Wednesday, February 6, 2013

Seorang Budak Rajin Ke Masjid

Pernah pada suatu hari aku terlewat ke masjid menunaikan solat Isyak dan terpaksa berada di barisan belakang bersama kanak-kanak.
Selepas selesai sujud pertama kanak-kanak ini duduk antara dua sujud dalam keadaan pelik menyebabkan seolah-olah dia memakan ruang duduk aku.

Mula-mula aku merasa pelik adakah budak ini sembahyang main-main sebabnya aku ada ternampak kawannya bergurau senda sesama mereka sebelum solat.

Setelah beberapa kali terjadi begitu maka fahamlah aku yang budak ini ada masalah kesihatan kakinya yang menyebabkan dia terpaksa duduk dalam keadaan pelik.

Aku terus insaf dan kagum dengan semangat budak ini yang masih muda dan sakit tetapi masih mengagahkan diri ke masjid.

Usahkan budak, kalau orang tua sekalipun jika mereka sakit sudah tentu kesakitan itu akan dijadikan alasan kukuh untuk sembahyang di rumah.

Tetapi bagi budak ini tidak begitu. Kesakitan itu membuat dia terus berusaha untuk sembahyang berjemaah di masjid dan mengharapkan pahala berganda daripada Allah Yang Maha Pemurah oleh kerana keadaannya tidak seperti orang lain.

Hidup ini tiada alasan sebenarnya, yang ada hanyalah MAHU ataupun TIDAK!

No comments: