda, carilah satu benda yang kita mampu buat sebab itulah jalan untuk kita berjaya. Sebab itulah kita hidup ni saling memerlukan. Dan kejayaan tu tidak terhad kepada satu bidang sahaja. Ada yang berjaya dalam bidang hartanah, fesyen, restoren, francais, MLM, pelaburan, bisnes dan makan gaji. 

Jadi jangan mudah mengatakan hanya bidang ni saja boleh buat kau senang sebabnya mereka berjaya sebab mereka jumpa DIRI mereka!
Baca lagi >>

Carta Terkini Liga Super 23 April 2011

Berikut adalah carta terkini Liga super selepas perlawanan pada 23 April 2011:

Ked. Pasukan/Kelab Mata P M S K J B P
1 SELANGOR 32 14 10 2 2 19 11 8
2 TERENGGANU 28 14 8 4 2 24 12 12
3 KELANTAN 27 14 8 3 3 33 15 18
4 KEDAH 24 14 7 3 4 12 9 3
5 PERAK 23 14 6 5 3 16 10 6
6 FELDA UNITED 19 14 5 4 5 11 14 -3
7 HARIMAU MUDA A 18 13 5 3 5 16 15 1
8 JOHOR FC 16 14 3 7 4 9 14 -5
9 T-TEAM 15 14 4 3 7 17 19 -2
10 KUALA LUMPUR 15 14 3 6 5 9 11 -2
11 NEGERI SEMBILAN 15 14 4 3 7 13 18 -5
12 PAHANG 13 14 3 4 7 14 19 -5
13 SABAH 11 13 2 5 6 9 15 -6
14 PERLIS 7 14 1 4 9 12 32 -20

3 pasukan teratas liga nampaknya berjaya mengekalkan kedudukan.

Ini pula keputusan perlawanan yang telah mengubah kedudukan beberapa kumpulan:
Kelantan menang dengan Perlis 4-0
Kuala Lumpur seri dengan Felda United 0-0
Sabah tewas ke tangan Selangor 1-2
Terengganu menang dengan Perak 3-0
Johor FC menang dengan T-Team 2-1
Kedah tewas ke tangan Harimau Muda A 1-2
Negeri Sembilan menang dengan Pahang 3-1

Pasukan anda menang ke? Pasukan aku Alhamdulillah kekal tangga teratas.
Baca lagi >>

Friday, April 22, 2011

Kisah pagi jumaat

Semalam hampir sehari suntuk aku hadapi masalah internet. Jadi tak dapatlah nak update blog ni walaupun ada cerita yang aku ingin kongsi..

Ce Citer..ce citer..(pengaruh Hantu Kak Limah)

Macam ni, semalam aku ada tertengok rancangan Semanis Kurma (tertengok sebab masa tu iklan kat NTV7). Kisah kali ni memang agak tragis bagi aku.


Rahimah (bukan nama sebenar sebab tak ingat nama sebenar) telah mengadu yang dia telah ditinggalkan suami tanpa memberi nafkah zahir apatah lagi batin selama lebih 4 bulan.

Dia ditinggalkan suami kerana suaminya ada hubungan sulit dengan kawan rapatnya yang juga adik angkat suaminya..Lebih teruk lagi suaminya sekarang ini bersekedudukan dengan kawannya itu. Sebenarnya kawan yang juga adik angkat suaminya itu sudah berkahwin tetapi kerana tergila-gilakan suaminya maka diminta cerai dengan suami asal.

Hubungan sulit  ini terjalin semasa Rahimah dalam pantang selepas melahirkan anak bongsu mereka.

Tanpa kahwin mereka telah duduk sebumbung dan Rahimah telah laporkan kepada Jabatan Agama. 

Ahli panel ada memberi pandangan suruh Rahimah minta fasakh dengan suaminya kerana perbuatannya memang melampau. Tetapi jika Rahimah masih sayangkan suaminya maka kena laporkan kepada Jabatan Agama untuk dibantu.

Sedih kan cerita ni. Kawan makan kawan, bergelumang dalam dosa. khianati pengorbanan isteri dan sebagainya.

Apa yang aku perhatikan, benda buruk ni sebenarnya boleh dielakkan jika kita nekad mengatakan kepada diri sendiri TIDAK MAHU! 
Tidak mahu curang..
Tidak mahu menggatal..
Tidak mahu melakukan dosa..

dan juga SEDAR!
Sedar yang nikmat dunia ni sementara sahaja, nikmat sebenar di akhirat..
Sedar yang agama yang kukuh dan doa berpanjangan sahaja dapat menjauhkan keluarga daripada fitnah..
Sedar yang suami atau isteri kita ni besar pengorbanannya kepada kita..

Maka segala pintu maksiat durjana akan tertutup!
Baca lagi >>

Wednesday, April 20, 2011

Carta Terkini Liga Super 19 April 2011

Berikut adalah carta terkini Liga super selepas perlawanan pada 19 April 2011:

Ked. Pasukan/Kelab Mata P M S K J B P
1 SELANGOR 29 13 9 2 2 17 10 7
2 TERENGGANU 25 13 7 4 2 21 12 9
3 KELANTAN 24 13 7 3 3 29 15 14
4 PERAK 23 13 6 5 2 16 7 9
5 KEDAH 21 12 6 3 3 10 7 3
6 FELDA UNITED 18 13 5 3 5 11 14 -3
7 HARIMAU MUDA A 15 11 4 3 4 14 13 1
8 T-TEAM 15 13 4 3 6 16 17 -1
9 KUALA LUMPUR 14 13 3 5 5 9 11 -2
10 PAHANG 13 13 3 4 6 13 16 -3
11 JOHOR FC 13 13 2 7 4 7 13 -6
12 NEGERI SEMBILAN 12 13 3 3 7 10 17 -7
13 SABAH 11 12 2 5 5 8 13 -5
14 PERLIS 7 13 1 4 8 12 28 -16

Ini pula keputusan perlawanan yang telah mengubah kedudukan beberapa kumpulan:
T-Team seri dengan Johor FC 1-1
Perak seri dengan Terengganu 1-1
Pahang seri dengan Negeri Sembilan 1-1
Selangor menang dengan Sabah 1-0
Perlis tewas ke tangan Kelantan 1-5
Felda United menang dengan Kuala Lumpur 2-1

Malam ini Harimau Muda A akan melawan Kedah.

Baca lagi >>

Tuesday, April 19, 2011

Antara kreativiti dan populariti


Sekarang ni banyak betul rakyat Malaysia yang kreatif dan tersohor melalui Youtube..Antaranya Cikgu Shida, Anwar Hadi, matluthfi90..

Ada juga Ustaz yang tak masuk TV tapi tersohor jugak seperti Ustaz Azhar Idrus dan Ustaz Kazim Elias..

Baguslah, tetapi antara kreativiti dan populariti kedua-duanya penting. Tak semua manusia kreatif ni popular. Dan kebanyakan manusia popular ni mesti kreatif.

Sebab itu kita lihat ramai yang ingin popular sanggup melakukan apa sahaja. Point utama aku kat sini ialah. Tidak salah kalau kita ingin jadi popular tetapi jangan sampai melanggar syariat Allah.

Ada la beberapa orang aku tengok bila dah makin popular makin lupa diri. Populariti itu juga ujian Allah. Apabila ditegur banyak pulak alasannya.

Ingatlah, di akhirat kelak apabila berhadapan dengan Allah, kita tak boleh nak salahkan siapa-siapa jika kita dikenakan azab neraka. Kalau kita jawab tak tahu dan terlupa semua jawapan tu tidak akan dilayan. Sebabnya Allah dah bagi akal untuk kita berfikir dan buat pilihan.

Nak popular? Gunakan otak yang bijak itu untuk fikir lagi kreatif tanpa perlu melanggar syariat. Hidup pun tenang dan orang pun ramai suka..

Aku kongsikan satu video yang ada isi dan kreatif tanpa perlu menggadaikan maruah dan agama.


Baca lagi >>

Monday, April 18, 2011

Nak jadi Photographer Profesional

Aku sebenarnya masa belajar lagi bercita-cita nak jadi photographer profesional ni. tapi asyik tangguh jer dengan alasan tiada kamera DSLR. Yelah tak mampu nak beli lagi.

Aku hanya ada kamera digital biasa jer. Seorang kawan aku ni pulak bagi la motivasi kat aku. Dia cakap nak jadi jurukamera profesional ni tak semestinya terus kena beli DSLR. Guna kamera biasa pun boleh. Yang penting belajar kemahiran dan jiwai seni seorang jurugambar.

Nanti bila dah mahir ambil gambar dengan pelbagai sudut dan rasa dah maju barulah fikir nak beli kamera lagi canggih.

Oleh sebab menerima nasihat kawan aku tu maka aku kongsikan 2 gambar ni. Aku cenderung kepada gambar alam semulajadi.

Ni gambar pertama aku ambil, tersilap fokus menyebabkan daun jadi blur dan background nampak jelas.

Ni gambar kedua dan aku berjaya fokus kepada daun.

Ok tak? Nampak macam pro kan? Haha..
Nak kena cari buku tentang fotografi ni untuk praktik kemahiran asas seorang jurugambar.
Baca lagi >>

Wanita kutip botol


Masa dok tunggu orang tadi aku ternampak seorang wanita yang mengutip botol. Plastik kat tangannya penuh botol kosong. Aku mula-mula tak perasan, ingatkan dia baru lepas beli barang. Lepas dia ambil botol tu dan masukkan dalam plastik baru aku tahu dia kumpul botol rupanya.

Gambar kat atas ni bukan gambar dia. Tak tergamak aku nak ambil. Ni gambar hiasan jer.
Dah banyak kali aku tengok pengutip botol di KL ni. Kesian aku tengok tapi mungkin itu sumber rezeki pencariannya. Kira ok juga asalkan halal.

Setiap kali aku tengok diorang ni aku rasa bersyukur sangat dengan kerjaya aku sekarang. Walaupun kadang-kadang tertekan dengan kerja. Pendapatan kadang-kadang terasa tak cukup tapi kerjaya tetap ada kelas gitu..hehe..

Kadang-kadang kita perlu tengok orang susah supaya kita bersyukur dan rajin membantu.
Baca lagi >>

Sunday, April 17, 2011

Jangan marah azan subuh kuat


Ayah aku pernah cerita, masa dia pergi sembahyang subuh kat masjid selalu terserempak dengan seorang pakcik dengan 2 orang cucunya. Cucunya berumur 4 dan 6 tahun. Masa orang sembahyang subuh 2 orang cucu ni ikut solat kat belakang.

Selepas habis solat je 2 orang cucunya ni terus pergi mendapatkan datuknya dan letakkan kepala atas paha untuk tidur. Atuknya biarkan saja sambil berzikir dan berdoa dengan imam.

Terharu aku dengar cerita ni. Kecik lagi dah ajar pi solat kat masjid.

Aku cerita ni bukan apa, sedih bila baca artikel kat blog seorang kawan ni. Dia bagitau ada orang Islam macam marah di Facebook bila azan subuh kuat sangat kat rumahnya. Sampai ada seorang pakcik tu tak jadi pi masjid sebab anak dia tersedar sebab azan.

Lebih teruk lagi dia risau dengan pandangan orang bukan Islam yang dengar azan kuat. Padahal orang bukan Islam kebanyakannya bangun lagi awal untuk bersenam. Azan subuh tu bantu mereka untuk bangun awal.

Sepatutnya dia tu bersyukur kalau rumah dekat masjid. Dah dengar azan tu pergilah solat kat masjid. Pakcik tu pulak jangan jadikan alasan anak sebab tak pergi Masjid. Boleh jer mak budak tu jaga. kalau dah besar boleh je bawak ke masjid sama. Jangan nanti dah besar panjang baru nak suruh solat.

Jadi memang tak hairan kalau Islam ditindas sebab memang orang Islam sendiri tak amalkan Islam.
Baca lagi >>

Carta Terkini Liga Super 16 April 2011

Berikut adalah carta terkini Liga super selepas perlawanan pada 16 April 2011:

Ked. Pasukan/Kelab Mata P M S K J B P
1 SELANGOR 26 12 8 2 2 16 10 6
2 TERENGGANU 24 12 7 3 2 20 11 9
3 PERAK 22 12 6 4 2 15 6 9
4 KELANTAN 21 12 6 3 3 24 14 10
5 KEDAH 21 12 6 3 3 10 7 3
6 HARIMAU MUDA A 15 11 4 3 4 14 13 1
7 FELDA UNITED 15 12 4 3 5 9 13 -4
8 T-TEAM 14 12 4 2 6 15 16 -1
9 KUALA LUMPUR 14 12 3 5 4 8 9 -1
10 PAHANG 12 12 3 3 6 12 15 -3
11 JOHOR FC 12 12 2 6 4 6 12 -6
12 SABAH 11 11 2 5 4 8 12 -4
13 NEGERI SEMBILAN 11 12 3 2 7 9 16 -7
14 PERLIS 7 12 1 4 7 11 23 -12

Ini pula keputusan perlawanan yang telah mengubah kedudukan beberapa kumpulan:
Terengganu menang dengan Felda United 1-0
Kelantan seri dengan Sabah 0-0
Johor FC kalah dengan Harimau Muda A 0-1
Selangor menang dengan Perak 1-0
Kuala Lumpur menang dengan T-Team 3-1
Kedah menang dengan Pahang 1-0
Perlis menang dengan Negeri Sembilan 3-2
Baca lagi >>

Saturday, April 16, 2011

Amalan hidup Profesor Diraja Ungku Abdul Aziz


Masa duduk makan-makan dan berbual dengan seorang kawan, dia ada menceritakan perihal kehebatan ilmuan terkenal di Malaysia iaitu Profesor Diraja Ungku Aziz.

Mengikut maklumat daripada bacaan kawan aku tu, 3 perkara yang diamalkan oleh Profesor Diraja Ungku Aziz yang membuatkan dia masih cergas sampai sekarang.

Makanan:
Sarapan yang diamalkan sejak berpuluh tahun ialah 4 biji kurma dan jambu batu. Kalau tiada jambu batu epal pun boleh. Nasi hanya dimakan sekali sehari pada waktu tengah hari. Waktu malam hanya makan ringan seperti sup.

Senaman:
Sebelum ni setiap hari wajib joging selama sejam. Tetapi setelah dinasihatkan doktor pada umurnya sekarang, dia hanya berjalan turun naik bukit selama sejam sehari.

Membaca:
Untuk pastikan otak terus cergas berfikir dan tidak nyanyuk, Profesor Diraja Ungku Aziz akan membaca buku yang mampu mencabar mindanya setiap hari.

Aku pula? Biasanya nasi lemak aku bedal setiap pagi. Tengah hari nasi kukus, malam nasi ayam. Senaman sekali seminggu lompat setempat dalam rumah. Bacaan pula sebulan satu buku novel. Beza betul amalan hidup aku dengan Profesor Diraja Ungku Aziz. Haha. 

Anda macam mana?
Baca lagi >>

Wakil kerajaan Libya yang kelakar


Berita jam 11 di TV1 biasanya untuk berita dunia. Masa tu sebenarnya aku dok tengok cerita lain di TV8 tetapi sebab iklan maka terbelek TV1.

Apa yang kelakarnya?

Wakil Libya bagitau:
Kerajaan Gaddaffi sekarang ni tengah berusaha untuk mengadakan perdamaian dengan pihak pemberontak untuk pastikan keamanan rakyat Libya.

Jawapan aku:
Ya ker?Kalau betul nak pastikan keamanan kenapa tak turun je daripada jawatan tu? Padahal kalau berlaku genjatan senjata maka inilah peluang untuk mereka melemahkan pemberontak dan merampas balik kawasan yang dikuasai pihak pemerintah.

Wakil Libya bagitau:
Kerajaan Qatar adalah musuh Libya. Qatar memang dahagakan minyak Libya yang bermutu tinggi.

Jawapan aku:
Ya ke? Atau Qatar ni hanya musuh Gaddafi dan kuncu-kuncunya? Kalau betul Qatar inginkan minyak Libya tetapi sekurang-kurangnya Qatar tak bolot kekayaan tu sorang-sorang sampai rakyat Libya merempat.

Inilah tindakan kerajaan Gaddafi yang terdesak. Setelah semua dunia tahu dia menzalimi rakyatnya sendiri.
Baca lagi >>

Jom Join Bloglist Penulis Senja

Ini kali kedua aku sertai aktiviti yang dianjurkan oleh bloggers. Yang pertama hari tu Ben Ashaari yang buat.

Apa yang menarik tentang Penulis Senja ni ialah ada banyak puisi hasil idea sendiri dalam blognya. Jarang blogger yang suka buat macam ni. Mungkin takde idea dan mungkin juga bimbang pembaca mudah boring. Tetapi yang Penulis Senja ni buat agak lain sikit.

Apa pun harapan aku bila sertai aktiviti macam ni semoga dapat lebih ramai kawan daripada bloggers yang mantap dan hebat. Aku baru je jadi blogger yang aktif ni. Banyak nak kena belajar lagi.

Semoga Penulis Senja terus maju kehadapan.
Baca lagi >>