Saturday, January 11, 2014

Genaplah sudah umur Tuan Guru 83 tahun

Semalam 10 Januari 2014 adalah hari lahir Tok Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat. Seorang insan yang banyak berjasa kepada negeri Kelantan dalam memartabatkan Islam.

Atas jasa beliau yang memindahkan semua wang kerajaan negeri Kelantan ke dalam perbankan Islam telah membuka mata syarikat bank untuk mengembangkan cabang Islamik.

Betapa kita lihat hari ini hampir kesemua bank ada cabang Islamic Banking.
Gambar ini diambil daripada FB Ahmad Fadhli Bin Shaari, bekas setiausaha akhbar Tuan Guru semasa menjadi MB Kelantan.

Petikan daripada gambar itu:
Gambar ini diambil 3 hari lepas sewaktu saya dipanggil oleh Tuan Guru ke pejabatnya untuk berbincang sedikit sebanyak tentang isu-isu semasa. Beliau agak keletihan dan meminta diurut di sebelah lengannya.
Saya maklumkan kepada beliau bahawa Pemuda Pas Kelantan akan mengunjungi Mufti Kelantan keesokan harinya. Beliau ternyata sangat teruja dan sejurus sahaja selepas pertemuan berlaku, saya dihubungi oleh beliau untuk bertanyakan perkembangan. Nyata sekali kecaknaan dan keprihatinan beliau langsung tidak pernah luput. 
Hari ini 10 Januari 2014, jika menurut nombor kad pengenalannya, genaplah hari ini umur Tuan Guru 83 tahun mengikut tahun masihi. Semoga Allah SWT mengurniakan kepada beliau kesihatan dan kesejahteraan yang berpanjangan untuk meneruskan perjuangan di atas jalan ini, Insha Allah...
Muhasabah diri kita balik. Apa yang telah kita buat untuk Agama Islam? Apa bekal yang akan kita bawa untuk kehidupan akhirat yang kekal abadi kelak?

Semoga kita juga tergolong di dalam golongan pejuang Islam yang dikasihi Allah.

No comments: