Kisah

Kisah manusia yang berjiwa muda dan bebas...

Monday, August 22, 2011

Kisah menginsafkan 1

Sebenarnya aku banyak kali terjumpa cerita pendek yang menyedarkan aku supaya jadi lebih baik. Terdetik jugak untuk aku kongsikan di blog ini. Aku akan tambah cerita dari semasa ke semasa sebaik sahaja aku jumpa cerita baru.

Tujuan aku yang sebenar adalah untuk memudahkan aku baca balik dikala alpa kelak.

Kisah 1

Seorang lelaki bukan islam bertanya kepada seorang muslim, "Kenapa wanita muslim menutup tubuh dan rambut mereka?"

Lelaki muslim itu tersenyum dan mengeluarkan 2 biji gula-gula. Dia membuka pembungkus sebiji gula-gula dan membiarkan gula-gula satu lagi berbungkus.

Lelaki muslim itu seterusnya membuang keduanya di atas lantai yang berdebu dan bertanya kepada lelaki bukan muslim tadi, "Jika saya meminta awak untuk mengambil salah satu gula-gula itu yang mana awak akan ambil?"

Lelaki bukan muslim menjawab, "Sudah tentu yang berbungkus."

Kemudian lelaki muslim menjawab, "Macam itulah kami melayan wanita kami.."
Baca lagi >>

Saturday, August 20, 2011

Duit bukan segalanya

Aku sangat terkesan dengan kata-kata ini yang telah aku terjemah daripada Bahasa Inggeris. Aku petik ini daripada seorang rakan dalam Facebook.

Dengan duit anda boleh beli sebuah rumah tapi bukan tempat berteduh/berlindung.
Dengan duit anda boleh beli sebuah jam tetapi bukan masa.
Dengan duit anda boleh beli katil yang selesa tetapi bukan tidur.
Dengan duit anda boleh membeli buku tetapi bukan ilmu.
Dengan duit anda boleh beli kedudukan tetapi bukan kehormatan.
Dengan duit anda boleh beli darah tetapi bukan nyawa.
Dengan duit anda boleh beli seks tetapi bukan cinta.

Jadi, aku mula percaya sekarang ini yang duit bukan segalanya..
Baca lagi >>

Sunday, August 14, 2011

Juara Kejohanan Badminton Dunia 2011

Lin Dan akhirnya menewaskan Dato' Lee Chong Wei di peringkat akhir Kejohanan Badminton Dunia 2011.

Sedih jugak sebab Lee Chong Wei tidak pernah menjuarai kejohanan badminton dunia sebelum ini. Sedangkan Lin Dan dah kali keempat menjuarai kejohanan ini.

Tapi aku agak puas hati dengan corak permainan dan saingan yang diberikan Lee Chong Wei. Cuma masa set kedua je agak merugikan peluang yang ada.

Harapnya kejuaraan pada tahun 2013 nanti Lee Chong Wei dapat menjadi juara walaupun umurnya pada ketika itu mencecah 31 tahun.

Yang mengejutkan Peter Gade juga bermain dalam kejohanan ini walaupun seingat aku Peter Gade ni pemain badminton pada zaman Rashid Sidek lagi. Umur tak menjadi batu penghalang sebab Peter Gade berkongsi tempat ketiga dengan pemain daripada China.

Apa yang aku boleh cakap ialah perasaan aku sekarang ni sedih tetapi puas hati. Kalah bermaruah kata orang. 
Baca lagi >>

Saturday, August 13, 2011

Kita adalah golongan minoriti

Ramai dikalangan kita yang merasa gah apabila disebut tentang populasi umat Islam yang ramai di seluruh dunia. Mengikut statistik penganut agama Islam seramai 1.6 Billion berbanding 6.8 Billion orang populasi dunia. Berada ditepat kedua selepas agama Kristian.

Tetapi hakikatnya umat Islam adalah golongan minoriti jika diambil kira faktor ini:
  • 1.6 Billion daripada 6.8 Billion orang adalah dikira sikit.
  • Pecahan pula yang menganut Syiah daripada 1.6 Billion.
  • Pecahan pula yang menganut Tarikat yang sesat daripada 1.6 Billion.
  • Pecahan pula yang membuat dan menganut ajaran Islam sesat daripada 1.6 Billion.
  • Pecahan kepada golongan anti hadis daripada 1.6 Billion.
  • Pecahan pula kepada Islam Liberal daripada 1.6 Billion.
  • Pecahan pula kepada Islam pada nama dan IC tetapi dalam hati mereka tidak percayakan tuhan daripada 1.6 Billion.
Jika dikira dengan teliti panganut agama Islam yang betul-betul mengamalkan agama Islam sebenarnya adalah sikit dan minoriti. 

Maka betullah sabda Rasulullah Muhammad SAW.

Ertinya:
Daripada Abu Hurairah r.a. berkata: Bersabda Rasulullah saw, "Islam mula tersebar dalam keadaan dagang (asing). Dan ia akan kembali asing pula. Maka beruntunglah orang­ orang yang asing".
- H.R. Muslim

Malah Islam juga mungkin asing dikalangan penganutnya sendiri. Sebabnya ada setengah kita memandang serong malah ketinggalan zaman jika kita mengikut ajaran Islam sebenar contohnya dalam kes bertudung.

Itulah hakikat kita sekarang. Wallahua'lam.
Baca lagi >>

Friday, August 12, 2011

1 daripada 73 golongan

Aku pernah terdengar ustaz mengajar di masjid tentang sebuah hadis berkenaan umat Islam yang berpecah kepada 73 golongan dan hanya 1 golongan yang masuk syurga.

Mula-mula aku dengar hadis ini aku rasa gerun jugak la kan sebab begitu banyak golongan umat Islam yang ada dan hanya 1 yang masuk syurga.

Tetapi apabila difikirkan balik memang umat Islam sekarang berpecah kepada banyak golongan dan kebanyakannya sesat. Antara yang aku sedia maklum ialah:
  • Syiah (ada banyak pula pecahannya)
  • Al-Arqam
  • Sesetengah Tarikat
  • Mu'tazilah
  • Fahaman Wahdatul Wujud
  • Golongan anti hadis.
  • Golongan Islam Liberal.
Dan mungkin ada banyak lagi fahaman sesat yang kita tidak tahu. Mereka ini mengaku Islam tetapi tidak berpegang sepenuhnya dengan Al-Quran dan Sunnah. Malah lebih teruk lagi mereka menokok tambah apa yang tiada di dalam Sunnah Rasul kita sehingga boleh membawa kepada syirik.
Baca lagi >>

Thursday, August 11, 2011

Masuk fasa kedua Ramadhan

Alhamdulillah hari ini hari ke-11 aku berpuasa. Sudah masuk ke fasa kedua. Prestasi setakat ni agak bagus berbanding tahun lepas walaupun ada target yang tidak dapat capai.

10 hari awal Ramadhan merupakan rahmat.
10 hari pertengahan Ramadhan merupakan keampunan.
10 hari akhir Ramadhan dijauhkan neraka.

Melawan nafsu sekali dua agak mudah. Tetapi untuk konsisten berjaya melawan nafsu itu yang susah. 

Membezakan makam (kedudukan) seorang itu dengan yang lain di dalam Islam ialah kehebatan dia melawan nafsu (jihad melawan nafsu). Sebab itu ada orang boleh berjaya dan ada orang selalu gagal dalam hidupnya.
Baca lagi >>

Friday, August 5, 2011

Tak perlu nak mengutuk Islam

Hari ni dah masuk hari kelima puasa. Sudah berapa banyak kita baca Al-Quran?

Sehari dua ni kepala dan otak dipenuhi dengan pendedahan golongan yang mengutuk Islam. Entah apa punca yang membuatkan mereka begitu membenci Islam.
Malah dalam facebook ada sebuah group yang aku jumpa mereka tanpa segan silu mengaku seorang Melayu yang dulunya Islam tetapi sekarang ni sudah jadi Atheist.

Mereka sudah tidak percayakan wujudnya Tuhan terutama selepas belajar sains dengan mendalam. Mereka juga tidak percayakan hidup selepas mati. 

Bagi aku apa guna aku hidup atas dunia ini jika tiada kehidupan selepas mati. Lebih baik aku buat jahanam dan segala kejahatan sebab bukannya dapat balasan apa pun selepas mati kelak.

Sebab itulah kalau kita tengok fahaman Atheist yang menyokong teori evolusi ini banyak membawa kerosakan kepada dunia. Siapa yang kuat dia yang dapat hidup, yang lemah diketepikan.

Jika manusia tidak percayakan Allah maka tidak sedikit pun merugikan dan melemahkan Allah malah manusia berada dalam kerugian.

Bagi aku cukuplah aku melihat tubuh badan dan jari jemariku dapat bergerak elok untuk aku yakini wujudnya tuhan. Penciptaan diri aku ini pun satu keajaiban bukti kewujudan tuhan.

Setakat mana hebatnya manusia kalau setakat tidak mampu buat walaupun satu sel?

Ya Allah, kekalkanlah aku dalam kepercayaan agamamu ini sampai mati dan biarlah aku mati dengan sebaik-baik pengakhiran. Ameen!
Baca lagi >>

Monday, August 1, 2011

Alamak terlupa niat

Semasa bersahur tadi ada berbincang sedikit tentang persoalan niat. Macam mana kalau kita terlupa niat sedangkan kita telah bersahur tadi?

Jadi aku teringat seorang uztaz yang pernah berceramah dalam TV tentang niat puasa ni. Dia kata jangan anggap niat ini susah. Sebenarnya apabila kita bangun bersahur itu sebenarnya dah dikira niat puasa. Sebabnya tujuan apa kita bangun sahur kalau tidak kerana hendak puasa esoknya kan?

Malah jika kita berbual-bual selepas solat terawih dengan keluarga kita tentang menu bersahur esok maka itu juga sebenarnya dah dikira niat. Sebabnya kalau tidak kerana hendak puasa esok maka tiada perbincangan tentang menu sahur kan?

Jadi, niat tu sebenarnya apa yang kita rancang hendak buat dalam hati. Tetapi jika mahu lebih kuat maka bolehlah untuk dilafazkan seperti ayat di atas sekali.

Oleh itu jika anda bangun sahur tetapi lupa untuk lafazkan ayat niat puasa maka jangan risau sebab anda sebenarnya dah dikira telah berniat untuk puasa.

Begitu juga jika anda telah rancang untuk bangun sahur tetapi terlepas dan tidak melafazkan niat puasa maka jangan risau sebab anda sebenarnya telah berniat ketika anda rancang untuk bangun bersahur lagi.

Lain pula ceritanya jika selepas berbuka puasa anda lansung tidak terlintas dalam fikiran dan hati tentang puasa esok malah tidak sentuh tentang bersahur pun dan tidak juga bangun sahur maka kemungkinan besar anda tidak berniat puasa. Wallahu'alam..
Baca lagi >>