Posts

Showing posts from April, 2011

Saman ekor dihapuskan

Image
Aku kurang pasti sama ada cerita ni benar atau tidak. Sebabnya tadi kawan aku ada bagitau yang dia ada terbaca surat khabar yang mengatakan saman ekor akan dihapuskan.
Lagipun aku tak suka sangat saman ekor ni sebab dah banyak kali kena. Mujurlah surat saman yang sampai tu memang betul dan aku ingat masa bawak laju tu.
Tapi ada beberapa cerita yang aku dengar, surat saman yang sampai ke tangan dia tu salah. Pada masa dia dikatakan kena perangkap had laju tu kereta dia dok kat bengkel masa tu. Jadi macam mana boleh kena saman?
Dengan kata lain, berlaku kesilapan dalam sistem ni. Jadi kalau nak dihapuskan memang elok sangat la. Kalau nak saman pun lebih baik tembak dengan alat tu dan buat sekatan di hadapan bagi kereta yang bawa laju. Selepas itu terus bagi surat saman.
Aku rasa antara faktor saman yang tak berbayar ialah sebab saman ekorlah. Ramai yang rasa dia tak bersalah..haha.

Jangan ikut dia

Image
Kadang-kadang kita berjumpa ramai orang dan bermacam jenis orang. Setiap orang ada kerja masing-masing dan ada bisnes masing-masing.
Ada yang cakap, "Jika kau join bisnes ni kau akan kaya. Tak payah jumpa bos kau lagi." Ada juga yang cakap, "Tak payah kerja, kau melabur jer dalam tut..tut..Pasti kaya."
Setelah aku berjumpa ramai orang dan join banyak benda gak yang hampir semuanya tak berjaya dengan cemerlang. Maka aku mula membaca beberapa buku tentang bisnes. 
Kesimpulan yang aku dapat buat ialah: Mesti cari apa yang aku mampu dan suka buat, sebab kat situ ada passion aku. Jika lepas ni ada masalah dan cabaran takdelah merungut menyalahkan orang yang ajak kita tu. Dengan passion ni aku jadi lebih kuat dan tabah hadapi apa jer orang kata.Jangan mudah ikut orang dan terpengaruh dengan dia. Kalau dia berjaya pun sebab passion dia kat kerja tu. Ya, aku kadang-kadang mudah terpengaruh bila tengok orang pakai kereta besar,rumah besar dan kalau boleh nak buat kerja macam dia…

Carta Terkini Liga Super 23 April 2011

Berikut adalah carta terkini Liga super selepas perlawanan pada 23 April 2011:

Ked.Pasukan/KelabMataPMSKJBP1SELANGOR32141022191182TERENGGANU28148422412123KELANTAN27148333315184KEDAH241473412935PERAK23146531610

Kisah pagi jumaat

Image
Semalam hampir sehari suntuk aku hadapi masalah internet. Jadi tak dapatlah nak update blog ni walaupun ada cerita yang aku ingin kongsi..
Ce Citer..ce citer..(pengaruh Hantu Kak Limah)
Macam ni, semalam aku ada tertengok rancangan Semanis Kurma (tertengok sebab masa tu iklan kat NTV7). Kisah kali ni memang agak tragis bagi aku.

Rahimah (bukan nama sebenar sebab tak ingat nama sebenar) telah mengadu yang dia telah ditinggalkan suami tanpa memberi nafkah zahir apatah lagi batin selama lebih 4 bulan.
Dia ditinggalkan suami kerana suaminya ada hubungan sulit dengan kawan rapatnya yang juga adik angkat suaminya..Lebih teruk lagi suaminya sekarang ini bersekedudukan dengan kawannya itu. Sebenarnya kawan yang juga adik angkat suaminya itu sudah berkahwin tetapi kerana tergila-gilakan suaminya maka diminta cerai dengan suami asal.
Hubungan sulit  ini terjalin semasa Rahimah dalam pantang selepas melahirkan anak bongsu mereka.
Tanpa kahwin mereka telah duduk sebumbung dan Rahimah telah laporkan kep…

Carta Terkini Liga Super 19 April 2011

Berikut adalah carta terkini Liga super selepas perlawanan pada 19 April 2011:

Ked.Pasukan/KelabMataPMSKJBP1SELANGOR2913922171072TERENGGANU2513742211293KELANTAN24137332915144PERAK231365216795KEDAH2112633107

Antara kreativiti dan populariti

Image
Sekarang ni banyak betul rakyat Malaysia yang kreatif dan tersohor melalui Youtube..Antaranya Cikgu Shida, Anwar Hadi, matluthfi90..
Ada juga Ustaz yang tak masuk TV tapi tersohor jugak seperti Ustaz Azhar Idrus dan Ustaz Kazim Elias..
Baguslah, tetapi antara kreativiti dan populariti kedua-duanya penting. Tak semua manusia kreatif ni popular. Dan kebanyakan manusia popular ni mesti kreatif.
Sebab itu kita lihat ramai yang ingin popular sanggup melakukan apa sahaja. Point utama aku kat sini ialah. Tidak salah kalau kita ingin jadi popular tetapi jangan sampai melanggar syariat Allah.
Ada la beberapa orang aku tengok bila dah makin popular makin lupa diri. Populariti itu juga ujian Allah. Apabila ditegur banyak pulak alasannya.
Ingatlah, di akhirat kelak apabila berhadapan dengan Allah, kita tak boleh nak salahkan siapa-siapa jika kita dikenakan azab neraka. Kalau kita jawab tak tahu dan terlupa semua jawapan tu tidak akan dilayan. Sebabnya Allah dah bagi akal untuk kita berfikir dan buat …

Nak jadi Photographer Profesional

Image
Aku sebenarnya masa belajar lagi bercita-cita nak jadi photographer profesional ni. tapi asyik tangguh jer dengan alasan tiada kamera DSLR. Yelah tak mampu nak beli lagi.
Aku hanya ada kamera digital biasa jer. Seorang kawan aku ni pulak bagi la motivasi kat aku. Dia cakap nak jadi jurukamera profesional ni tak semestinya terus kena beli DSLR. Guna kamera biasa pun boleh. Yang penting belajar kemahiran dan jiwai seni seorang jurugambar.
Nanti bila dah mahir ambil gambar dengan pelbagai sudut dan rasa dah maju barulah fikir nak beli kamera lagi canggih.
Oleh sebab menerima nasihat kawan aku tu maka aku kongsikan 2 gambar ni. Aku cenderung kepada gambar alam semulajadi.
Ni gambar pertama aku ambil, tersilap fokus menyebabkan daun jadi blur dan background nampak jelas.
Ni gambar kedua dan aku berjaya fokus kepada daun.
Ok tak? Nampak macam pro kan? Haha.. Nak kena cari buku tentang fotografi ni untuk praktik kemahiran asas seorang jurugambar.

Wanita kutip botol

Image
Masa dok tunggu orang tadi aku ternampak seorang wanita yang mengutip botol. Plastik kat tangannya penuh botol kosong. Aku mula-mula tak perasan, ingatkan dia baru lepas beli barang. Lepas dia ambil botol tu dan masukkan dalam plastik baru aku tahu dia kumpul botol rupanya.
Gambar kat atas ni bukan gambar dia. Tak tergamak aku nak ambil. Ni gambar hiasan jer. Dah banyak kali aku tengok pengutip botol di KL ni. Kesian aku tengok tapi mungkin itu sumber rezeki pencariannya. Kira ok juga asalkan halal.
Setiap kali aku tengok diorang ni aku rasa bersyukur sangat dengan kerjaya aku sekarang. Walaupun kadang-kadang tertekan dengan kerja. Pendapatan kadang-kadang terasa tak cukup tapi kerjaya tetap ada kelas gitu..hehe..
Kadang-kadang kita perlu tengok orang susah supaya kita bersyukur dan rajin membantu.

Jangan marah azan subuh kuat

Image
Ayah aku pernah cerita, masa dia pergi sembahyang subuh kat masjid selalu terserempak dengan seorang pakcik dengan 2 orang cucunya. Cucunya berumur 4 dan 6 tahun. Masa orang sembahyang subuh 2 orang cucu ni ikut solat kat belakang.
Selepas habis solat je 2 orang cucunya ni terus pergi mendapatkan datuknya dan letakkan kepala atas paha untuk tidur. Atuknya biarkan saja sambil berzikir dan berdoa dengan imam.
Terharu aku dengar cerita ni. Kecik lagi dah ajar pi solat kat masjid.
Aku cerita ni bukan apa, sedih bila baca artikel kat blog seorang kawan ni. Dia bagitau ada orang Islam macam marah di Facebook bila azan subuh kuat sangat kat rumahnya. Sampai ada seorang pakcik tu tak jadi pi masjid sebab anak dia tersedar sebab azan.
Lebih teruk lagi dia risau dengan pandangan orang bukan Islam yang dengar azan kuat. Padahal orang bukan Islam kebanyakannya bangun lagi awal untuk bersenam. Azan subuh tu bantu mereka untuk bangun awal.
Sepatutnya dia tu bersyukur kalau rumah dekat masjid. Dah dengar…

