Tuesday, April 30, 2013

Dalang Sebenar Tragedi 13 Mei

Peristiwa 13 Mei betul-betul menjadi mimpi ngeri kepada kebanyakan generasi lama. Dalam proses untuk aku memahami peritiwa 13 Mei kebanyakan bahan yang aku baca seolah-olah menyalahkan kaum Cina memulakan peritiwa ini.

Apa yang menjadi tanda tanya aku ialah pada masa itu parti Gerakan menang besar di Kuala Lumpur jadi kenapa pihak yang menang ini membuat huru hara? Sepatutnya orang yang kalah akan buat huru hara.

Buku ini menjelaskan sedikit sebanyak disebalik peristiwa 13 Mei.
Aku sudah mula rasa ada cerita yang tidak didedahkan dalam kebanyakan buku sejarah terhadap peristiwa ini. Persoalan dan teori terus bermain di fikiran aku kerana sejarah amat penting untuk kita fahami demi masa depan negara yang lebih baik.

Maka terjumpalah aku video ini:



Pendedahan ini betul-betul mengejutkan aku. Hati perut UMNO baru ini sukar digambarkan kebusukannya. Apa yang penting peristiwa 13 Mei betul-betul memberi peluang keemasan kepada UMNO untuk terus memerintah di saat mereka hampir jatuh pada tahun itu.

Semoga PR menang PRU 13 ini seterusnya pendedahan cerita sebenar terus didedahkan dan dalang disebalik peristiwa hitam ini dihadapkan kemuka pengadilan.

No comments: