Monday, October 28, 2013

Kuih Naik Harga 50sen Sebiji!

Sekali fikir gula naik 34sen sahaja. Bukan banyak sangat pun. Paling banyak untuk sekeluarga mungkin 4 - 7kg sebulan beli gula.

Katakan 5kg sebulan untuk sebuah keluarga, sebulan baru RM1.70 kos yang akan meningkat.

Dua kali fikir kita akan nampak gula naik maka harga makanan di restoren mamak dan kuih Mak Jah yang kita beli setiap pagi ditepi jalan semasa hendak pergi kerja turut akan naik.

3 tahun lepas sebiji kuih boleh dapat harga 30sen. Setahun lepas 40sen sebiji dan mungkin selepas ini akan naik 50sen untuk sebiji kuih.
Kita pula selepas ini tidak lagi boleh beli 3 biji kuih untuk sarapan, mungkin 2 biji kuih supaya tidak lebih bajet bulanan.

Orang kata kita kena belajar untuk berjimat mulai sekarang, hentikan tabiat bermewah-mewah.

Bagi saya sangat setuju dan sokong 100% untuk belajar berjimat kalau negara kita tiada hasil bumi yang banyak, tanah tidak subur, sering berlaku bencana alam dan ada perang saudara.

Hakikatnya negara kita aman tanpa semua di atas. Rakyat sekarang kena berjimat bukan sebab-sebab di atas tetapi sebab lain.

Sebab utama ialah kerajaan sekarang tidak pandai mengurus kewangan negara hingga banyak tiris. Buktinya laporan audit negara.

Projek sebuah sekolah sepatutnya RM13juta sudah cukup jadi RM30juta sebab ramai orang nak komisyen. Kalau macam ini gaya pemimpin berbelanja memang sentiasa tidak cukup duit kerajaan walaupun seribu satu cukai baru dikenakan.

Tiga kali fikir mungkin ini bala daripada Allah sebab orang Islam di Malaysia sendiri masih ramai tidak amalkan cara hidup Islam sebenar. 

Nama sahaja Islam, pakaian seksi mengalahkan orang bukan Islam.
Nama sahaja tudung, baju ketat sampai nampak bentuk macam-macam.
Nama sahaja ulama, tetapi sokong pemimpin korup, tidak jaga aurat.

Golongan seperti inilah sebenarnya yang akan terus memberi nyawa kepada pemimpin bermasalah. Sebab itu orang kata pemimpin itu cerminan rakyat. Nak tengok rakyat majoriti macam mana di sesebuah negara itu tengoklah pemimpinnya.

Mungkin bala kecil ini cara Allah ingatkan kita untuk kembali kepadanya. Bukan kita sahaja tetapi kena usaha ajak orang lain sekali.

Tugas pendakwah di Malaysia masih jauh dan mencabar. Dakwah orang Islam sendiri satu hal dan dakwah kepada orang bukan Islam hal yang lain pula.

Kalau kita tidak hiraukan bala kecil ini jangan terkejut kalau bala besar datang seperti ekonomi negara jatuh bankrup menyebabkan kita merana seperti berlaku kepada sebuah negara di Eropah.

Adakah masa itu baru kita insaf?

No comments: