Monday, July 24, 2017

Adakah pemimpin tahu kesusahan rakyat?

Saban hari tersenarai di Wall Facebook aku cerita-cerita sedih tentang kesusahan rakyat.

Ada kes kilang tutup, terpaksa berhenti kerja. Sampaikan tahap ada seorang pakcik bawa sepanduk berdiri tengah panas, tempat laluan orang untuk meminta kerja. Semua itu dibuat tanpa rasa malu demi menyara keluarga.


Ada kes lain usahawan bercerita banyak bisnes terpaksa kurangkan pekerja. Daripada 40 orang tinggal 3 orang. Daripada 10 orang tinggal 2 orang.

Lagi kes lain seorang isteri diberhentikan kerja, disebebkan hanya suami bekerja dengan tanggungan anak ramai dan komitmen hutang banyak. Akhirnya keluarga ini terpaksa makan nasi berlaukkan telur sahaja.

Secara zahir negara kita masih aman, rakyat masih boleh makan minum. Hakikatnya semakin hari ekonomi negara semakin teruk. Bebanan kos semakin meningkat tanpa disedari.

Duit RM50 seolah-olah RM10 beberapa tahun lepas. Kos hidup meningkat mendadak dalam masa yang singkat. Itu belum dikira harga rumah yang mencanak naik.

Apa yang sedih ialah barisan pemimpin tidak mahu bersatu. Masing-masing dengan perjuangan masing-masing. Akibatnya rakyat yang tersepit.

Untuk seketika, tolonglah bersatu hati perbaiki negara. Selepas negara dibaiki elok, pada masa itu bergaduhlah untuk perjuangkan agenda masing-masing.

No comments: