Kisah

Kisah manusia yang berjiwa muda dan bebas...

Saturday, December 31, 2011

Tak suka kot

Aku sebenarnya tak pasti la korang macam mana kan. Sekarang ni macam ada satu gadget kat blog yang kalau kita masuk blog dia maka akan keluar pop up suruh like page dia. kalau tak kena tunggu beberapa saat.

Bagi pendapat aku benda ni sedikit mengganggu sebab nak kena tunggu dan melambatkan loading blog dia lagi. Ada pernah sekali tu terus hang browser aku. Kalau buka banyak page sebab blog dia menarik lagi la mengganggu.

Sebab tu kadang-kadang kalau blog ada benda ni dan melambatkan loading aku terus tutup jer walaupun dalam hati ni nak baca jer tulisan dia. Tapi nak buat macam mana kan sebab banyak blog lagi kita nak lawat.
Baca lagi >>

Thursday, December 29, 2011

Kenapa tidak ambil Jerman?

Semasa Presiden Amerika Franklin D. Roosevelt pertama kali bertemu Raja Arab Saudi King Abdul Aziz (Ibn Saud) atas kapal di terusan Suez, beliau cuba untuk menerangkan kenapa Yahudi perlukan sebuah negara di Palestin yang dinamakan Israel.
Cerita berkenaan Holocaust dan kekejaman Nazi Jerman disebut untuk meminta sokongan dan simpati Raja Arab Saudi itu. Pada masa itu semua negara Islam Arab tidak menyokong pebentukan negara Israel.

Selepas itu, Raja Saudi itu merenung muka Presiden Amerika itu dan mengaku yang tragedi itu adalah sesuatu yang teruk. Raja seterusnya bertanya, "Jadi kenapa Yahudi tidak diberikan sedikit kawasan di negara Jerman untuk bina negara Israel kerana bukan rakyat Palestin yang menyeksa dan membunuh orang yahudi tetapi Nazi Jerman."

Presiden Roosevelt tidak mampu memberikan jawapan tetapi berjanji dengan Raja Saudi yang dia akan berusaha menyelesaikan masalah negara Israel tersebut. Tetapi Presiden Roosevelt meninggal 2 tahun kemudian.
Baca lagi >>

Mimpi pelik

Banyak kali jugak la aku mimpi pelik. Apa yang peliknya ialah mimpi aku tu terbawak-bawak sampai ke alam realiti.
Contohnya macam ni, bila aku bermimpi aku tendang bola maka kaki aku pun gerak dan tendang di alam nyata sampai aku tersedar dari tidur. Hasilnya kalau ada apa-apa kat kaki aku tu menang barai la.

Kalau aku mimpi pukul orang maka nasiblah siapa tidur sebelah aku sebab dia memang kena tempiasnya. Hehe..

Aku tak tahu kenapa aku jadi macma ni sejak dua menjak ni. Dulu tak pernah pun macam ni. Nak kata doa memang aku ada baca sebelum tidur, cuma kadang-kadang terlupa. Hehe..
Baca lagi >>

Wednesday, December 28, 2011

Bau busuk nak muntah

Tadi aku ada singgah solat di masjid. Dalam keadaan tenang dan aman cuba untuk khusyuk selepas angkat takbir tiba-tiba diganggu oleh bau yang kurang menyenangkan.

Rupa-rupanya orang sebelah kiri aku tu agak berbau mungkin dia baru lepas kerja. Tidak syak orang lain sebab sebelah kanan aku tiada sesiapa.
Kalau boleh lain kali jangan buat macam tu la sebab kita berada di masjid dan diri tu hendaklah bersih dan tidak berbau. Sebabnya boleh mengganggu orang lain beribadah. Paling teruk bau itu buat aku terasa nak muntah. Aku pun tak tahu apa kerja yang dia buat sebelum tu.

Kalau rasa tak sempat nak mandi dan pentingkan solat berjemaah maka bawalah pewangi sekurang-kurangnya. Pakai pewangi tu bagi orang lain tak bau badan kita yang busuk itu. Aku harap dia ada baca blog ni. Huhu..
Baca lagi >>

Sunday, December 18, 2011

Buku yang tidak dibaca

Ada satu cerita mengenai sebuah buku. Sebuah buku yang ditulis dengan penuh nilai sastera dan puitis dengan gaya bahasa yang tinggi serta mendapat pengiktirafan sasterawan dan profesor. Setelah siap dicetak dan diletakkan di rak kedai buku maka tiadalah laku akan ia seperti goreng pisang panas.

Buku yang sepatutnya laku macam goreng pisang panas itu menyebabkan penulis marah akan budaya masyarakat yang tidak memandang akan nilai sastera yang tinggi. Dikatakan masyarakat malas membaca dan suka membaca buku picisan sahaja.

Akhirnya buku itu dijual murah bukan kerana sempena promosi tetapi kerana tidak laku!

Itu yang berlaku apabila penulis syok sendiri dengan karya agungnya dan selalunya berlaku dikalangan ahli akademik. Apabila karyanya tidak laku orang ramai dipersalahkan. Sedangkan gaya bahasa itu hanya difahami olehnya sendiri dan ahli akademik agung sahaja.

Cuba tengok balik salah siapa? Siapa yang ingin baca karya dengan gaya bahasa yang memenatkan otak? Dahla seharian penat bekerja dan balik kerja kena menghadap buku yang memenatkan otak?

Tolonglah faham yang orang suka buku yang gaya bahasa mudah difahami maksudnya tanpa ada makna tersirat yang perlu berfikir panjang. Orang dahagakan isi dan iktibar buku itu dan secepat mungkin ingin difahami dan diamalkan.

Mudahkan bahasa anda wahai penulis kerana penulis yang bijak ialah penulis yang dapat diambil manfaat isi bukunya oleh orang ramai dan bukan kelompok tertentu sahaja.
Baca lagi >>

Tuesday, December 13, 2011

Mudahnya negara Islam digulingkan

Aku sedikit hairan dan kadang-kadang terfikir kenapa lepas satu-satu negara Islam digulingkan? Mudahnya diperkotak-katikkan oleh negara barat terutama.

Baru ni Libya dan kini Syria. Sebelum ni tak usah nak kira la berapa banyak.
Hari ini keluar berita 5000 orang kematian dilaporkan di Syria. Bagi aku punca negara Islam huru-hara sekarang ialah kerana pemimpinnya yang korup dari sudut akidah dan metarial.

Tak payahlah nak bercakap pemimpin itu bagus dan lantang menentang Israel dan barat. Berani dan banyak membantu rakyat. Bercakap bagai nak rak membela rakyat. Menyeru kesatuan untuk masa depan negara dan bangsa. Menulis buku hijau, biru, jingga dan oren.

Tetapi hakikatnya yang rakyat lihat ialah setiap hari hasil negara dibolot keluarga dan kroni. Rakyat yang bersuara lantang menegur pemimpin dipenjara malah dibunuh. Demonstrasi dibalas peluru hidup. Itu dikatakan pemimpin sejati? Pembela Agama? Pejuang Islam?

Cek dan lihat balik buku sejarah siapakah dia pemimpin sejati yang takutkan Allah. Apa ciri-cirinya? Apa yang aku nampak ialah mereka ini seolah-olah dihukum oleh Allah di dunia lagi kerana gagal menjaga Amanah yang diberikan.

Sejarah membuktikan Allah akan membantu negara Islam yang memiliki pemimpin dan rakyat yang beriman. Jika salah satu entiti rosak maka tunggulah balasan Allah dengan manarik balik kuasa itu. Sejarah memberitahu betapa banyak negara Islam jatuh kerana tidak lagi bertuhankan Allah tetapi duniawi.

Kalau barat menguasai negara Islam bukan sebab mereka kuat tetapi negara Islam itu yang lemah. Lebih risau bimbangkan emas dan minyak dikaut bangsa barat tanpa risaukan akidah umat yang semakin hancur. Kalau Akidah kuat bukan sahaja emas dan minyak malah seluruh kekayaan bumi Allah boleh berikan.
Baca lagi >>

Monday, December 12, 2011

Nak senyum pun susah

Kadang-kadang orang suka pergi ke kedai makan tu bukan sebab tersangat sedap masakan dia pun tetapi kerana layanan yang diterima. Bagi aku cukuplah dengan senyuman.
Hari ni aku ada cuba pergi beli makan di sebuah kedai. Mujurnya aku bungkus sebab muka tuan kedai tu punyalah masam. Lansung tak senyum. Masa aku nak ambil duit baki aku cuba la tengok muka dia mengharapkan senyuman yang akan diberi. Tetapi dia lansung tak tengok muka aku. Aku tengok dalam kedai kosong jer tiada orang.

"Ada jugak orang macam ni? Kalau bosan dengan berniaga kedai makan tak payahlah buka kedai abang ooi." Aku cakap dalam hati.

Aku teringat ada satu kedai tu aku suka beli tomyam. Tuan punya kedai punyalah ramah. Bukan setakat senyum malah dilayan aku macam raja sebaik sahaja aku jejak kaki ke kedai dia. Aku terasa puas kerana begitu dihargai kehadiran aku ke kedai dia. Kedai dia aku tengok banyak meja penuh.

Cukuplah dengan senyuman dan sedikit ramah dengan mengucapkan terima kasih kepada pelanggan kita jika kita mahu berniaga lama dan ada pelanggan tetap.
Baca lagi >>

Saturday, December 10, 2011

Aku ingin bunuh pencuri

Kadang-kadang apabila kita dianiaya maka emosi akan menguasai diri tanpa pertimbangan akal. Contohnya apabila rumah kita kena masuk pencuri atau barang kita kena curi.

Masa mula-mula terkena tu rasa macam nak hempuk sampai mati pun ada pencuri tu. Aku pernah dengar jugak ada yang sampai nak bunuh pencuri tu. Malah kes yang pencuri terbunuh dipukul orang ramai pun ada. Bila polis sampai tinggal mayat je. Polis pun takleh buat apa-apa sebab yang pukul tu ramai. Mati katak la jawabnya.

Sebenarnya kalau kita tak pernah kena curi barang, kita takkan faham perasaan orang tu. Tambah-tambah barang tu pulak barang kita paling sayang dan berharga.
Baru ni rumah saudara aku yang sangat rapat dimasuk pencuri. Aku masa mula-mula dengar cerita tu agak panas gak la. Baru aku faham kenapa pencuri kalau kena tangkap memang kena pukul habis-habisan sebelum diberikan kepada polis. Sebab hidup menyusahkan orang jer.

Pagi ni masa aku nak keluar beli sarapan aku tengok selipar aku dah lesap dah. Panas betul dalam hati ni. Bukan sebab selipar tu mahal sangat pun tapi sebab menyusahkan orang nak buat aktiviti harian.

Pencuri ni memang menyusahkan orang sebab barang yang dia curi tu barang keperluan harian. Kalau rasa boleh tenang hidup tak berkat macam tu teruskanlah. Akhirat besok rasalah azab macam mana. Dahla kat dunia pun hina hidup dengan mencuri kat akhirat pun lagi hina. 

Tak boleh nak salah kat sesiapa sebab dia yang pilih hidup macam tu.
Baca lagi >>

Friday, December 9, 2011

Pakistan tembak semua pesawat penceroboh

Kalau sebelum ini pesawat yang memasuki ruang udara Pakistan hendaklah disahkan dan diberi kebenaran oleh pihak atas sebelum ditembak tetapi sekarang ini tidak lagi.

Arahan yang diberikan kepada semua askar Pakistan yang menjaga sempadan ialah mereka boleh terus menembak semua pesawat penceroboh sebaik sahaja memasuki ruang udara Pakistan. Sistem pertahanan sempadan juga telah dinaik taraf selepas kejadian tersebut.
Askar Pakistan yang menjaga sempadan.
Serangan kejam yang dipercayai telah dirancang Nato dan Amerika itu telah membuatkan Pakistan marah dan mengambil tindakan ini. Kalau sebelum ini begitu mudah pesawat Nato mamasuki ruang udara Pakistan dan kini mereka tidak lagi berani kerana Pakistan memang serius.

Pakistan yang dilaporkan sebagai negara yang banyak dibantu oleh Nato dan Amerika sebenarnya telah banyak menghabiskan duit negara untuk misi menentang keganasan bersama Amerika.

Mahu orang ingat jasa dia tapi dia tidak ingat jasa orang. Inilah bongkaknya kuasa besar.
Baca lagi >>

Thursday, December 8, 2011

Koloni yang hilang

Baru ni aku ada tertengok dengan tidak sengaja satu cerita yang agak suspen jugak la bertajuk 'Lost Colony'.

Aku tengok sampai habis baru tau ini cerita ini berdasarkan sejarah Amerika di North Corolina sekarang dan dulunya dikenali sebagai Roanoke.
Kisahnya berkenaan satu kumpulan koloni yang datang dari British dan cuba menjelajah dan menjajah tempat baru di dunia baru iaitu Amerika sekarang.

Apa yang misterinya, semua kumpulan koloni yang datang dan tinggal di sini hilang tanpa jejak. Rumah dan binaan kubu semua musnah. Tetapi tiada pula jumpa mayat dan tulang. Maka bermacam-macam teori la yang timbul.

Cerita ni berdasarkan teori mereka ini hilang dibunuh roh jahat yang tinggal di hutang berdekatan. Roh ini mencari jiwa suci iaitu seorang bayi yang tiada dosa. Bayi itu pula diiktiraf sebagai bayi pertama yang lahir di Amerika dari perspektif penjajah la. Namanya Virginia Dare lahir pada 18 Ogos 1587.
Ada teori lain pula mengatakan koloni ini dibunuh oleh penduduk asli Amerika dan mayatnya dibawa lari. Mungkin betul juga sebab aku tengok cerita tu pun memang ada tunjuk sikap penjajah yang sesuka hati tembak penduduk asli.

Ada juga teori mengatakan koloni ini lari dan berpindah ke tempat lain dengan bantuan penduduk asli.

Walau apa pun teori kisah itu tetap misteri dan tiada siapa tahu apa yang berlaku sebenarnya kecuali Allah.
Baca lagi >>

Wednesday, December 7, 2011

Bekas presiden Israel tiada moral

Betapa teruknya moral orang yahudi ini dapat dilihat daripada bekas presiden Israel lagi. Mana tidaknya, Moshe Katsav dikenakan hukuman penjara 7 tahun sebab kes rogol.
Kalau kepala atas pun macam tu, anak-anak buah tak tahu nak cakaplah macam mana.

Ini petikan kes:
"Kejadian rogol dikatakan berlaku sekitar tahun 1998 semasa beliau menjawat jawatan Menteri Pelancongan dan sekitar tahun 2003-2005 lakukan gangguan seksual ke atas dua wanita semasa jadi Presiden Israel. Katsav letak jawatan sebagai presiden Israel pada tahun 2007. Mangsa rogol memberitahu mahkamah kejadian pertama berlaku di pejabat Menteri Pelancongan dan yang keduanya di hotel Jerusalem."

Macam mana orang tidak bermoral macam ni boleh dipilih jadi pemimpin? Jawapannya ada pada anda sebab seorang pemimpin itu adalah cerminan rakyatnya. Iyalah, pemimpin kan dipilih rakyat.
Baca lagi >>

Tuesday, December 6, 2011

Politik itu kotor

Pernah dengar tak orang cakap macam ni:

"Malas la aku nak join politik. Bazir masa dan mengarut jer."

"Aku tak suka ambik tahu hal politik ni. Semua parti teruk dan mengarut jer."

"Daripada aku cerita pasal politik baik aku tengok movie. Lagi best dan tak sakit hati."

Ini antara luahan hati mereka yang muak dengan permainan politik yang dilihat sangat kotor. Yelah, sekejap tuduh sana sekejap fitnah sini. Naik pening fikir mana yang betul.
Sedar tak kita yang sebenarnya golongan rakyat yang muak dengan politik inilah yang parti politik korup mahukan. Sebabnya semakin kuat rakyat berfikir dan mencari kebenaran semakin mereka terdedah dengan kemusnahan. Kalau boleh mereka mahukan rakyat buta minda, buta mata dan tidak ambil cakna lansung dengan politik. Kalau tak nak keluar mengundi pun takpe, mungkin lagi bagus.

Aku tak kisah kalau tak nak join mana-mana parti politik pun tetapi sekurang-kurangnya kita kena ambil tahu dan cakna dengan politik semasa. Sebabnya masa depan negara bukan terletak pada tangah pengundi tetapi pemimpin yang dipilih oleh pengundi.

Jika kita salah pilih pemimpin silap hari bulan negara akan huru-hara dan tergadai. Bukannya payah pun nak hancurkan negara. Suburkan budaya rasuah dan korupsi dari pihak atas sampai bawah. Lama-lama hancurlah negara.

Jika kita tidak keluar mengundi pun mereka tidak kisah. Berlambak pengundi import yang boleh ganti tempat kita. Jadi mahu tidak mahu kita kena ambil tahu. Kalau tidak tanah tempat kita tinggal ini mungkin tidak akan selamat.
Baca lagi >>

Monday, December 5, 2011

Kesilapan utama Gaddafi

Tidak dinafikan Gaddafi adalah antara individu yang tidak mudah ikut telunjuk barat. Oleh itu kejatuhan Gaddafi memang ditunggu dan dikehendaki dunia barat.

Kawan aku pernah menyebut yang Islam menghalang umatnya daripada menjatuhkan pemimpin Islam dengan kekerasan walaupun mereka itu zalim tetapi Islam tidak menghalang umatnya untuk menegur pemimpin yang tidak adil dan zalim.

Jika orang Islam sanggup membunuh orang Islam yang lain tanpa sebab yang dibenarkan maka lain pula jadi hukumnya. Begitu juga pemimpin. Jika pemimpin itu zalim sampai tahap sanggup membunuh rakyatnya sesuka hati maka hukumnya jadi lain.
Kesilapan utama Gaddafi ialah cara dia menghadapi demonstrasi rakyatnya. Sebagai seorang pemimpin dia kena terima teguran rakyatnya dengan hati terbuka. Rakyat yang cuba menegurnya secara baik dan tidak bersenjata dibalas dengan peluru hidup. Itulah kesilapannya yang utama.

Memang menjadi kesalahan jika rakyat Libya menjatuhkan Gaddafi dengan kekerasan senjata sebab dia itu seorang Islam. Tetapi hukum itu berubah sebaik sahaja Gaddafi menghalakan peluru hidup dan senjata berat untuk membunuh rakyatnya yang tidak puas hati.

Itulah kesilapan utama Gaddafi yang akhirnya diambil peluang oleh barat yang sudah lama idamkan kekayaan bumi Libya.

Jika dia mengaku seorang pemimpin Islam yang kuat dan tegas terhadap musuh Islam kenapa samggup membunuh rakyatnya sendiri kan? Alangkah baik kalau dia berlembut dan ikut kehendak rakyat demi untuk membina kekuatan dalaman menghadapi barat.

Tetapi itulah suratan Ilahi. Kita merancang Dia juga merancang tetapi sebaik perancang ialah Allah Yang Esa. Ambillah Iktibar peristiwa Baghdad diserang tentera Monghul. Apabila Allah kehendakkan kejatuhan kerajaan itu maka dalam sekelip mata boleh berlaku.

Mengikut sejarah antara punca kejatuhan Baghdad ialah Ulama yang ada pada zaman itu membisu tidak berani menegur pemerintah yang lalai dengan tanggungjawab terhadap pencipta. Fikir-fikirkan..
Baca lagi >>

Sunday, December 4, 2011

Jika Pakistan diserang siapa akan bantu?

Negara Islam sememangnya menjadi tumpuan pihak Zionis-Crusaders untuk diserang. Sejak dari dulu sampai sekarang. Cuma sekarang mereka menyerang secara halus dan tidak terang-terangan seperti dulu.
Mereka malah mampu menjadikan serangan ke atas negara Islam sebagai sesuatu yang 'halal' di mata dunia dan tidak menampakkan peperangan antara agama.

Pakistan juga tidak terlepas daripada menjadi sasaran. Cuma mereka agak kuat untuk diserang sekarang dan tidak seperti Iraq dan Afghanistan. Persoalan yang sentiasa timbul dalam fikiran aku ialah, jika Pakistan diserang, siapa yang akan bantu?

Negara Islam mana yang akan membantu di saat kebanyakan negara Islam masih dikawal oleh pemimpin boneka sejak kejatuhan Khalifah Islam.

Jawapannya ialah negara Pakistan mungkin akan dibantu oleh negara Cina memandangkan hubungan antara kedua negara ini agak rapat buat masa ini. Dari sudut ketenteraan mereka sudah lama melakukan kerjasama. Malah dari sudut teknologi juga mereka saling berkongsi.

Negara Cina juga ada krisis dan pernah berperang dengan negara India dalam merebut tanah jajahan di Tibet Selatan. Musuh Cina dan Pakistan adalah sama, jadi tidak hairan jika Cina nanti yang akan menjadi sekutu Pakistan jika diserang.
Baca lagi >>

Saturday, December 3, 2011

Amerika risaukan keselamatan Israel

Amerika memberi peringatan kepada Israel supaya membina hubungan baik dengan Turki dan Mesir. Israel juga ditegur supaya menjayakan proses pendamaian dengan Palestin. Ini adalah bukti yang Amerika risau akan keselamatan Israel yang dikelilingi oleh negara Islam.

Hubungan Israel Turki menjadi tegang selepas Israel membunuh rakyat Turki yang menyertai misi bantuan kemanusian Palestin.

Mesir pula dalam pilihanraya baru-baru ini menunjukkan tanda positif yang parti Islam Ikhwanul Muslimin akan menang besar dan mengetuai kerajaan Mesir selepas ini.

Dua berita ini cukup mengusarkan Amerika tentang masa depan Israel di rantau itu. Ini tidak termasuk lagi beberapa keadaan kebangkitan rakyat di negara yang agak hampir dengan Israel. 

Israel sedar akan kelemahannya jika tiada sokongan pemimpin boneka di negara Islam sekitarnya.
Baca lagi >>

Friday, December 2, 2011

6 sebab kenapa serangan Nato ke atas Pakistan bukan satu kesilapan

Aku ingin berkongsi beberapa maklumat menarik yang boleh membuktikan serangan Nato ke atas Pakistan ini bukan satu kesilapan.

Pertama:
Hubungan dan koordinasi ketenteraan antara Pakistan dan Nato sebenarnya sangat rapat dan bukan sekadar perhubungan biasa. Arahan dan perkongisan maklumat sempadan adalah bermula dari pihak atasan sehinggalah ke pihak bawahan. Untuk berlaku kesilapan maklumat serangan adalah sangat kecil dan tidak logik. Jadi serangan Nato ke atas 24 askar Pakistan yang terbunuh baru-baru ni adalah bukan satu kesilapan.
Demonstarsi rakyat Pakistan yang membantah serangan Nato ke atas askar Pakistan
Kedua:
Pakistan juga berkongsi perancangan dan jadual kerja sepanjang sempadan untuk seminggu kehadapan dengan Nato supaya segala kegiatan askar Pakistan diketahui Nato di kawasan Afghanistan yang dikawal mereka.

Ketiga:
Mesyuarat berkala juga diadakan antara Askar Nato, Pakistan dan Afghanistan sejak 2008 lagi bagi memudahkan koordinasi misi untuk keselamatan semua pihak. Jadi macam mana kesilapan ini boleh berlaku?

Keempat:
Lebih teruk lagi serangan itu berlaku selepas waktu tengah malam oleh jet Nato dengan menggunakan peluru berpandu dan disasarkan kepada pos kawalan tentera Pakistan. Empat jam selepas itu datang pula helikopter ke ruang udara Pakistan dan menembak ke arah askar Pakistan. Kalau ini satu kesilapan kenapa boleh berlarutan berjam-jam lamanya?

Kelima:
Nato menggunakan teknologi pengambilan gambar pada waktu sebenar dan gambar satelit di sepanjang sempadan. Pusat kawalan itu pula berusia setahun setengah dan Nato tahu koordinatnya. Jadi kesilapan serangan ke atas pusat kawalan ini adalah sangat mustahil.

Keenam:
Barrack Obama juga enggan memohon maaf secara terbuka kepada Pakistan walaupun telah dinasihati Jabatan Pertahanan Amerika. Hanya cukup permohonan maaf daripada Hillary Clinton. Ini menunjukkan seolah-olah Presiden US tidak rasa bersalah sebab serangan itu mungkin telah dirancang dan bukan satu kesilapan seperti yang didakwa. Kalau tidak tersilap kenapa perlu memohon maaf kan?

Aku sendiri pun masih tidak nampak motif disebalik serangan ini. Pelik tapi benar.
Baca lagi >>

Thursday, December 1, 2011

Negara Cina bina struktur pelik di padang pasir

Aku ada terbaca berita yang mangatakan ada struktur pelik di tanah besar Cina yang mampu dilihat menggunakan Google Earth. Struktur pelik itu sangat jelas seperti gambarajah di bawah:
Struktur ini terletak di padang pasir Gobi berdekatan sempadan daerah Xinjiang dan Gansu.

Untuk membuktikannya aku pun ambil inisiatif sendiri menggunakan Google Earth dan memang mengejutkan. Gambar di bawah menunjukkan apa yang aku dapat dari Google Earth:
Apa sebenarnya yang sedang dibina di sana? Tempat itu juga tidak jauh daripada ibu pejabat program angkasa lepas Cina (sekitar 100 batu) dan pengkalan tentera udara Din Xin (sekitar 400 batu).

Ada pihak mendakwa struktur serupa itu banyak terdapat di sekitar kawasan Area 51 sebagai tempat ujian peluru berpandu Amerika. Struktur yang berbentuk grid ini adalah sebagai sasaran dan untuk melihat kesan senjata yang diuji.

Apa pun, ada pihak tidak menafikan negara Cina sedang membangun dengan pesat dari sudut teknologi ketenteraan dan mungkin akan mampu mengatasi Amerika satu hari nanti. Walaupun begitu, tidak dinafikan Amerika jauh lebih banyak pengalaman dalam peperangan berbanding Cina.
Baca lagi >>