Tuesday, July 10, 2012

Utusan menipu lagi

Akhbar Utusan yang suka menipu dan menyebarkan fitnah memang tidak asing lagi. 'Lesen besar' yang dimiliki mereka dipergunakan sepenuhnya untuk menghentam pembangkang.

Bagi aku menghentam pihak lawan adalah satu perkara biasa tetapi biarlah dilakukan dengan berhemah. Tetapi dengan kemudahan sumber informasi zaman ini melalui internet, segala agenda jahat Utusan mudah dikesan dan didedahkan.

Walaupun disaman berkali-kali mereka tetap meneruskan kerja itu. Apa nak risau ada sokongan kewangan yang kukuh la katakan.

Kalau aku jadi wartawan di Utusan sudah lama aku berhenti kerja. Pertama sebab malu dan maruah. Kedua sebab sumber rezeki yang agak meragukan (Syubhah).

Semuanya bergantung kepada kekuatan dalaman masing-masing. Ada yang mampu bertahan bekerja di situ dan ada juga yang tidak mampu bertahan. Prinsip aku dalam bekerja ialah semua kerja yang aku buat dalam menjana kewangan keluarga mestilah yang aku seronok buat, tidak melanggar agama dan tidak menyusahkan orang lain. Langgar satu je prinsip tersebut aku akan berhenti dan cari kerja lain.

Semalam utusan meroyan lagi. tengok gambar di bawah:


Mentang-mentanglah budaya 'takbir' itu ada kaitan dengan PAS maka terus direka cerita yang karut itu. Ya, nanti senang nak kaitkan dengan PAS dan ekstremis. Nanti boleh jatuhkan imej PAS yang semakin diterima ramai.

Kalau kita baca dan kaji sejarah, kerja terdesak sebegini selalu dilakukan pemimpin korup di negara lain. Ada yang berjaya mengekalkan kuasa dan ada juga yang memakan diri terutama zaman sekarang. Dunia tanpa sempadan ini dengan informasi terkini yang mudah dapat membuatkan rakyat jadi lebih cerdik.

Kalau dulu bolehlah sebab kebanyakan rakyat hanya baca akhbar dan tengok TV jer nak dapat informasi terkini. Sekarang tidak lagi.

No comments: