Kisah

Kisah manusia yang berjiwa muda dan bebas...

Tuesday, November 20, 2012

Pendapat Wardina dalam isu boikot McD

Suka untuk saya berkongsi komen menarik daripada Wardina Safiyyah di Facebook page beliau tentang isu boikot McD.
"Entahlah.. tapi saya memang dah dua tahun tak jejak dan makan Mc'D. Tak de apa pun hilang dan kurang dalam hidup ni. :) Tak rugi apa pun. (Ni personal choice yang suka makan jangan marah-marah saya ok) Yes I CAN live without eating McD :) I LIVE healthier too actually. Amna dengan Azra pun tak nak jejak kaki...

Teringat kata Sheikh Hamza Yusof, makanan segera yang dicipta untuk MENGAUT KEUNTUNGAN merosakkan manusia. Kaya dengan garam, lemak, pewarna dan gula disediakan TANPA kasih sayang cuma mahu WANG, WANG , WANG.. Inilah salah satu punca manusia makin 'keras' hatinya. Penuh dengan dengki, busuk hati dan sebagainya. Makanan mereka tidak segar dan berkhasiat."

Ada banyak alasan untuk tidak makan McD lagi. Namun begitu, kita juga boleh membina seribu satu alasan untuk makan McD. Pilihan di tangan kita dan setiap pilihan kita itu akan dipertanggungjawabkan oleh Allah kelak.
Baca lagi >>

Monday, November 19, 2012

Gold chips untuk Palestin

Kisah yang akan membakar semangat untuk kita membantu apa yang kita ada.

Pagi ini, pejabat Aman Palestin Negeri Sembilan telah dikunjungi oleh seorang lelaki yang tidak mahu dirinya dikenali. Ini adalah kunjungan kali ke 2 beliau untuk sekali lagi menyerahkan beberapa 'gold chips' (pelaburan peribadinya) untuk disumbangkan kepada perjuangan membela umat Islam di bumi Gaza, Palestin.
Subhanallah, betapa luhurnya hati lelaki ini yang begitu peka dengan saudara seaqidahnya yang dizalimi.

"Siapakah orangnya yang (mahu) memberikan pinjaman kepada Allah sebagai pinjaman yang baik (yang ikhlas) supaya Allah melipatgandakan balasannya dengan berganda-ganda banyaknya? Dan (ingatlah), Allah jualah Yang meluaskan (pemberian rezeki), dan kepadaNyalah kamu semua dikembalikan."

(Surah al Baqarah ayat 245)

Baca lagi >>

Saluran derma untuk Palestin

Mungkin ada diantara kita yang tercari-cari saluran untuk menderma kepada Palestin. Banyak atau sikit bukan jadi ukuran yang penting kita terlibat sama dalam usaha membantu mereka. Kalau bagi sikit seorang ramai-ramai nanti jadi banyak juga.

Saluran Pertama
Anda boleh menderma atas nama Pertubuhan Viva Palestina Malaysia di akaun Maybank 564324601324.

Saluran Kedua

Juga boleh menderma atas nama Aman Palestin di akaun bank berikut:
  • Bank Islam: 12029010047880
  • Maybank : 562263010787
  • CIMB Islamic : 12150001242107 
  • Bank Muamalat : 12070005133717
Jika perlukan resit pengecualian cukai maklumat lanjut ada di sini.

Buatlah semua ini kerana Allah kerana tanggungjawab kita sesama manusia akan dipersoalkan Allah kelak.
Baca lagi >>

Monday, November 5, 2012

13 sikap buruk orang kita

Senarai 13 sikap buruk orang kita ini saya ambil daripada status Facebook penceramah agama terkenal melalui blognya zaharuddin.net

Mungkin ada orang bersetuju dan tidak bersetuju dengan perkongsian ini tetapi saya sebenarnya tiada niat lain melainkan untuk kita sama-sama memperbaiki segala kelemahan yang ada pada diri.

13 sikap buruk yang disenaraikan ialah:
  1. Masih bermentaliti rendah.
  2. Malas bekerja.
  3. Mencari pelbagai alasan untuk banyak berehat.
  4. Banyak curi tulang waktu kerja.
  5. Tiada usaha untuk memantapkan ibadah dan ilmu.
  6. Masih 'gilakan' skim mudah dapat untung(skim cepat kaya).
  7. Mudah membuat konklusi tanpa fikir dan analisa sederhana.
  8. Terlalu berharap bantuan kerajaan untuk berjaya.
  9. Terlalu asyik bergaduh dan berdebat bab politik kepartian.
  10. Mentaliti mesti beri rasuah untuk berjaya.
  11. Malas mencari maklumat yang sohih.
  12. Malas mengisi borang yang diperlukan.
  13. Malas membantah kepada pihak yang betul(sebalik hanya mengomel di FB).
Semoga senarai ini dapat dijadikan muhasabah untuk kita jadi insan yang diredhai Allah di dunia dan akhirat.

"Wahai Tuhan kami, berilah kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat, dan peliharalah kami dari azab neraka"
(Al-Baqarah : 201)
Baca lagi >>

Friday, November 2, 2012

10 perkara asas hebatkan Ikhwan Muslimin

Kehebatan ahli Ikhwanul Muslimin memang tidak dapat dinafikan melalui buku-buku yang diterbitkan menjadi rujukan pendakwah dan cerita-cerita yang didengar tentang pengorbanan mereka.

Kisah kejayaan mereka memenangi pilihanraya Mesir membuktikan lagi yang kumpulan ini bukan calang-calang dan telah membuka mata ramai orang termasuk diriku untuk mengetahui lanjut tentang mereka.

Tuan Abdul Latip yang membuat kajian untuk menyiapkan buku terbaru beliau sempat berkongsi kunci kehebatan dan kejayaan mereka.
Berikut adalah 10 perkara yang asas yang dipegang oleh ahli Ikhwanul Muslimin yang menjadikan mereka hebat:
  1. Akidah yang bersih (Salimul aqidah).
  2. Ibadah yang benar (sahihul ibadah).
  3. Tenaga yang kuat (qawwiyul jismi).
  4. Akhlak yang kukuh (matinul khuluq).
  5. Wawasan yang luas (mutsaqaful fikr).
  6. Urusan yang rapi ( munazhaman fi syu’unihi).
  7. Bersungguh sungguh terhadap diri sendiri ( Mujahidan li nafsihi).
  8. Mampu mencari nafkah sendiri (qadiran alal kasbi).
  9. Mengurus waktu dengan teratur (harishun al waqtihi).
  10. Bermanfaat pada orang lain (nafian li gharihi).
Dipetik daripada Facebook penulis novel sejarah terkemuka tanah air Tuan Abdul Latip.
Baca lagi >>

Wednesday, October 24, 2012

Adakah perlu bangga diri?

Jika ditanya kepada diri, adakah kamu ini seorang yang bangga diri? Jawapannya mesti tidak kerana sukar untuk mengakui kita ini memiliki sikap buruk tersebut.

Mungkin juga ada yang berani mengatakan YA mengakui mereka memiliki sikap tersebut kerana bagi pandangan mereka sikap bangga diri ini satu perkara positif untuk berjaya. Mungkin ada betulnya pandangan ini jika kena pada tempatnya.
Tetapi kali ini aku ingin bercerita tentang sikap ini yang negatif dan boleh membunuh perkembangan individu tersebut dan banyak aku lihat situasi ini berlaku dalam masyarakat sekeliling.

Jika kita ada kelulusan di dalam sesuatu bidang dan tiba-tiba ada seorang individu berkongsi tip/hujah sedangkan dia tiada kelulusan dalam bidang itu dan bercakap berdasarkan pengalaman semata-mata. Biasanya kita akan mula persoalkan beliau dengan soalan yang 'Killer'.

Contohnya:
"Ada bukti saintifik untuk tip/hujah ini?"
"Apa kelulusan yang awak ada?"

Soalan ini sebenarnya bagus untuk ditanya tetapi jika kita bertanya dalam keadaan bangga diri maka kita sebenarnya sudah terlepas untuk mendapat sesuatu ilmu yang mungkin berharga.

Kadang-kadang ilmu itu bukan sahaja boleh didapati daripada kelas yang diiktiraf tetapi kehidupan dan pengalaman harian juga merupakan ilmu.

Jika kita terlampau memandang kepada status individu dan bukan kepada isi yang ingin disampaikan maka kita sebenarnya seorang yang bangga diri dan sudah tentu kita yang akan rugi.

Seorang bijak pandai (tidak semestinya ada Master atau Phd) tidak akan bangga diri dan akan sudi mendengar hujah walaupun daripada budak kecil sebab bagi mereka ilmu itu ada di mana-mana samada daripada orang bawah, budak kecil, orang tua atau budak lepasan SPM.

Jika apa yang dikatakan salah sekalipun dan kita ada bukti menyangkal tip/hujah individu tersebut. Orang bijak pandai ini akan menerangkan secara berhemah tanpa menjatuhkan air muka dihadapan orang ramai. Kita biasanya boleh lihat contoh terdekat seperti komen-komen di Facebook.

Jika anda ingin pergi lebih jauh dan menguasai ilmu dunia yang terbentang luas maka buka minda anda dan elakkan sikap bangga diri.

Jika anda sudah berpuas hati dengan dunia anda sekarang, maka teruskan dengan sikap tersebut. Tiada siapa yang rugi melainkan diri anda sahaja.

Tulisan ini cuba untuk memperingatkan diri aku agar lebih merendah diri dan sudi mendengar cerita/hujah/tips daripada sesiapa sahaja asalkan perkara itu bermanfaat.
Baca lagi >>

Friday, October 19, 2012

Empower Network adalah Scam?

Ada terbaca iklan berkenaan satu cara untuk dapat duit sampingan dengan menyertai Empower Network. Bermacam-macam testimoni dan janji kejayaan bagi mereka yang menyertainya.

Lebih spesifik lagi dengan cara berblog mengikut sistem mereka kita mampu menjana keuntungan. Ada juga baca beberapa blog yang mengatakan Empower Network ini adalah Scam. Boleh rujuk sini dan sini.

Ya, tidak dapat dinafikan yang program ini telah membantu sesetengah orang memperoleh pendapatan begitu jugak dengan program 'Login Facebook dapat RM100' (Infinity Downline) juga dapat jana pendapatan bagi sesetengah orang.

Tetapi adakah cara itu bermaruah dan beretika untuk kita cari duit memandangkan produk yang ditawarkan tidak berkualiti dan boleh dapat percuma di tempat lain?

Kalau dulu sangat banyak program sebegini dan akhirnya akan mati disebabkan pasaran sudah tepu ataupun orang sudah tahu teknik kotornya. Adakah kita akan masuk dikalangan mereka yang tertipu?

Kalau betul anda serius ingin berbisnes bermula dengan apa yang ada di tangan. Cuba jual contohnya buku terpakai secara online di blog, Facebook ataupun boleh mula menjual dikalangan rakan-rakan. Boleh juga jual produk yang hanya terdapat di kampung anda secara online. Biar bermula kecil asalkan anda ada impian besar. 

Belajar teknik pemasaran yang beretika dan betul dan elakkan SPAM. Jangan hanya fikir ingin cepat untung dan mudah mengalah. Beri masa untuk orang kenali produk yang anda jual.

Tambah produk sedikit demi sedkit berdasarkan keuntungan yang anda dapat.

Cadangan ini jika anda ingin serius ingin berniaga. Tetapi jika anda hanya ingin dapat duit cepat, mudah dan tidak pentingkan kredibiliti nama anda sebagai usahawan maka silakan mempromosi bisnes, produk dan sistem SCAM sebegini.
Baca lagi >>

Tuesday, October 16, 2012

Sultan Brunei yang hebat

Jika bercerita berkenaan Sultan Brunei mesti terlintas kehebatan kekayaannya dan kemakmuran negaranya yang rakyat kebanyakannya terdiri dari kalangan mereka yang berada.
Apa yang menyentak fikiran aku ialah setelah mendengar satu kuliah maghrib di sebuah masjid berkenaan Sultan Brunei yang suka kepada dakwah dan penyebaran Islam.

Antara ceritanya ialah:
  1. Ramai dijemput Ustaz daripada Malaysia untuk mengajar agama di madrasah yang baru ditubuhkan di sana bagi menyebarkan ajaran Islam kepada rakyatnya.
  2. Hampir keseluruhan orang Asli di sana memeluk Islam hasil usaha Sultan ini. Mana tidaknya, cuba anda bayangkan seorang Sultan sanggup turun padang berjumpa dengan rakyat biasa dalam program dakwah dan mengajak mereka memeluk Islam. Sudah tentu mereka sangat mudah bersetuju untuk memeluk Islam memandangkan reputasi Sultan ini dimata rakyat jelata sangat baik.
  3. Oleh kerana dana untuk dakwah di sana disalurkan daripada duit kerajaan maka aktiviti dakwah berlaku dengan sangat rancak.
  4. Hebatnya pemahaman agama Sultan Brunei boleh dilihat melalui titahnya berkenaan hukum Hudud: “WHO ARE WE, in the presence of Allah (SWT), to say ‘no or wait’; considering that (Islamic) law was not only formulated, but has been stated in Al-Quran and Al-Hadiths for more than 1,400 years.”
  5. Ustaz itu juga ada menyebut yang Sultan Brunei boleh terima akan nasihat Mufti tanpa marah. Malahan membenarkan Mufti menegur dan mengajar agama kepada menteri yang nampak kurang amalan agamanya.
  6. Petikan Akhbar ini juga boleh memantapkan lagi kekaguman kita kepada negara Islam ini:

Jadi tidak hairanlah kalau negara mereka dilimpahi kekayaan sumber rezeki jika ini sikap dan cara hidup mereka dengan Pencipta.
Baca lagi >>

Sunday, September 9, 2012

Sultan Orhan Khan Ghazi I Sultan ke-2 Othmaniyyah

Kisah Sultan ke-2  Khalifah Uthmaniyyah Sultan Orkhan Khan Ghazi I (1326-1360). Dipetik daripada Facebook Page Ustaz Hasrizal.

Sultan Orhan Khan Ghazi I (1326-1360) merupakan Sultan ke-2 Pemerintahan Othmaniyyah. Semasa ayahandanya Osman Gazi di ambang Sakaraatul Maut, beliau telah berpesan kepada Orhan wasiat berikut:

“Wahai anakku, janganlah sekali-kali kamu menyibukkan diri melakukan sesuatu yang tidak diperintahkan oleh Allah Tuhan semesta alam. Jika kamu menghadapi sebarang kesulitan di dalam pemerintahan, maka bermesyuaratlah kamu dengan pada Ulama’ untuk mencari jalan penyelesaian”

“Wahai anakku, rendahkanlah dirimu dengan kemuliaan kepada orang-orang yang mentaatimu serta peliharalah kebajikan tenteramu. Janganlah sekali-kali kamu diperdayakan oleh Syaitan dengan (kekuatan) tentera dan hartamu. Dan janganlah kamu sekali-kali menjauhkan diri daripada Ahli Syariah…”

“Wahai anakku, sesungguhnya kamu mengetahui bahawa matlamat kita adalah keredhaan Allah Tuhan semesta alam. Sesungguhnya jihad itu menyebarkan cahaya sinaran agama kita ke segenap penjuru. Dengan demikian itulah terhasilnya Mardhatillah Jalla Jalaaluh…”

“Wahai anakku, kita bukanlah dari kalangan mereka yang berperang kerana syahwat mahukan kuasa atau menawan manusia. Sesungguhnya kita ini hidup dengan Islam dan dengan Islam jualah kita mati. Dan hakikat inilah wahai anakku, kamu itu adalah ahlinya!”

Wasiat ini dicatat oleh Asik Celebi (Aa-shik Chelebi)
Baca lagi >>

Saturday, September 8, 2012

Sultan Osman Gazi pengasas Othmaniyyah

Kisah seorang pemerintah Islam yang mungkin jarang kita dengar. Dipetik daripada Facebook Page Ustaz Hasrizal Abdul Jamil.

Sultan Osman Gazi (1299 - 1326) merupakan pengasas kepada Pemerintahan Othmaniyyah, iaitu sebuah pemerintah yang berkuasa selama lebih 600 tahun, antara kerajaan paling lama memerintah di kala ini. Kekuatan besarnya adalah pada komitmen spiritual yang amat tinggi.

Biar pun mungkin agak ganjil bagi kita hari ini, pernah pada suatu hari ketika Sultan Osman Gazi hadir ke sebuah rumah sebagai tetamu, beliau berdiri sepanjang malam kerana di biliknya ada naskhah al-Quran, disebabkan oleh rasa hormat yang bersangatan kepada kitab Allah ini.

Kerana itu beliau mewasiatkan sebesar-besar wasiat kepada anaknya Orhan, agar meneruskan legasi pemerintahan dalam kerangka mentaati Allah.

Semoga Allah merahmati Sultan Osman Gazi dan pemerintah-pemerintah Muslim yang bertaqwa dan menjunjung syariat serta syiar-Nya, ameen..
Baca lagi >>

Friday, August 10, 2012

Tidak malukah kita? Tidak takutkah kita?


Alasan tidak TAHU dan TIDAK ADA ILMU sebenarnya tidak boleh dipakai di zaman serba canggih ini terutama dalam IBADAH dan ILMU AGAMA.

Betapa banyak status di Facebook dan video di Youtube bercakap pasal ilmu agama. 

Malah PEN juga boleh membaca Al-Quran pada zaman ini seperti My-Qalam.

Tidak malukah kita dengan PEN? 
Atau tidak takutkah kita untuk berhadapan dengan Allah kelak dengan alasan TIDAK TAHU?


Teringat aku dengan teguran seorang ustaz di dalam TV tentang teknologi dan Islam. Dia mengatakan yang kemudahan teknologi sekarang ini boleh menjadi hujah untuk kita mudah terjerumus ke dalam Azab neraka jika kita tidak gunakan dengan betul.

Segala alasan tidak tahu, tiada ilmu, tidak belajar masa kecik, tiada asas agama, tiada pendedahan, tidak diberitahu dan segala alasan lain mungkin sudah tidak diterima di hadapan Allah kelak.

Kenapa? Sebab cuba tengok di Youtube, Facebook, dan segala macam teknologi untuk memudahkan bacaan Al-Quran seperti My-Qalam wujud bagai cendawan tumbuh selepas hujan.

Samada kita buat tak tahu dengan limpahan maklumat ini atau kita lansung tidak berminat untuk ambil tahu maka segala keputusan yang kita pilih itu akan dipersoalkan dihadapan Allah kelak.

Teknologi maju yang ada sekarang ini membuatkan kita tidak mampu untuk beralasan di hadapan Allah kelak. Jadi berubahlah mulai sekarang sebelum terlambat. 
Baca lagi >>

Wednesday, August 1, 2012

Membunuh tanpa kita disedari

Itulah kepahitan makna tajuk yang perlu ditelan malam ini. Tersentak dengan tazkirah ringkas yang diberikan seorang ustaz sebelum tarawikh tadi maka aku berkongsi apa yang mengejutkan.

Tanpa kita sedari kita sebenarnya berpotensi untuk membunuh seseorang iaitu dengan sikap bakhil kita sehingga menyebabkan seorang insan di dunia ini terseksa lapar sampai ada yang mati. Kalau kita rajin memderma mungkin kita mampu menyelamatkan mereka yang kelaparan.
Dalam Surah Al-Baqarah, Allah telah menyebut tentang kewajipan berpuasa ke atas umat Islam SELEPAS Allah menceritakan tentang hukuman bunuh dan Qisas.

Hikmahnya ialah supaya kita takut untuk membunuh nyawa insan lain dan hormati nyawa mereka tetapi tanpa kita sedari kita juga berpotensi untuk jadi pembunuh secara tidak sedar hasil dari sikap kita yang pentingkan diri sendiri!

Puasa sebenarnya mengajar kita peka dan ambil tahu dengan keadaan orang sekeliling kita. Kita akan jadi peka dengan keperitan mereka yang susah untuk makan. Kita jadi mudah terasa sayu dengan kelaparan yang ditanggung disebabkan kita juga telah merasa lapar selama sebulan iaitu berpuasa di siang hari.

Hebatnya Allah mendidik hamba-Nya dengan tidak menghukum hamba-Nya yang bakhil terhadap orang fakir miskin tetapi memberi rasa dengan diwajibkan puasa selama sebulan ke atas setiap orang Islam. Semoga puasa itu dapat menyedarkan orang beriman tentang peri pentingnya sikap cakna dan ambil tahu orang sekeliling.

Rezeki yang Allah beri adalah untuk dikongsi dengan mansuia lain. Kesenangan adalah satu bentuk ujian untuk melihat siapa diantara hambanya yang bersyukur dengan membantu fakir miskin.

Puasa + Baca Al-Quran dengan memahami makna + lihat gambar di atas sudah cukup untuk buat aku jadi serik untuk menjadi hambanya yang bakhil kedekut!

Ya Allah, jadikan aku manusia yang beriman, bersyukur dan sedar tentang tanggungjawab aku untuk membantu hambamu yang lain.
Baca lagi >>

Monday, July 30, 2012

Jangan bercakap agama kalau bukan ustaz?

Isu ini terjadi apabila beberapa orang artis berhijrah ke arah lebih baik dan ada setengahnya bercakap di pentas PAS.

Ada orang ingat bercakap di pentas PAS ini mesti sentuh ilmu agama sehinggakan ada terkeluar daripada mulut seorang ustazah yang menegur supaya jangan bercakap tentang agama kalau dia tu bukan ustaz atau ustazah.

Yup, memang betul kita tidak boleh memandai bercakap dalam ilmu agama ini. Tetapi tidak salah jika kita bercakap tentang cerita penghijrahan kita daripada buruk kepada baik.

Malah memang digalakkan untuk beritahu orang ramai tentang jalan cerita macam mana kita boleh berhijrah dengan harapan ramai lagi yang ikut berubah.

Kadang-kadang mereka yang berada dalam kegelapan ini tidak dengar sangat cakap ustaz dan ustazah disebabkan beberapa faktor. Tetapi mereka mudah dengar jika orang yang bercakap itu asalnya macam mereka juga satu ketika dahulu.

Konsep dakwah dalam Islam ini sangat luas dan kalau boleh jangan sempitkan. Jangan terlampau menghalang kononya nak menjaga agama hingga kita tidak sedar yang kita sebenarnya sedang menyekat untuk orang lain mengenali cara hidup Islam yang sebenar.
Baca lagi >>

Friday, July 27, 2012

Kewujudan Proton merugikan rakyat

Sejak akhir-akhir ini timbul beberapa gambar di Facebook tentang harga yang dikenakan untuk kereta keluaran Nasional tidak adil untuk rakyat. Ini kerena cukai yang dikenakan sangat tinggi. 
Masakan tidak, di negara lain boleh dijual dengan harga 2 kali ganda lebih murah dengan kualiti jauh lebih baik. Kepada rakyat sendiri dijual dengan harga mahal dengan kualiti rendah terutama untuk kereta Proton. Untuk kereta Perodua dari sudut kualiti agak ok setakat ni.

Tidak cukup dengan itu, cukai yang dikenakan untuk kereta import berganda-ganda dikenakan. Jadi, pilihan yang ada untuk rakyat ialah membeli kereta keluaran tempatan yang lebih murah dan kualiti rendah.

Bayangkan jika kereta keluaran Nasional tidak wujud. Maka sudah tentu rakyat boleh miliki kereta keluaran Jepun dengan harga lebih murah dari sekarang dengan kualiti lebih baik. Sebabnya cukai yang dikenakan mesti tidak setinggi sekarang. Cukai yang tinggi untuk kereta import adalah untuk menyelamatkan syarikat kereta tempatan daripada rugi.

Kenapa Toyota, Honda mampu jual pada harga sedemikian tetapi tidak Proton dan Perodua? Perbandingan ini dibuat jika kita sama ratakan cukai antara kereta import dan tempatan.

Mungkin ada yang mempertikaikan kenyataan di atas dengan mengatakan sejak Proton wujud banyak membantu pembangunan negara.

Bagi aku Proton banyak membantu penuhkan poket kroni dan bukan untuk keselesaan rakyat pun. Paling sedih perkembangan Proton dari sudut teknologi sangat lembap walaupun sudah berumur 29 tahun. Proton hanya tahu copy dan paste sahaja. Perodua dan Naza memang kita dah sedia maklum dengan budaya itu.

Jika nak dibandingkan sumbangan Proton dengan bebanan hutang dan kerugian yang rakyat terpaksa tanggung akibat guna kereta kualiti rendah dengan harga tinggi memang sangat menyedihkan.

Kalau ada orang cakap Proton sudah hebat dan kualiti semakin baik, maka aku ingin bertanya, kalaulah betul kata-kata itu, kenapa masih tidak berani bersaing secara sihat dengan kereta import dalam pasaran Malaysia?
Baca lagi >>

Tuesday, July 24, 2012

Hikmah berpuasa untuk orang Islam

Jika kita mampu berpuasa selama sebulan tanpa meninggalkan solat fardhu InsyaAllah kita akan tinggalkan segala perbuatan yang termasuk dalam kategori dosa besar.
Kenapa begitu? 

Semua perkara yang halal kita makan, minum dan buat seperti makan nasi, minum Milo Ais dan berjimak dengan isteri tidak dibenarkan untuk dibuat pada siang hari dalam bulan Ramadhan.

Kalau kita mampu menahan diri di siang hari daripada melakukan perkara yang dihalalkan pada malam harinya selama sebulan, maka mana mungkin diri kita sanggup melakukan zina, minum arak dan makan babi kerana perkara ini telah diharamkan dalam Islam.

Puasa melatih nafsu untuk akur kepada iman. Puasa melatih kita mengawal nafsu.

Syaratnya puasa itu dilakukan betul-betul dan sebaik mungkin. InsyaAllah kita akan terselamat daripada melakukan dosa besar.

Selamat menjalankan ibadah puasa!
Baca lagi >>

Wednesday, July 18, 2012

15 sebab mengapa saya bertudung labuh

'Saya' dalam tajuk di atas bukan merujuk kepada diri penulis tetapi merujuk kepada individu asal yang sudi berkongsi pengalamannya. Perkongsian hebat ini aku ambil daripada Facebook. Semoga dapat memberi manfaat kepada kita semua sempena Ramadhan yang bakal menjelma.

15 sebab mengapa saya memilih untuk bertudung labuh:
  1. Menutup Aurat - Allah Cinta
  2. Dapat pahala bila jaga aurat, berganda bila ikhlas.
  3. Nampak macam panas tetapi bila pakai nyaman jer.
  4. Nampak solehah, kadang-kadang macam ustazah.
  5. bantu jaga mata lelaki, lindungi diri dari lelaki jahat.
  6. Nampak lebih cantik, ayu dan sopan.
  7. Melabuhkan tudung ikut syariat ertinya ikut sunnah.
  8. Apabila dah tutup dengan sempurna boleh terus buat pakaian solat.
  9. Didik diri hormat diri sendiri sebelum orang lain hormat kita.
  10. Menyihatkan badan, tidak kena sinar UV, debu, kuman dan lain-lain.
  11. Tingkatkan malu dalam diri kerana malu itu separuh daripada iman.
  12. Satu cabang dakwah iaitu dengan membawa manusia cinta pada Islam.
  13. Memudahkan jodoh kerana ini adalah antara ciri-ciri yang boleh dijadikan isteri solehah, InsyaAllah.
  14. Petanda awal ke arah menjadi insan yang beriman dan bertaqwa.
  15. Bukan nak tunjuk baik cuma nak jadi baik dengan sentiasa memperbaiki diri.
Jom kita berkejar mencari redha Allah dengan sentiasa memperbaiki diri dan amalan seharian kita. Selangkah kita mendekati Allah, seribu langkah Allah menghampiri kita.
Baca lagi >>

Tuesday, July 17, 2012

Cara cari muka surat dalam Al-Quran dengan mudah

Ramadhan semakin mendekati kita. Diharapkan agar Ramadhan kali ini dapat mendidik kita untuk mendekati Al-Quran dengan lebih rapat.
Di sini dikongsikan cara untuk cari muka surat dalam Al-Quran dengan mudah iaitu menggunakan sedikit formula matematik. 

Tip yang nak dikongsikan ini sebenarnya cara untuk menghafal muka surat setiap juzuk Al-Quran. Memang menakjubkan kerana hanya dengan menggunakan formula matematik ringkas, kita dapat tahu muka surat setiap juzuk Al-Quran. Jom sama2 kita belajar!

Contoh 1:
Jika anda ingin mengetahui Juzuk 5 di halaman ke berapa formulanya 5-1 = 4, 4 perlu didarab dengan 2 jadi 4 x 2 = 8 Letakkan nombor 2 selepas jawapan. Jadi, juzuk 5 adalah pada halaman 82. Sekarang lihat pada Quran dan anda akan lihat Juzuk 5 bermula pada halaman 82. Menarikkan?   

Contoh 2:
Jika anda ingin mengetahui Juzuk 10 di halaman ke berapa: 10-1 = 9, 9 perlu didarab dengan 2 jadi 9 x 2 = 18 Letakkan nombor 2 selepas jawapan. Jadi, juzuk 10 adalah pada halaman 182.   

Contoh 3: 
Jika anda ingin mengetahui Juzuk 23 di halaman ke berapa: 23-1 = 22, 22 perlu didarab dengan 2 jadi 22 x 2 = 44 Letakkan nombor 2 selepas jawapan. Jadi, juzuk 23 adalah pada halaman 442.

Subhanallah, memang menakjubkan kan kawan-kawan? Sama-sama kita kongsikan perkara ini kepada kawan-kawan kita, adik beradik kita dan saudara mara kita supaya sama-sama mendapat manfaat dan pahala. 

Sumber: Facebook
Baca lagi >>

Sunday, July 15, 2012

Arab Spring satu bencana?

Arab Spring ialah gerakan revolusi rakyat di kebanyakan negara timur tengah yang tidak puas hati dengan pemimpin sedia ada. Kebanyakan berkaitan isu hak asasi manusia, kezaliman dan korupsi.

Sehingga hari ini sebanyak 4 negara berjaya menjatuhkan pemimpin korup sedia ada iaitu Tunisia, Mesir, Libya dan Yaman. Sebuah negara lagi menunggu untuk mengikut jejak langkah yang sama iaitu Syria.

Semua kebangkitan ini bermula dengan demonstasi aman dan ada sesetengahnya berakhir dengan pertumpahan darah. Ini adalah harga yang perlu dibayar untuk masa depan mereka yang lebih baik.
Sesetengah pemerhati menyifatkan Arab Spring ialah suatu fenomena yang positif tetapi ada juga mereka yang menganggap perkara ini adalah satu bencana besar terhadap umat Islam.

Walau apapun anggapan mereka, kita perlu menghormati pendirian majoriti rakyat sesebuah negara kerana itu melibatkan masa depan mereka.

Kalau kita kaji zaman gelap barat pun, perubahan yang mereka lakukan perlu dibayar dengan darah untuk sampai ketahap negara maju zaman sekarang.

Sirah para nabi juga begitu, setakat ini tiada kita dengar dan baca jalan ceritanya begitu aman tanpa sebarang pengorbanan.

Kenapa apabila tiba masa umat Islam ingin bangkit dan berubah ke arah yang lebih baik ada suara-suara sumbang mengatakan ini propaganda barat dan mainan zionis?

Kalaulah negara yang mengalami kebangkitan rakyat itu pemimpinnya bagus, mengamalkan agama sepenuhnya, tidak korup dan kebajikan rakyat terjaga maka mungkin saya bersetuju ini adalah propaganda jahat barat.

Tetapi apa yang berlaku adalah sebaliknya. Negara itu kebajikan rakyatnya teruk, rompakan kekayaan negara berleluasa, kezaliman kepada rakyat yang menegur pemimpin dan salah guna kuasa.

Baru-baru ini sempat menonton Majalah Islam di TV Al-Hijrah yang mengulas isu ini. Kebanyakan mereka yang ditemuramah memberi respon negatif terhadap Arab Spring. Hairan juga kenapa rancangan itu tidak menemuramah Dr.Maszlee sebagai individu yang agak pakar dalam bidang ini.

Ada juga yang mengatakan tengoklah apa yang berlaku pada rakyat mesir sekarang? (pada masa itu masih dalam proses pemilihan Presiden baru) Rakyat hidup lagi susah, Harga makanan meningkat naik. Setiap masa ada sahaja demonstrasi di Medan Tahrir. Keadaan jadi lebih buruk dari zaman Mubarak.

Itu adalah komen-komen mereka yang tidak berada di sana dan membaca berita dari saluran yang memainkan propaganda mengatakan perubahan belum tentu boleh membawa keadaan negara jadi lebih baik. Propaganda ini suka dimainkan negara yang takut rakyat bangkit membuat perubahan dalam pilihanraya termasuk Malaysia.

Akan tetapi dengan Kuasa Allah yang Maha Agung, pemilihan Presiden Mesir yang baru memihak kepada pihak Pro Islam iaitu Ikhwan Muslimin. Saban hari di Facebook dikongsi gambar memuji bagusnya Presiden Mesir yang baru. Perancangan perubahan dan sifat zuhud Presiden Morsi membuatkan ramai orang bermimpi untuk memiliki pemimpin seperti itu di masa hadapan.

Jadi apa yang buruk dan bencananya Arab Spring? Sudah tentu perlu ada pengorbanan yang perlu dibuat untuk menuju ke arah masa depan negara yang lebih baik.
"No Sacrifice, No Victory." 
Baca lagi >>

Saturday, July 14, 2012

Infinity Downline hidup lagi?

Lebih kurang 2 tahun lepas Infinity Downline muncul di persada bisnes internet di Malaysia. Masa tu ada kawan-kawan aku yang agak berkaliber sertai bisnes ini. Aku hampir terpengaruh untuk sertai tetapi oleh kerana sebelum  ini pernah kena tipu jadi aku kaji betul-betul bisnes ini.

Setelah berjumpa dan bertanya senior dalam bidang bisnes internet ini maka respon yang aku dapat cukup negatif. Pada masa itu juga blog rujukan hukum halal haram terutama dalam bisnes dan pelaburan zaharuddin.net tengah hangat. Jadi aku rujuk di situ dan mujurnya ada orang bertanya Ustaz Zaharuddin tenteng ID (infinity downline).

Kesimpulan jawapannya adalah haram kerana apa yang dikatakan bisnes itu sebenarnya tidak menjual produk tetapi lebih kepada 'head hunting'.

Pada masa itu aku bertekak dengan seorang kawan dan mujur akhirnya dia insaf dan keluar daripada bisnes itu.

Aku ingatkan bisnes ini sudah mati rupanya tidak. Aku agak terkejut kerana ada seorang kawan baru di Facebook mempromosikan bisnes ini. Sekarang mereka lebih canggih menipu dengan memasukkan gambar duit gaji untuk mengaburi mata orang ramai. Siap tipu buat banyak akaun Facebook lagi.

Teruknya perkara ini sampai tahap ada hamba Allah yang buat Fan Page menentang Infinity Downline. Laman ini bertujuan membongkar habis-habisan Scam ini dan mengumpulkan mangsa untuk dijadikan iktibar masyarakat.

Ini antara pengakuan mangsa dalam FB Page itu:
Tidak salah untuk mencari kekayaan tetapi biarlah dengan cara yang betul takut nanti menjejaskan keberkatan anak cucu. Jangan pentingkan diri sendiri sahaja. Di dunia kita mungkin hidup mewah tetapi bagaimana di akhirat?
Baca lagi >>

Friday, July 13, 2012

Aku tidak mencuri harta rakyat

Negara Turki terkenal dengan cerita baik dan cerita jahatnya. Cerita baik adalah negara itu pernah menjadi pusat pemerintahan khalifah Islam dan cerita buruk ialah negara itu juga pernah melahirkan individu yang bernama Kamal Atarturk yang dilaknat.

Turki yang sangat sekular sedang dalam proses pencerahan oleh pendakwah dan pemimpin yang berfikrah Islam sekarang.

Ekonomi Turki sebelum ini adalah sangat teruk disebabkan budaya rasuah dan korupsi berleluasa. Kalau dulu nilai duitnya sangat rendah dibandingkan dengan duit Malaysia. Nilai Lira Turki seakan-akan nilai Rupiah Indonesia.

Tetapi sekarang nilai duitnya lebih tinggi berbanding ringgit Malaysia iaitu 1 Lira Turki = 1.75 Ringgit Malaysia.
Recep Tayyip Erdo─čan Perdana Menteri Turki
Apabila ditanya Perdana Menteri Turki bagaimana dia lakukan untuk menaikkan ekonomi Turki yang hampir jatuh satu ketika dahulu seterusnya menaikkan nilai matawang negaranya.

Jawab beliau : "Aku tidak mencuri harta rakyat."

Itu adalah jawapan dan tip yang diberikan. Begitulah bahayanya barah rasuah dan korupsi kepada sebuah negara. Budaya terkutuk ini juga ditegah oleh agama kita iaitu Islam. 

Lihatlah Malaysia, adakah kita ingin menanti ekonomi jatuh baru mahu insaf? Perubahan di tangan kita. Allah tidak akan mengubah nasib seseorang hamba jika mereka sendiri tidak mahu berubah ke arah yang lebih baik.
Baca lagi >>

Thursday, July 12, 2012

Pening dengan krisis di Syria

Apabila bercakap berkenaan krisis di Syria, ada dikalangan kita rasa pening dan tidak tahu pihak mana yang betul dan pihak mana yang salah.

Aku dulu pun terkeliru apabila ada orang cakap krisis di Syria ini tidak lebih daripada propaganda Barat untuk jatuhkan sebuah negara Islam yang kuat menentang Israel.

Disebabkan aku mendapat kurang maklumat tentang isu sebenar kebangkitan rakyat Syria ini maka aku hampir percaya dengan dakwaan tersebut.

Ada juga mengatakan haram kita menentang pemerintah Islam yang zalim dan rakyat perlu bersabar. Cuba bayangkan apa pandangan orang bukan Islam terhadap agama kita seolah-olah agama Islam memberi lampu hijau untuk pemerintah Zalim memerintah.

Hakikatnya apa yang berlaku di Syria jauh lebih teruk. Syria sebenarnya diperintah oleh kaum Syiah Alawis yang dulunya diumumkan bukan daripada pecahan mazhab Syiah oleh Ulama Iran. Dengan kata lain mereka ini bukan Islam. Lebih teruk lagi Syiah sendiri sebenarnya sesat dari sudut akidah apatah lagi kalau Syiah Alawis.

Dakwaan mereka dan setengah pihak yang mengatakan Basyar Assad adalah  pemimpin Islam dan kita mesti taat adalah tidak benar. Mereka ini telah terkeluar daripada akidah Islam sebenar.

Oleh kerana orang Syiah memandang orang Ahli Sunnah sebagai umat yang kotor dan sesat, Iran dan Hizbullah Lubnan sudi menyokong dan bekerjasama kepimpinan Basyar Assad untuk membunuh rakyat Syria yang majoriti Ahli Sunnah.

Kaum perempuan dirogol dan kanak-kanak dibunuh adalah pendengaran biasa kita dengar berlaku di Syria setiap hari dan cuba ditutup jenayah ini kepada pihak antarabangsa.

Jika anda mendengar rakyat Malaysia yang lantang menyokong kepimpinan Basyar Assad di Syria ketahuilah yang mereka ini adalah penganut akidah Syiah yang sesat!
Baca lagi >>

Wednesday, July 11, 2012

Kena pancung kepala

Cerita pancung kepala ini berlaku di Arab Saudi yang menjalankan hukum hudud. Kisah ini diceritakan oleh seorang ustaz. Mengikut beliau, pada satu hari dilihat ramai orang berkumpul beserta kenderaan polis dan 5 buah ambulan.

Pada mulanya dia ingatkan ada orang kenamaan datang tetapi dilihatnya seorang yang diikat tangannya dan diletakkan dalam kedudukan antara 2 sujud. Orang ramai terus berkerumun. Ditanya orang tempatan apa yang berlaku, Mereka bagitau hari ini ada orang kena pancung kepala di khalayak ramai.
Dalam hatinya bertanya kenapa sampai 5 buah ambulan untuk seorang pesalah? Saat yang berdebar itu terus berlalu dan akhirnya orang itu dipancung kepala dengan sekali libas sahaja. Seorang dihujung sana dan seorang dihujung sini dikalangan yang menonton dilihat pengsan.

Rupanya 5 buah ambulan itu disediakan untuk penonton yang pengsan.

Sebulan selepas itu sekali lagi ustaz ini bertembung dengan hukuman pancung kepala. Tetapi kali ini dilihat seorang berlari-lari ke arah kereta polis dan mengambil pembesar suara. Orang itu mengumumkan sesuatu dan kedengaran laungan takbir dikalangan orang ramai.

Rupa-rupanya orang yang berlari itu adalah waris kepada si mangsa yang kena bunuh oleh pesalah dalam kereta polis itu. Dia mengumumkan untuk memaafkan kesalahan si pesalah tadi dan memberikan peluang kedua kepada beliau.

Ini adalah 2 situasi di negara yang mengamalkan hukum hudud. Hukuman mati di Arab Saudi dikenakan ke atas beberapa kesalahan termasuk rogol, murtad, rompakan bersenjata, mengedar dadah serta membunuh, seperti yang ditetapkan oleh undang-undang syariah.

Jika anda berani boleh lihat video yang dirakam semasa hukuman pancung:

Walaupun ada sesetengah orang bukan Islam yang mengatakan hukuman ini kejam tetapi hukuman ini sebenarnya mengajar manusia yang berhati kejam dan zalim supaya berfikir 2 kali sebelum melakukan kesalahan.

Jangan mudah mengutuk Arab Saudi tentang hukuman sebegini jika negara sendiri berlaku jenayah berleluasa. Hukuman Allah ini adalah yang terbaik untuk mengajar manusia yang zalim.

Cuba bayangkan jika keluarga anda yang kena bunuh? Adakah anda tidak geram dan marah? Cuba bayangkan juga anda antara yang menyaksikan hukuman pancung ini? Adakah anda tidak merasa gerun untuk melakukan kesalahan?
Baca lagi >>

Tuesday, July 10, 2012

Utusan menipu lagi

Akhbar Utusan yang suka menipu dan menyebarkan fitnah memang tidak asing lagi. 'Lesen besar' yang dimiliki mereka dipergunakan sepenuhnya untuk menghentam pembangkang.

Bagi aku menghentam pihak lawan adalah satu perkara biasa tetapi biarlah dilakukan dengan berhemah. Tetapi dengan kemudahan sumber informasi zaman ini melalui internet, segala agenda jahat Utusan mudah dikesan dan didedahkan.

Walaupun disaman berkali-kali mereka tetap meneruskan kerja itu. Apa nak risau ada sokongan kewangan yang kukuh la katakan.

Kalau aku jadi wartawan di Utusan sudah lama aku berhenti kerja. Pertama sebab malu dan maruah. Kedua sebab sumber rezeki yang agak meragukan (Syubhah).

Semuanya bergantung kepada kekuatan dalaman masing-masing. Ada yang mampu bertahan bekerja di situ dan ada juga yang tidak mampu bertahan. Prinsip aku dalam bekerja ialah semua kerja yang aku buat dalam menjana kewangan keluarga mestilah yang aku seronok buat, tidak melanggar agama dan tidak menyusahkan orang lain. Langgar satu je prinsip tersebut aku akan berhenti dan cari kerja lain.

Semalam utusan meroyan lagi. tengok gambar di bawah:


Mentang-mentanglah budaya 'takbir' itu ada kaitan dengan PAS maka terus direka cerita yang karut itu. Ya, nanti senang nak kaitkan dengan PAS dan ekstremis. Nanti boleh jatuhkan imej PAS yang semakin diterima ramai.

Kalau kita baca dan kaji sejarah, kerja terdesak sebegini selalu dilakukan pemimpin korup di negara lain. Ada yang berjaya mengekalkan kuasa dan ada juga yang memakan diri terutama zaman sekarang. Dunia tanpa sempadan ini dengan informasi terkini yang mudah dapat membuatkan rakyat jadi lebih cerdik.

Kalau dulu bolehlah sebab kebanyakan rakyat hanya baca akhbar dan tengok TV jer nak dapat informasi terkini. Sekarang tidak lagi.
Baca lagi >>

Monday, July 9, 2012

Duit syiling baru yang menyusahkan

Pandangan pertama aku pada duit syiling baru ini memang mengecewakan. Seingat aku pada waktu kecil dulu, duit baru memang mengujakan terutama bila tiba waktu raya.

Tetapi keluaran kali ini agak mengecewakan terutama yang 20 sen dan 50 sen. Sudah la sukar untuk bezakan antara 2, malah kualiti juga amatlah kurang.

Dalam gambar nampak cantik, tetapi apabila berada di tangan memang mengecewakan. Guna beberapa kali jer sudah nampak berkulat dan lusuh.

Aku ada terdengar beberapa komen daripada pengguna antaranya:

"Duit syiling baru sukar diterima mesin air dan mesin parking."
Aku tak faham kenapa bank Negara yang diterajui ramai bijak pandai tak tefikir benda ini?
"Perlu tengok betul-betul takut tersilap bagi duit. Yang disangka 20 sen rupanya 50 sen."
Ini rungutan pekedai runcit. Duit syiling dulu memang disengajakan besar nombor 20 dan 50 tetapi sekarang agak kurang jelas kalau sekali pandang.

Jawapan yang ada dalam kepala aku sekarang ialah, ini adalah kesan korupsi. Nak untung banyak maka kualiti perlu dikurangkan. Kalau dapat dikurangkan sedikit saiz duit 50 sen tu berapa banyak untung syarikat yang dapat tender buat duit ni?

Lepas tu pulak, syarikat yang menyediakan mesin terima duit parking perlu naik taraf mesin yang ada. Jadi dapat lagi projek untuk syarikat kroni melalui Majlis Perbandaran setempat.

Bagi orang baik yang memikirkan kepentingan rakyat, semua keputusan buat duit syiling baru ini agak kurang bijak. Tetapi bagi mereka yang suka untung atas angin dengan merompak duit rakyat secara 'terhormat', ini adalah keputusan yang bijak!
Baca lagi >>

Monday, January 30, 2012

Perubatan moden vs tradisional

Berita di TV Al-Hijrah tadi telah menambah harapan baru dalam dunia perubatan di Malaysia. Kalau sebelum ini jarang dan sukar untuk kita tengok perubatan moden dan tradisional duduk semeja.

Hospital Raja Perempuan Zainab kota Bharu telah menyediakan ruang khas untuk pesakit mencuba cara perubatan tradisional seperti mengurut. Ini sebenarnya memberi satu alternatif baru kepada pesakit untuk mencuba.
Malaysia sebenarnya kaya dengan cara perubatan tradisional kampung yang digunakan turun temurun. Tetapi kedua bidang ini dilihat seolah tidak dapat duduk semeja. Antaranya ialah, perempuan akan disuruh berpantang dan makan makanan tertentu dalam sebulan lepas melahirkan anak. Tetapi kalau kita lihat makanan untuk perempuan selepas melahirkan anak di hospital tidak ikuti aturan berpantang.

Alasan yang diberikan adalah amalan berpantang tidak dibuktikan secara saintifik dan kalau perempuan itu sakit sebab makanan maka mereka boleh makan ubat di hospital.
Alangkah baik kalau dua bidang ini diamalkan bersama. Di Korea, dunia perubatan moden dan tradisional berkembang bersama malah pengamal perubatan tradisional hendaklah mengambil kursus perubatan moden sebelum boleh menjadi pengamal yang sah. Dengan cara ini, perubatan tradisional terus perkembang dan mungkin dapat dibuktikan secara saintifik di masa hadapan.

Mereka saling mengiktiraf malah menampung mana yang terkurang. Kalau ini berlaku di Malaysia rasanya tiada pihak yang rugi.
Baca lagi >>

Monday, January 16, 2012

Hukum bina jalan berTOL

Aku ada tengok satu video di Youtube tentang isu Tol ni. Selepas tengok tu ada terbaca komen kat bawah dan aku tertarik dengan satu komen ni yang menyentuh tentang isu hukum jalan raya berTOL.
Begini petikannya:

Kata Ustaz Hasrizal, "Di tahun 1995 semasa mengambil Subjek Fiqh Jinayaat, kami bertanyakan pensyarah tentang hukum membuat jalanraya yg ada TOL. Arab susah sikit nak gambarkan ketika itu sebab negara mereka tiada tol. Kata pensyarah kami, tidak salah membuat jalanraya bertol, asalkan jalan alternatif masih ada dan praktikal untuk digunakan. Yakni, jalan bertol hanya pilihan, bukan paksaan. Tetapi jika rakyat dikepung dengan jalanraya yang kena bayar TOL, ia sudah termasuk dalam isu HARABAH. Rompakan jalanan!

Kalau orang tak biasa kat KL ni dan datang KL terus ikut signboard, mereka mesti akan kena tol banyak kali. Kalau orang yang dah biasa mungkin dapat elak tol sikit. Untuk elak sepenuhnya agak mustahil kot.

Kita memang dikepung oleh tol. Perniagaan paling best ialah menguruskan tol kot. Susah untuk rugi dan stabil je duit masuk. Aku tak kisah la orang nak berbahas tentang kebaikan tol bla..bla..bla..Tetapi alangkah indah jika Malaysia terutama KL ni tiada tol.
Baca lagi >>

Sunday, January 15, 2012

Resepi kejayaan paling penting

Kebanyakan orang lupa dalam mengejar kejayaan hidup ni tentang satu resepi ni. Mungkin ramai orang dah bagitau tetapi untuk buat belum tentu.

Tambahan pula bila mak dan ayah cakap macam ni:
"Mak dan ayah bukan mahukan duit kau nak, cukuplah engkau berjaya dalam hidup dan datang jenguk mak dan ayah sesekali."
Apabila mak dan ayah cakap macam tu maka dalam bajet bulanan kita tiada terselit potongan duit gaji untuk diberikan kepada emak dan ayah.

Ya betul emak dan ayah kita mungkin sudah kaya dan banyak harta tetapi kalau kita ingin berjaya amalkan resepi ini insyaAllah berjaya, hidup berkat dan rezeki datang melimpah.

Resepi kejayaan paling penting yang aku maksudkan ini ialah peruntukkan duit untuk emak dan ayah setiap bulan. Tidak kira sedikit atau banyak jika anda ingin dapat rezeki berkat dan melimpah cuba amalkan resepi ini.

Tanda rezeki berkat ialah duit kita sentiasa cukup walau gaji sikit. Pernah dengar kan orang gaji banyak tapi tak pernah cukup. Itu tanda rezeki tak berkat. Apabila cukup maka boleh kita menyimpan jika ada lebih.

Ada jugak orang naik pangkat saban tahun dan apabila ditanya resepi kejayaan, dia cakap jangan lupa untuk bagi duit kat mak dan ayah setiap bulan.

Kalau kita mampu potong duit gaji untuk rumah dan kereta setiap bulan kenapa tidak boleh potong untuk mak dan ayah di kampung? Ini sebenarnya untuk pelaburan dunia dan akhirat!
Baca lagi >>

Saturday, January 14, 2012

Jika aku ada anak

Pernah terfikir tak apa yang korang nak daripada anak-anak sendiri satu hari nanti. Walaupun aku takde anak lagi sekarang tapi aku selalu gak la terbayang macam mana nak didik dan bentuk diorang. Kihkih..
Antara topik yang aku terbayang ialah bab keputusan peperiksaan samada UPSR, PMR dan SPM kalau ada lagi la. Aku plan tak nak marah diorang jika dapat keputusan rendah. Bagi aku keputusan peperiksaan tidak semestinya menjamin masa depan diorang nanti. 

Apa yang penting dalam pendidikan anak-anak aku ialah potensi diri mereka. Aku kalau boleh nak cungkil sejak dari kecil lagi potensi, minat dan kecenderungan diorang sebab benda nilah yang akan menjamin masa depan mereka.

Aku mahu mereka tahu kemana hala tuju mereka sebaik sahaja habis belajar peringkat menengah. Kalaupun diorang ingin melawan arus aku akan sokong. Kalau mereka ingin mengikut arus aku juga akan sokong.

Aku mahu mereka ada personaliti hebat sejak muda lagi hasil daripada aku tidak menekan mereka dengan sistem peperiksaan dan tidak memaksa mereka untuk mengikut arus tetapi lebih kepada membantu mereka mengenal diri sendiri.

Besar kan impian aku. Hehe..
Baca lagi >>

Friday, January 13, 2012

Kes pembaca berita tersasul

Cerita ni dah lama tapi aku baru teringat nak ulas sikit pasal ni. Kisahnya berkenaan seorang pembaca berita wanita di TV3 yang tersasul. Nama dia Jay Jamalina.
Lebih kurang macam ni ayat dia masa baca berita:
"Di Johannesburg, wartawan Lukman Hamidi melaporkan, lawatan Datuk Seri Anwar... Datuk Seri Mohd Najib itu dijangka..."

Haha..macam dia nak iktiraf Datuk Seri Anwar ni bakal PM Malaysia. Kalau melibatkan orang pangkat kecik takpe la tapi ni melibatkan mereka yang berprofil tinggi, PM lagi tu.

Memang malu la kan. Tapi Jay Jamalina sendiri telah memohon maaf sebab dia tak sengaja. Mungkin dalam kepala dia tu banyak tersogok cerita pasal Anwar Ibrahim sebab tu tersasul.

Ataupun adakah dia tu penyokong tegar Anwar Ibrahim? Hehe..Harap dia masih boleh baca berita lagi lepas ni. Kesilapan kecil je..
Baca lagi >>

Thursday, January 12, 2012

Bahaya mandi malam

Amalan aku sejak daripada dulu lagi ialah elakkan diri daripada mandi pada waktu malam. Sebabnya, beberapa orang bagitau aku kalau amalkan mandi pada waktu malam boleh sebabkan penyakit paru-paru berair.
Sehinggalah aku terbaca artikel ini yang mengatakan sebaliknya malah menggalakkan mandi waktu malam untuk bersihkan diri dari kotoran.

Lagi teruk artikel itu mengatakan bahaya mandi malam ni hanya larangan orang tua zaman dulu untuk mengelakkan bahaya sebabnya dulu kalau nak mandi kena guna telaga yang agak jauh dari rumah dan tiada bekalan elektrik macam sekarang,

Huhu..sudah sekain lama aku percaya dan tertanam dalam minda sampai aku rela tidur dengan badan bau busuk, jadi aku rasa sangat sukar untuk ubah kepercayaan ini walau dibuktikan karut. Sikit-sikit pemikiran kita diperbetulkan.
Baca lagi >>

Wednesday, January 11, 2012

Kata-kata akhir jadi nyata

"Jika kamu teruskan cara pemerintahan ini, kamu nanti bukan dijatuhkan oleh Ikhwanul Muslimin (Gerakan Islam di Mesir) tetapi akan dijatuhkan oleh rakyatmu sendiri (rakyat Mesir)."

Itulah antara kata-kata terakhir As-Syahid Hassan Al-Banna kepada pemerintah Mesir pada waktu itu.
Imam Hassan Al-Banna yang mati syahid
Sekarang kita boleh lihat kata-katanya itu menjadi kenyataan. Malah bukan sahaja terjadi kepada Mesir tetapi juga kepada negara-negara Islam timur tengah yang lain. Sudah semestinya negara Islam yang menerima nasib yang sama dengan Mesir itu mempunyai pemimpin yang sejenis pemerintah Mesir.
Baca lagi >>

Monday, January 9, 2012

Kemalangan pecah kepala depan mata

Hari ini hari isnin dan merupakan hari yang indah. Nak dijadikan cerita pagi tadi aku ada kerja di Selayang, dalam perjalanan pulang tiba-tiba jalan sesak dan sepatutnya pada waktu itu tidaklah sesak sebegini.

Beratur punya beratur aku ternampak ada orang suruh elakkan laluan tengah jalan depan pasar selayang menuju ke KL. Dari jauh aku ternampak kelibat orang meniarap atas jalan. "Kemalangan rupanya", terdetik dalam hati.
Sebaik sahaja aku sampai dekat mangsa atas jalan tu punyalah terkejut! Buat pertama kali aku lihat mangsa kemalangan pecah kepala. Segala isi dalam kepada iaitu otak semua terburai dan tinggal rongga kosong dalam kepala. Dasyat betul!

Aku tidak sempat ambil gambar dan kalaupun sempat aku memang tak tergamak nak ambil dan kongsikan dalam blog ni. Huhu..

Aku tak pasti macam mana ia berlaku tetapi kawasan ni memang terkenal dengan kes orang lintas jalan tanpa gunakan jejantas lepas tu kena langgar dengan kereta laju.

Ngeri sungguh dan mujurnya aku tak termuntah kat situ. Benda macam ni aku memang kurang sikit. Tak biasa la katakan.
Baca lagi >>

Thursday, January 5, 2012

Tiada minyak masak dijual

Sejak akhir-akhir ni bekalan minyak masak di kedai-kedai runcit asyik habis jer. Walaupun aku jarang-jarang memasak tetapi perlu jugak kadang-kadang untuk goreng telur.
Mula-mula aku ingatkan peniaga kedai runcit dah mula buat hal dengan menyembunyikan minyak masak sebab harga akan naik. Aku juga ingat pengilang dah mula keluarkan dalam kuantiti sedikit untuk tunggu harga naik. Tetapi selepas dua tiga minggu asyik tiada je minyak masak kat kedai runcit ni aku mula syak mesti ada sesuatu tak kena ni.

Nak dijadikan cerita masa aku beli barang di kedai runcit tadi aku ada terdengar tuan kedai merungut tentang sikap pembekal minyak masak ni yang mula tak terima hutang. Kalau nak minyak masak mesti kena bayar dulu.

Kedai runcit ni pula memang sudah sedia maklum yang memang akan ambil hutang dulu barang-barang jualan ni. Jadi sebab itulah minyak masak di kebanyakan kedai runcit tiada. Sebabnya pekedai ni tak boleh ambil hutang. Dahla untung tak seberapa lepas tu tak boleh ambil hutang pulak. Kalau ambil stok pun mesti kuantiti sedikit dan mesti cepat habis.

Patut pun bekalan minyak masak tiada di kedai runcit sekarang. Mentang-mentanglah minyak masak ni barang keperluan, ikut suka hati dia je buat hal pembekal ni ya.
Baca lagi >>

Tuesday, January 3, 2012

3 kisah pentingkan diri sendiri

Kisah ni berlaku di depan mata aku sendiri la. Apabila manusia pentingkan diri sendiri dan dia fikir nak mudah je tanpa hiraukan akibat pada orang lain.
 
Kisah 1
Sedang aku bawa motor ke tempat kerja tiba-tiba aku terbau asap rokok dan ada sedikit debu berterbangan ke arah aku. Rupa-rupanya abang yang bawa motor depan aku hisap rokok dan abu rokok dijentik-jentik tanpa memikirkan orang belakang.

"Ini orang tak guna akal patut pun badan gempal", marah aku dalam hati.

Kisah 2
Jalan tu ada 2 laluan untuk sehala. Tiba-tiba kereta depan aku berhenti betul-betul depan kedai runcit dan menghalang satu laluan. Dia fikir cukuplah satu laluan digunakan untuk semua kereta yang sesak di belakang. Satu laluan lagi untuk dia parking depan kedai. Padahal berlambak ruang kosong untuk parking kalau dia ke depan sikit jer.

Tapi sebab nak paking depan kedai punya pasal aku peduli apa kan? Kalau boleh dalam kedai aku nak masuk dengan kereta.

"Kereta besar tetapi otak letak kat kepala lutut", sumpah aku dalam hati.

Kisah 3
Di tengah kota KL aku hairan bila melihat satu jalan ni sesak bukan main dan lansung tidak bergerak. Lama pulak tu. Kesesakan di KL ni perkara biasa tetapi kereta akan bergerak sikit demi sedikit. Ini lansung tidak bergerak.

Mujurnya aku dengan motor dan aku dapat lihat di hujung jalan cabang tiga ada satu lori kecik parking betul-betul depan cabang tu. Nak dijadikan cerita ada sebuah lori besar tak lepas nak belok sebab lori kecik ni paking depan cabang tiga.

Punyalah lama sampai aku pun tersekat sebab lori besar ni asyik ambik side je nak corner. Akhirnya polis datang dan marah-marah kelindan lori. Pemandu lori entah pergi mana. Aku rasa memang kena saman mamat tu. Ada ke dia parking ikut suka hati je kat KL. Waktu tu pulak masa orang ramai balik kerja.

Ini adalah sedikit himpunan kisah manusia yang pentingkan diri sendiri. Bab kata kawan aku orang macam ni memang tak lama. Satu hari nanti akan terkena gak kat batang hidung dia.
Baca lagi >>

Monday, January 2, 2012

Tips tidur nyenyak

Dulu ada orang kongsikan tips dengan aku tetapi aku tak ingat siapa. Dia bagitau aku kalau nak tidur nyenyak amalkan perkara ini sebelum tidur. InsyaAllah tidur itu tidak akan ada mimpi ngeri dan buruk melainkan mimpi indah sahaja.
Sebelum tidur tu kebas tempat tidur dengan kain dan hempukkan bantal supaya segala debu dan kotoran hilang dari tempat tidur. Dia kata perkara ini dapat membuatkan kita selesa tidur dan menghindarkan gangguan syaitan yang suka tinggal kat tempat kotor.

Setakat ni aku amalkan ok la sebab setiap kali aku terus tidur atas katil tanpa buat benda ni mesti akan alami mimpi buruk dan ngeri. Huhu..

Jangan lupa juga baca doa sebelum tidur ya.
Baca lagi >>

Sunday, January 1, 2012

Permulaan tahun baru 2012

Untuk kita memulakan tahun yang baik maka kena jadikan hari pertama itu baik dan indah. Walaupun ada beberapa peristiwa kecil yang mengganggu keseronokan hari itu kita kena ketepikan dan bayangkan yang indah-indah belaka.
Itu adalah tips yang selalu diberikan oleh pakar motivasi. Atas kertas nampak mudah tapi nak laksanakan bukan main payah. Apa-pun kita kena cuba dan terus positif.

Aku tiada azam baru pun tahu ni cuma nak perkemaskan azam dan cita-cita tahun lepas je. Hari ni merupakan hari terbaik bagi aku (ayat nak sedapkan diri je) dan aku dapat rasa tahun ini merupakan tahun bersejarah buat aku (ayat ni pernah aku cakap tahun lepas).

Apa yang penting bagi aku ialah usaha dan tidak berputus asa. Tercapai atau tidak itu bergantung kepada kuasa Ilahi. Ustaz pernah cakap Allah tidak melihat kepada hasil kerja seseorang hamba tetapi melihat kepada usaha yang telah dilakukan mereka.

Selamat tahun baru 2012!
Baca lagi >>