Monday, July 9, 2012

Duit syiling baru yang menyusahkan

Pandangan pertama aku pada duit syiling baru ini memang mengecewakan. Seingat aku pada waktu kecil dulu, duit baru memang mengujakan terutama bila tiba waktu raya.

Tetapi keluaran kali ini agak mengecewakan terutama yang 20 sen dan 50 sen. Sudah la sukar untuk bezakan antara 2, malah kualiti juga amatlah kurang.

Dalam gambar nampak cantik, tetapi apabila berada di tangan memang mengecewakan. Guna beberapa kali jer sudah nampak berkulat dan lusuh.

Aku ada terdengar beberapa komen daripada pengguna antaranya:

"Duit syiling baru sukar diterima mesin air dan mesin parking."
Aku tak faham kenapa bank Negara yang diterajui ramai bijak pandai tak tefikir benda ini?
"Perlu tengok betul-betul takut tersilap bagi duit. Yang disangka 20 sen rupanya 50 sen."
Ini rungutan pekedai runcit. Duit syiling dulu memang disengajakan besar nombor 20 dan 50 tetapi sekarang agak kurang jelas kalau sekali pandang.

Jawapan yang ada dalam kepala aku sekarang ialah, ini adalah kesan korupsi. Nak untung banyak maka kualiti perlu dikurangkan. Kalau dapat dikurangkan sedikit saiz duit 50 sen tu berapa banyak untung syarikat yang dapat tender buat duit ni?

Lepas tu pulak, syarikat yang menyediakan mesin terima duit parking perlu naik taraf mesin yang ada. Jadi dapat lagi projek untuk syarikat kroni melalui Majlis Perbandaran setempat.

Bagi orang baik yang memikirkan kepentingan rakyat, semua keputusan buat duit syiling baru ini agak kurang bijak. Tetapi bagi mereka yang suka untung atas angin dengan merompak duit rakyat secara 'terhormat', ini adalah keputusan yang bijak!

No comments: