Wednesday, October 23, 2013

Ramalan Masa Depan Mesir

Noam Chomsky seorang penulis dan pemikir berbangsa Amerika telah berkata dalam ucapannya:
Aku telah menjangkakan keteguhan para penunjuk perasaan.
Aku telah menjangkakan akan tercetus perbalahan di kalangan askar.
Aku telah menjangkakan akan berlaku pembunuhan beramai-ramai.
Aku telah menjangkakan banyak perkara.
Dan sekarang, di dewan yang sama tempat presiden Mesir Muhammad Mursi belajar, aku berkata kepada kamu, sesungguhnya presiden akan kembali memimpin dan Mesir akan menjadi lebih kuat daripada sebelumnya. 
Mangsa-mangsa Rabi'ah adalah harga kepada kebebasan rakyat yang jumlahnya hampir 100 juta orang. Dunia enggan memberikan mereka kebebasan. Lalu mereka memberontak dengan cara pemberontakan mereka yang suci. Dan mereka akan berjaya. Percayalah kepadaku tentang perkara ini.
Mereka menuduh aku sayang kepada Mursi. Salah seorang kawanku memberitahuku bahawa aku diperalatkan oleh Ikhwan. Aku berkata: Ya, memang aku sayangkan Mursi kerana dia merupakan presiden yang dipilih dan tidak pernah dijumpai satu kerosakanpun yang telah dia lakukan. 
Namun, aku bukan ahli Ikhwan, malah bukan seorang muslim pun. Tetapi aku benci kepada orang-orang yang berkata tentang Ikhwan apa yang mereka (Ikhwan) tidak pernah lakukan.
Sebenarnya ini bukan ramalan yang berbentuk tahyul tetapi lebih kepada bacaan apa yang akan berlaku selepas ini melalui pengalaman dan ilmu tentang sejarah.

Sesungguhnya sejarah itu berulang dan perangai pemerintah zalim ini sama. Malah kesudahan mereka juga sama.

Jika ingin nama kita dikutuk dan dicemuh oleh generasi akan datang maka jadilah pemimpin zalim.

Walaupun pemimpin yang dizalimi ini hidup mereka penuh seksaan tetapi kesudahan mereka biasanya baik.

Nama mereka harum sepanjang zaman, malah jika mereka beriman kepada Allah sudah tentu Syurga adalah sebaik-baik balasan untuk pemimpin adil. Pilihan di tangan kita.

Sumber : Mesir Kini

No comments: