Thursday, May 2, 2013

Bangunan Kerajaan di Putrajaya Disewa?

Sebelum ini ada pernah dengar cerita yang semua bangunan kerajaan di Putrajaya disewa. Apabila difikir balik aku rasa macam tak logik sebab takkanlah kerajaan tak mampu nak buat bangunan sendiri sebab kuasa ke atas tanah beserta dana kerjaan sendiri sudah cukup untuk bangunkan bangunan sendiri.

Lagipun daripada disewa lagi jimat buat sendiri bangunan. Mustahil hasil negara tak cukup untuk buat bangunan sendiri.

Akan tetapi kenyataan Dato Husam Musa ini mengejutkan aku dan menyedarkan aku bahawa dakwaan yang aku dengar sebelum ini betul!

Jimat RM27 bilion henti sewaan bangunan kerajaan di Putrajaya
PUTRAJAYA: Calon PAS Putrajaya, Datuk Husam Musa mencadangkan supaya Kerajaan Pakatan Rakyat menghentikan amalan sewaan bangunan kerajaan dari Putrajaya Holding.
Tindakan ini katanya, sekaligus dapat menjimatkan RM1.7 bilion setahun atau RM27 bilion untuk 15 tahun akan datang.
Dalam sidang akhbarnya di Pusat Media PAS di Presint 9, sebentar tadi Husam memberitahu perkara ini sudah dibangkitkan beliau di Parlimen semenjak 2001 lagi.
Pendedahan Husam ini agak mengejutkan rakyat kerana ramai yang tidak tahu, semua bangunan kerajaan termasuk pejabat Perdana Menteri, kediaman rasmi PM dan TPM disewa dari Putrajaya Holdings.
Menurut Husam, sewaan bangunan kerajaan ini bermula pada tahun 2003 secara berperingkat-peringkat mengikut bangunan yang disiapkan.
Husam berkata, Putrajaya Holding telah mendapat tanah kerajaan secara percuma dan untuk pembinaan Putrajaya telah mengeluar bon-bon yang dijamin Kerajaan Malaysia.
"Dengan penjimatan wang sebanyak ini, kita boleh laksanakan banyak program untuk pembangunan yang memberi manfaat kepada penjawat awam dan rakyat Malaysia," ujarnya.
Agak kurang cerdik bagi kerajaan yang mementingkan kebajikan rakyat membuat keputusan begini tetapi memang sangat cerdik bagi kerajaan yang mementingkan kroni untuk buat keputusan sewaan bangunan ini. Fikirkan dan pilih demi masa depan negara!

No comments: