Friday, July 27, 2012

Kewujudan Proton merugikan rakyat

Sejak akhir-akhir ini timbul beberapa gambar di Facebook tentang harga yang dikenakan untuk kereta keluaran Nasional tidak adil untuk rakyat. Ini kerena cukai yang dikenakan sangat tinggi. 
Masakan tidak, di negara lain boleh dijual dengan harga 2 kali ganda lebih murah dengan kualiti jauh lebih baik. Kepada rakyat sendiri dijual dengan harga mahal dengan kualiti rendah terutama untuk kereta Proton. Untuk kereta Perodua dari sudut kualiti agak ok setakat ni.

Tidak cukup dengan itu, cukai yang dikenakan untuk kereta import berganda-ganda dikenakan. Jadi, pilihan yang ada untuk rakyat ialah membeli kereta keluaran tempatan yang lebih murah dan kualiti rendah.

Bayangkan jika kereta keluaran Nasional tidak wujud. Maka sudah tentu rakyat boleh miliki kereta keluaran Jepun dengan harga lebih murah dari sekarang dengan kualiti lebih baik. Sebabnya cukai yang dikenakan mesti tidak setinggi sekarang. Cukai yang tinggi untuk kereta import adalah untuk menyelamatkan syarikat kereta tempatan daripada rugi.

Kenapa Toyota, Honda mampu jual pada harga sedemikian tetapi tidak Proton dan Perodua? Perbandingan ini dibuat jika kita sama ratakan cukai antara kereta import dan tempatan.

Mungkin ada yang mempertikaikan kenyataan di atas dengan mengatakan sejak Proton wujud banyak membantu pembangunan negara.

Bagi aku Proton banyak membantu penuhkan poket kroni dan bukan untuk keselesaan rakyat pun. Paling sedih perkembangan Proton dari sudut teknologi sangat lembap walaupun sudah berumur 29 tahun. Proton hanya tahu copy dan paste sahaja. Perodua dan Naza memang kita dah sedia maklum dengan budaya itu.

Jika nak dibandingkan sumbangan Proton dengan bebanan hutang dan kerugian yang rakyat terpaksa tanggung akibat guna kereta kualiti rendah dengan harga tinggi memang sangat menyedihkan.

Kalau ada orang cakap Proton sudah hebat dan kualiti semakin baik, maka aku ingin bertanya, kalaulah betul kata-kata itu, kenapa masih tidak berani bersaing secara sihat dengan kereta import dalam pasaran Malaysia?

No comments: