Monday, April 25, 2011

Saman ekor dihapuskan

Aku kurang pasti sama ada cerita ni benar atau tidak. Sebabnya tadi kawan aku ada bagitau yang dia ada terbaca surat khabar yang mengatakan saman ekor akan dihapuskan.

Lagipun aku tak suka sangat saman ekor ni sebab dah banyak kali kena. Mujurlah surat saman yang sampai tu memang betul dan aku ingat masa bawak laju tu.

Tapi ada beberapa cerita yang aku dengar, surat saman yang sampai ke tangan dia tu salah. Pada masa dia dikatakan kena perangkap had laju tu kereta dia dok kat bengkel masa tu. Jadi macam mana boleh kena saman?

Dengan kata lain, berlaku kesilapan dalam sistem ni. Jadi kalau nak dihapuskan memang elok sangat la. Kalau nak saman pun lebih baik tembak dengan alat tu dan buat sekatan di hadapan bagi kereta yang bawa laju. Selepas itu terus bagi surat saman.

Aku rasa antara faktor saman yang tak berbayar ialah sebab saman ekorlah. Ramai yang rasa dia tak bersalah..haha.

4 comments:

Teknik Rahsia Matemati said...

untuk membuktikan salah atau tidak, kita boleh minta gambar yang mereka tembak...

abg saya pernah kena dulu, orangnya di KL..tapi tembak di seremban...bila tengok gambar, motorsikal jenis novo..orang tu pakai no plat sama dengan no plat abg saya...padahal moto abg saya jenis LC...

keet said...

jenjalan sini :)

missxidi said...

Memang tak puas hati kalo kene saman; walaupun kiter salah, kite tetap rasa polis trafik yg salah! hihi. Thanks follow saya, saya follow balik yer =)

Alan Rizque said...

Ya betul, kadang-kadang orang boleh jer guna nombor kita secara tidak sah. Yang menjadi mengsa kita la..

Sumbody Me..thanks usdi jenjalan..Saya pun dah jenjalan ur blog..

Thanks missxidi sebab follow back..Ya walaupun kita salah kita tetap rasa polis salah sebab kita tak nak bayar saman..hehe..