Tuesday, June 4, 2013

Kenapa Iran Dan China Sekat Facebook

Sumber : Sinar Harian
Gempar seketika dunia Facebook Malaysia apabila ada orang cadangkan supaya Kerajaan menyekat Facebook seperti apa yang dibuat Iran dan China.

Kenapa China dan Iran sekat Facebook?

China yang rakyatnya melebihi 1 billion orang menyekat Facebook kerana mereka lihat ada potensi bisnes di situ. Daripada membiarkan duit mengalir keluar kepada syarikat gergasi Amerika melalui pengiklanan lebih baik terus sekat dan buat Sosial Media sendiri seperti QQ dan Sino.

Kita juga perlu faham yang china sekarang sedang bersaing dengan Amerika untuk menguasai ekonomi dunia. Malah sejak akhir-akhir ini Negara China yang terkenal dengan amalan komunisma membuka pintu pelaburan kepada negara luar, Malaysia ada sebab seperti itu?

Iran pula seperti yang ramai tidak tahu ialah negara yang mengamalkan ajaran sesat Syiah dan suka berlakon menunjuk baik. Mereka tunjuk mereka berani melawan US dan Israel. Sedangkan di belakang tabir berapa ramai orang Sunni mereka bunuh.

Malah, kalau perasan walaupun mereka didakwa memiliki senjata nuklear Amerika sampai sekarang tidak menyerang Iran bukan seperti apa yang berlaku di Iraq. Amerika hanya mengugut sahaja. Sedangkan, pasukan pemeriksa senjata PBB di Iraq telah sahkan tiada pembangunan senjata biologi di Iraq tetapi negara itu terus diserang Amerika.

Oleh itu Iran terpaksa menyekat media sosial seperti Facebook, Twitter dan Youtube kerana mereka takut kebenaran terbongkar kepada dunia. Mereka takut lakonan mereka diketahui seluruh umat Islam di dunia. Mereka takut Umat Islam seluruh dunia tahu siapa sebenarnya mereka.

Jadi alasan paling tepat jika Kerajaan Malaysia ingin menyekat Facebook ialah supaya BN terus berkuasa. Kebenaran terus ditutup dengan fitnah akhbar dan TV. Rakyat terus dicucuk hidung. Ironinya, Facebook tidak mampu menutup kebenaran di sebalik setiap fitnah itu.

Ya memang tidak dinafikan ada segelintir pengguna Facebook yang kurang ajar menghina raja dan agama tetapi perlukah dibakar kelambu kerana beberapa ekor nyamuk?

No comments: