Kisah

Kisah manusia yang berjiwa muda dan bebas...

Friday, July 13, 2012

Aku tidak mencuri harta rakyat

Negara Turki terkenal dengan cerita baik dan cerita jahatnya. Cerita baik adalah negara itu pernah menjadi pusat pemerintahan khalifah Islam dan cerita buruk ialah negara itu juga pernah melahirkan individu yang bernama Kamal Atarturk yang dilaknat.

Turki yang sangat sekular sedang dalam proses pencerahan oleh pendakwah dan pemimpin yang berfikrah Islam sekarang.

Ekonomi Turki sebelum ini adalah sangat teruk disebabkan budaya rasuah dan korupsi berleluasa. Kalau dulu nilai duitnya sangat rendah dibandingkan dengan duit Malaysia. Nilai Lira Turki seakan-akan nilai Rupiah Indonesia.

Tetapi sekarang nilai duitnya lebih tinggi berbanding ringgit Malaysia iaitu 1 Lira Turki = 1.75 Ringgit Malaysia.
Recep Tayyip Erdo─čan Perdana Menteri Turki
Apabila ditanya Perdana Menteri Turki bagaimana dia lakukan untuk menaikkan ekonomi Turki yang hampir jatuh satu ketika dahulu seterusnya menaikkan nilai matawang negaranya.

Jawab beliau : "Aku tidak mencuri harta rakyat."

Itu adalah jawapan dan tip yang diberikan. Begitulah bahayanya barah rasuah dan korupsi kepada sebuah negara. Budaya terkutuk ini juga ditegah oleh agama kita iaitu Islam. 

Lihatlah Malaysia, adakah kita ingin menanti ekonomi jatuh baru mahu insaf? Perubahan di tangan kita. Allah tidak akan mengubah nasib seseorang hamba jika mereka sendiri tidak mahu berubah ke arah yang lebih baik.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...