Tuesday, January 3, 2012

3 kisah pentingkan diri sendiri

Kisah ni berlaku di depan mata aku sendiri la. Apabila manusia pentingkan diri sendiri dan dia fikir nak mudah je tanpa hiraukan akibat pada orang lain.
 
Kisah 1
Sedang aku bawa motor ke tempat kerja tiba-tiba aku terbau asap rokok dan ada sedikit debu berterbangan ke arah aku. Rupa-rupanya abang yang bawa motor depan aku hisap rokok dan abu rokok dijentik-jentik tanpa memikirkan orang belakang.

"Ini orang tak guna akal patut pun badan gempal", marah aku dalam hati.

Kisah 2
Jalan tu ada 2 laluan untuk sehala. Tiba-tiba kereta depan aku berhenti betul-betul depan kedai runcit dan menghalang satu laluan. Dia fikir cukuplah satu laluan digunakan untuk semua kereta yang sesak di belakang. Satu laluan lagi untuk dia parking depan kedai. Padahal berlambak ruang kosong untuk parking kalau dia ke depan sikit jer.

Tapi sebab nak paking depan kedai punya pasal aku peduli apa kan? Kalau boleh dalam kedai aku nak masuk dengan kereta.

"Kereta besar tetapi otak letak kat kepala lutut", sumpah aku dalam hati.

Kisah 3
Di tengah kota KL aku hairan bila melihat satu jalan ni sesak bukan main dan lansung tidak bergerak. Lama pulak tu. Kesesakan di KL ni perkara biasa tetapi kereta akan bergerak sikit demi sedikit. Ini lansung tidak bergerak.

Mujurnya aku dengan motor dan aku dapat lihat di hujung jalan cabang tiga ada satu lori kecik parking betul-betul depan cabang tu. Nak dijadikan cerita ada sebuah lori besar tak lepas nak belok sebab lori kecik ni paking depan cabang tiga.

Punyalah lama sampai aku pun tersekat sebab lori besar ni asyik ambik side je nak corner. Akhirnya polis datang dan marah-marah kelindan lori. Pemandu lori entah pergi mana. Aku rasa memang kena saman mamat tu. Ada ke dia parking ikut suka hati je kat KL. Waktu tu pulak masa orang ramai balik kerja.

Ini adalah sedikit himpunan kisah manusia yang pentingkan diri sendiri. Bab kata kawan aku orang macam ni memang tak lama. Satu hari nanti akan terkena gak kat batang hidung dia.

2 comments:

Wadi AR said...

boleh himpun buat cerpen orang pentingkan diri sendiri

Alan Rizque said...

Huhu..tak pandailah Wadi AR..