Thursday, July 21, 2011

Menentang atau sayangkan negara?

Salahkah untuk bersuara dan berhimpun secara aman? Kenapa perlu dilabel penentang negara?Pembelot?

Bersih 2.0 adalah perhimpunan yang mengumpulkan pelbagai kaum malah tidak ada satu laporan kebakaran rumah kedai mahupun kereta orang awam dan polis. Adakah ini dikatakan mereka benci negara? Adakah ini dikatakan mereka mahu menghancurkan negara?

Malah huru hara yang berlaku disebabkan gas pemedih mata dan semburan air kimia. Memang patut pun kalau Ratu Elizabeth II  memakai baju kuning semasa PM membuat lawatan rasmi ke Britain.

(Untuk pengetahuan Ratu Elizabeth II memang tersangat jarang memakai baju warna kuning terang untuk majlis rasmi sebabnya kuning bukan warna rasmi Raja seperti di Malaysia)
Sebabnya sikap yang ditunjukkan pemerintah memang tidak cool dalam berhadapan rakyat yang tidak berpuas hati. Malah siap menangkap mereka yang berpakaian kuning dan melabelkan mereka penentang negara di TV sebelum perhimpunan lagi.

Cukuplah dengan mentaliti lapuk. Hanya BN boleh perintah negara. Siapakah penentang negara yang sebenarnya? Duit rakyat setiap hari dirompak sampaikan segala kebajikan rakyat berbentuk subsidi ditarik sedikit demi sedikit. Itu dikatakan pembela negara? Jangan sampai dana negara dah habis dan hutang bertimbun dengan IMF baru rakyat nak sedar. Pada masa itu semua sudah terlambat.

2 comments:

Wadi AR said...

makin tua makin bodoh!

Alan Rizque said...

Sabar Wadi AR..
=)