Friday, October 25, 2013

Eropah Lebih Aktif Tekan Israel?

Eropah yang kedudukan negara lebih jauh daripada Palestin dilihat lebih aktif menekan Israel berbanding negara arab yang berjiran.

Cuba lihat beberapa berita di bawah:
  1. Sekumpulan aktivis Perancis bertindak melancarkan kempen memboikot barang keluaran Israel di pasar raya terkemuka di Perancis dengan disertai lebih 170 pertubuhan bukan kerajaan.Kempen itu bertujuan memberi tekanan ke atas Israel supaya menghentikan peneroka haram di wilayah Palestin.
  2. Kesatuan Eropah (EU) turut mengharamkan 28 negara anggota menggunakan dana EU bagi projek penempatan haram Israel di wilayah Palestin.
  3. EU juga menambahkan tekanan apabila mensyaratkan semua kontrak dua hala antara negara anggota EU dan Tel Aviv perlu memasukan klausa bahawa Baitulmuqaddis, Genting Gaza, Tebing Barat dan Bukit Golan bukan milik Israel.
Kadang-kadang terfikir juga apa peranan OIC?

Maaf, terlupa yang Arab Saudi juga menyokong kudeta As-Sisi yang berpakat dengan Israel mengepung rakyat palestin di Semenanjung Gaza.

Kalau penjaga 2 kota suci itu boleh belot dengan rakyat Palestin apalah sangat kuasa yang ada pada anggota OIC lain. Memang tepat singkatan OIC untuk "Oh, I see".

Jika dilihat balik, rakyat di Negara Eropah memang memperjuangkan nilai kemanusiaan lebih lantang daripada rakyat negara Islam walaupun daripada segi agama mereka tidak kuat.

Kenapa? sebab mereka faham manusia perlu menghormati manusia lain.

Maka tidak hairan di negara-negara Islam sendiri masih dibelenggu dengan pemimpin diktator, korupsi dan sistem beraja yang sudah tentu nilai keadilan boleh dibakul sampah.

Ini kerana rakyat di kebanyakan negara Islam tidak berani bersuara dan lakukan perubahan. Puncannya mereka malas membaca, berfikir dan mereka juga tidak mahu berubah ke arah yang lebih baik menyebabkan minda mereka mudah didoktrin oleh pemimpin negara sekarang.

Paling sedih, mana-mana pemimpin negara Islam boleh dibeli oleh 'mastermind' barat dengan mudah untuk memastikan Islam tidak bangkit lagi.

Mungkin ada yang bertanya, habis tu kenapa Amerika dan negara sekutu asyik serang negara Islam kalau rakyat mereka perjuang nilai kemanusiaan?

Itu bukan keputusan rakyat mereka tetapi lebih kepada keputusan pemimpin negara yang sudah dikawal oleh Zionis Israel. Sebab itu kebanyakan keputusan mereka pro Israel.

Sekarang kita lihat semakin ramai rakyat di negara Eropah terutama di UK memeluk Islam sebab mereka mula mengkaji dan faham apa itu Islam.

No comments: