Monday, June 17, 2013

Disebalik Rusuhan Di Turki

Apa sebab protes ini berlaku? 

Adakah Rakyat Turki terbeban dengan kos sara hidup yang tinggi? Harga barang naikkah? Sistem pilihanraya yang tidak bebas? Media yang tidak adil? Tak cukup makankah? Atau rakyat Turki ditindas oleh PM Erdogan? Jika itulah sebabnya, maka kita silap.

Setelah Parti AKP menguasi Turki 11 tahun yang lepas, pelbagai siri kejayaan yang dibawa oleh Perdana Menterinya, Erdogan. Sebelum AKP menguasai Turki, KDNK pendapatan perkapita hanya $3,500 pada tahun 2002 (sebelum AKP menguasai), tetapi telah meningkat kepada $10,000 pada tahun ini.

Eksport pula meningkat $114 bilion daripada $36 bilion pada tahun 2002 dan dijangka melebihi $500 bilion pada tahun 2023. 206 empangan baru telah dibina, setiap bandar mempunyai universiti dan jumlah pelancong melawat Turki meningkat dari tahun ke tahun.

Di bawah pemerintahan AKP, ekonomi negara telah berkembang dengan sangat pesat. Hutang dengan IMF telah habis dibayar. Kekayaan negara diagihkan dengan saksama kepada rakyat. Nah, sekarang apa punca sebenar protes?
Bagaimana protes bermula?

Protes yg bermula di Gezi Park adalah protes pencinta alam sekitar. Ia bermula pada 28 Mei 2013. Mereka tak nak Gezi Park bertukar menjadi Shopping Mall. Kemudian mereka occupy Gezi Park. Semasa mereka occupy tempat tu, FRU Turki menghalau mereka keluar daripada Gezi Park. Apabila diorang main polis sentri wan tu jaga, geng-geng occupy mendapat simpati daripada kumpulan lain.

Golongan kiri & hardliner sekular masuk campur. Dan mereka membawa isu masing-masing yang mereka tak puas hati dengan polisi kerajaan. Daripada isu alam sekitar, ia merebak kepada isu campur tangan Turki ke atas Syria, isu alkohol, isu minoriti Kurdis yg tertindas, isu larangan bercium di tempat awam dan lain-lain lagi. Daripado demo protes serta occupy yg mahu mengekalkan keaslian Gezi Park oleh geng-geng pencinta alam sekitar ia telah dihijack oleh pemimpin yang ada hidden agenda.

Sila lihat video ini:

Apa yang hebatnya Gezi Park (Dataran Taksim) ini? 

Mari kita mengimbau sejarahnya. Gezi Park adalah antara tempat yang menjadi tarikan bagi pelancong Eropah yang ke Turki dan merupakan 'the heart of istanbul'. Terletak di bahagian Eropah Istanbul dan terkenal dengan pusat membeli-belah, Hotel mewah, pub dan disco. Ia juga tekenal dengan panggilan 'The new Paris'.

Pada era pemerintahan Turki Uthmaniyyah, kom uniti 'Levantines' (Latin Christians) menjadikan tempat ini sebagai pusat intelektual dan perdagangan. Mereka terus tinggal di kawasan Taksim, sehingga ke hari ini. Namun setelah kejatuhan kerajaan turki uthmaniyyah, barisan pemuda Turki (young Turks) menjadikan tempat ini sebagai tempat meraikan kejayaan pembentukkan negara Republik Turki hasil contoh pembentukkan negara Republik Perancis. Hari ini, ia menjadi pusat budaya Ataturk (Atatürk Kültür Merkez). Jadi tidak hairanlah tempat ini melata dengan maksiat.

'Jasa' Ataturk

Harus diingat, setelah kejatuhan Khilafah Turki Uthmaniyyah, Mustafa Kamal Ataturk telah mengubah wajah Turki 100%, menjadi negara sekular. Beliaulah orang yang bertanggungjawab menukar Masjid Aya Sofia menjadi muzium, membunuh alim ulamak, memberi arahan agar azan ditukar ke bahasa Turki, memusuhi agama Islam.

Dunia Islam semua maklum akan perkara ini. Walau sudah lama si lahanat ini mati, masih ada rakyat Turki yang menyanjung beliau. Semasa aku melawat Turki bulan Februari tahun ini, ternyata gambar Ataturk berada di sana sini. Di billboard, di sekolah, di pejabat, di jabatan, pejabat kerajaan bahkan di mana-mana sahaja.

Jasa AK Parti (AKP)

Setelah AKP memerintah Turki pada tahun 2002, mereka menyambung dasar sekular Ataturk. Mereka tidak mahu ia diubah secara drastik. Ia sudah sebati dengan rakyat Turki. Mereka fokus yang utama dahulu. Tidak boleh buat semua, jangan tinggal yang lain. Majukan ekonomi, tingkatkan pendapatan rakyat Turki, majukan pengangkutan awam di sana dan pelbagai lagi usaha dilakukan oleh AKP untuk membantu rakyat.

Setelah mendapat mandat demi mandat dalam pilihanraya, proses Islamisasi dilakukan sedikit demi sedikit atas nama Human Right dan Demokrasi. Telah lama Turki cuba diwajahkan dengan Tamadun Yunani dan Tamadun Rom. Ataturk tidak mahu rakyat Turki tahu Islam pernah berkembang di sini, mendominasi 2/3 dunia, memiliki seorang pemimpin yang hebat, Sultan Muhammad Al-Fateh.

