Friday, December 2, 2011

6 sebab kenapa serangan Nato ke atas Pakistan bukan satu kesilapan

Aku ingin berkongsi beberapa maklumat menarik yang boleh membuktikan serangan Nato ke atas Pakistan ini bukan satu kesilapan.

Pertama:
Hubungan dan koordinasi ketenteraan antara Pakistan dan Nato sebenarnya sangat rapat dan bukan sekadar perhubungan biasa. Arahan dan perkongisan maklumat sempadan adalah bermula dari pihak atasan sehinggalah ke pihak bawahan. Untuk berlaku kesilapan maklumat serangan adalah sangat kecil dan tidak logik. Jadi serangan Nato ke atas 24 askar Pakistan yang terbunuh baru-baru ni adalah bukan satu kesilapan.
Demonstarsi rakyat Pakistan yang membantah serangan Nato ke atas askar Pakistan
Kedua:
Pakistan juga berkongsi perancangan dan jadual kerja sepanjang sempadan untuk seminggu kehadapan dengan Nato supaya segala kegiatan askar Pakistan diketahui Nato di kawasan Afghanistan yang dikawal mereka.

Ketiga:
Mesyuarat berkala juga diadakan antara Askar Nato, Pakistan dan Afghanistan sejak 2008 lagi bagi memudahkan koordinasi misi untuk keselamatan semua pihak. Jadi macam mana kesilapan ini boleh berlaku?

Keempat:
Lebih teruk lagi serangan itu berlaku selepas waktu tengah malam oleh jet Nato dengan menggunakan peluru berpandu dan disasarkan kepada pos kawalan tentera Pakistan. Empat jam selepas itu datang pula helikopter ke ruang udara Pakistan dan menembak ke arah askar Pakistan. Kalau ini satu kesilapan kenapa boleh berlarutan berjam-jam lamanya?

Kelima:
Nato menggunakan teknologi pengambilan gambar pada waktu sebenar dan gambar satelit di sepanjang sempadan. Pusat kawalan itu pula berusia setahun setengah dan Nato tahu koordinatnya. Jadi kesilapan serangan ke atas pusat kawalan ini adalah sangat mustahil.

Keenam:
Barrack Obama juga enggan memohon maaf secara terbuka kepada Pakistan walaupun telah dinasihati Jabatan Pertahanan Amerika. Hanya cukup permohonan maaf daripada Hillary Clinton. Ini menunjukkan seolah-olah Presiden US tidak rasa bersalah sebab serangan itu mungkin telah dirancang dan bukan satu kesilapan seperti yang didakwa. Kalau tidak tersilap kenapa perlu memohon maaf kan?

Aku sendiri pun masih tidak nampak motif disebalik serangan ini. Pelik tapi benar.

2 comments:

Dr Zatiel Ismail said...

tak bagi bukti pon mmg orang tahu diorang ni sengaja! semoga Tuhan melaknati penjahat macam ni!

Alan Rizque said...

Ya Dr Zatiel Ismail..mereka bukan polis dunia tetapi penjenayah dunia sebenarnya..