Dendam kesumat beliau kepada kesultanan Uthmaniyyah sangat dahsyat, ia terus diimani oleh pengikutnya sehingga kini. Maka, Erdogan mengubah perkara ini. Beliau mahu rakyat Turki tahu Bangsa Turki pernah menjadi hebat kerana Islam. Maka, dibangunkan Muzium Panorama 1453. Beliau mahu rakyat mencontohi Sultan Muhammad Al-Fateh setelah lama baginda dipinggirkan oleh bangsa Turki sendiri.

Islamisasi Negara Turki

Semua yang dilakukan oleh Erdogan melalui Parti AKP ini adalah mahu mengetengahkan Idea Noe-Ottoman atau Islamisasi Negara Turki. Menurut Cikpuan Nadia Baharudin:
"Erdogan nak islamicized Turki tapi parti haluan kiri tak suka sebab pengharaman arak dan usaha menghapuskan sekularism. Media barat pula ambil kesempatan dengan manipulate kisah sebenar. Erdogan bukan bina Mall, tapi lebih kepada pusat Ottoman yang telah dihapuskan oleh Ataturk. Traffic terlalu berat di Taksim.
Jadi Erdogan nak buat 2 layer of Taksim square. Laluan atas untuk pedestrian dan underground untuk kereta. Istanbul dah terlalu padat dengan penduduk. Ini cara mengurangkan kesesakan dan dalam masa sama, pusat Ottoman ini akan menjadi tarikan pelancong utama selepas Sultan Ahmet Square. Erdogan jugak dah janji untuk tanam balik pokok yg ditebang. So, apa kes nak mengamuk?
Dalam masa sama, the so called pencinta alam ini rosakkan harta benda. Secara logiknya, pencinta alam mana yang merosakkan alam? Epic failed! Media barat pun manipulate sebab diorang tak suka tengok Turki menjadi negara ke-7 ekonomi terbesar. Jadi, jangan percaya media. Tanya pada orang Turki sendiri atau orang kedutaan. Kami lebih tahu situasi sebenar.
FYI, Turki selamat untuk pelancongan. Gambar kat FB tu gambar marathon yang diedit. Bukan keadaan sebenar. Hari ini dah aman. Polis dah berjaya control. You all kena tau kat Turki bukan ada orang Turki je. Especially kat Central Anatolia dan Marmara Region. Orang Armenia yang memusuhi Turks sejak zaman dulu adalah majoriti yang memprotes. But still, only minoriti of total population. Tanya la orang Turks kat malaysia, semua agree dengan tindakan Erdogan."
Dalang protes

Aku harap korang semua jelas punca sebenar kepada protes ini. Ia dijadikan platform oleh parti pembangkang Turki CHP (Cumhuriyet Halk Partisi) untuk melawan Parti AKP (Pemerintah). Mereka dalang utama protes. Menggunakan rakyat untuk kepentingan politik mereka. Seperti komen Jejak Uthmaniyyah:
"Golongan Sekular dan CHP yg kian lama mengecil dan tertekan cuba melawan dan mengadakan suasana ketidakamanan di dalam Turki pada saat ini." 
Ulasan Zed Almansyud pula :
"Dalam kejadiaan ini, penyokong CHP antara yg banyak terlibat. Puak shiah/alawi di turki memberi sokongan kuat pada CHP dalam menentang Kerajaan." 
Keganasan polis

Namun yang terpapar di media adalah keganasan yang dilakukan oleh pihak polis dan FRU Turki. Baik, mari baca ulasan Ali Abu :
"Den tak tahu sapo yang start melakukan provokasi, tapi gruop yang berdemo kek Turki memang manusio yagg suko melakukan kemusnahan harto bondo awam. Diorang suko membakar dan momocahkan bangunan orang lain. FRU Turki memang bagi Tear gas & memukul pendemostrans tetapi ia dilakukan time mereka bertindak liar & ganas untuk mempertahankan diri sendiri serta orang awam yang tidak terlibat. Apopun Erdogan ado mengeluarkan statement bahawa siasatan akan dijalankan untuk menyiasat FRU yg bertindak ganas kepada para pendemostrans."
Kebebasan bersuara

Ulasan Zed Almansyud:
"Kalau ada pihak yg mengatakan AKP tidak memberi Kebebasan mengenai demo di Taksim,saya akan menolak kenyataan tersebut kerana sejak peristiwa "the bloody May 1, 1977" Kerajaan Turkey telah ban sebarang demostrasi jalanan di Taksim sehingga dibenarkan kembali oleh AKP pada tahun 2010. Terima kasih dengan keputusan memperluaskan kebebasan di negara ini." 
Aku harap perkongsian ini bermanfaat. Jangan samakan protes ini dengan Arab Spring. Ia sama sekali tidak sama dengan kebangkitan rakyat Mesir, Tunisia, Libya dan Syria.

Sumber : Addin77

2 comments:

hisemudinkasim.blogspot.com said...



Pergolakan di Turki kini adalah hasil ledakan hati rakyat terutamanya golongan sekular yang telah terhimpit dengan dasar-dasar oleh Parti AKP pimpinan Recep Tayyip Erdogan. Maka ini adalah masa yang sesuai bagi mereka untuk meluahkan ketidakpuasan hati terhadap kerajaan. Dengan sumbu ledakan atas alasan menentang cadangan untuk mengubah landskap Gezi Park untuk menjadi replika berek tentera pada era Uthmaniyyah, maka para penunjukkan perasaan yang bermula dengan aman kemudian berindak ganas.

Ikutilah ulasan saya dalam, "Turki & Erdogan : Legasi bumi Uthmaniyyah kini bergolak"

http://hisemudinkasim.blogspot.com/2013/06/turki-erdogan-legasi-bumi-uthmaniyyah.html

Alan Rizque said...

Terima kasih atas perkongsian.