Carta Terkini Liga Super 16 April 2011

Berikut adalah carta terkini Liga super selepas perlawanan pada 16 April 2011:

Ked.Pasukan/KelabMataPMSKJBP1SELANGOR2612822161062TERENGGANU2412732201193PERAK221264215694KELANTAN21126332414105KEDAH2112633107

Amalan hidup Profesor Diraja Ungku Abdul Aziz

Image
Masa duduk makan-makan dan berbual dengan seorang kawan, dia ada menceritakan perihal kehebatan ilmuan terkenal di Malaysia iaitu Profesor Diraja Ungku Aziz.
Mengikut maklumat daripada bacaan kawan aku tu, 3 perkara yang diamalkan oleh Profesor Diraja Ungku Aziz yang membuatkan dia masih cergas sampai sekarang.
Makanan: Sarapan yang diamalkan sejak berpuluh tahun ialah 4 biji kurma dan jambu batu. Kalau tiada jambu batu epal pun boleh. Nasi hanya dimakan sekali sehari pada waktu tengah hari. Waktu malam hanya makan ringan seperti sup.
Senaman: Sebelum ni setiap hari wajib joging selama sejam. Tetapi setelah dinasihatkan doktor pada umurnya sekarang, dia hanya berjalan turun naik bukit selama sejam sehari.
Membaca: Untuk pastikan otak terus cergas berfikir dan tidak nyanyuk, Profesor Diraja Ungku Aziz akan membaca buku yang mampu mencabar mindanya setiap hari.
Aku pula? Biasanya nasi lemak aku bedal setiap pagi. Tengah hari nasi kukus, malam nasi ayam. Senaman sekali seminggu lompat setempat d…

Wakil kerajaan Libya yang kelakar

Image
Berita jam 11 di TV1 biasanya untuk berita dunia. Masa tu sebenarnya aku dok tengok cerita lain di TV8 tetapi sebab iklan maka terbelek TV1.
Apa yang kelakarnya?
Wakil Libya bagitau: Kerajaan Gaddaffi sekarang ni tengah berusaha untuk mengadakan perdamaian dengan pihak pemberontak untuk pastikan keamanan rakyat Libya.
Jawapan aku: Ya ker?Kalau betul nak pastikan keamanan kenapa tak turun je daripada jawatan tu? Padahal kalau berlaku genjatan senjata maka inilah peluang untuk mereka melemahkan pemberontak dan merampas balik kawasan yang dikuasai pihak pemerintah.
Wakil Libya bagitau: Kerajaan Qatar adalah musuh Libya. Qatar memang dahagakan minyak Libya yang bermutu tinggi.
Jawapan aku: Ya ke? Atau Qatar ni hanya musuh Gaddafi dan kuncu-kuncunya? Kalau betul Qatar inginkan minyak Libya tetapi sekurang-kurangnya Qatar tak bolot kekayaan tu sorang-sorang sampai rakyat Libya merempat.
Inilah tindakan kerajaan Gaddafi yang terdesak. Setelah semua dunia tahu dia menzalimi rakyatnya sendiri.

Jom Join Bloglist Penulis Senja

Image
Ini kali kedua aku sertai aktiviti yang dianjurkan oleh bloggers. Yang pertama hari tu Ben Ashaari yang buat.
Apa yang menarik tentang Penulis Senja ni ialah ada banyak puisi hasil idea sendiri dalam blognya. Jarang blogger yang suka buat macam ni. Mungkin takde idea dan mungkin juga bimbang pembaca mudah boring. Tetapi yang Penulis Senja ni buat agak lain sikit.
Apa pun harapan aku bila sertai aktiviti macam ni semoga dapat lebih ramai kawan daripada bloggers yang mantap dan hebat. Aku baru je jadi blogger yang aktif ni. Banyak nak kena belajar lagi.
Semoga Penulis Senja terus maju kehadapan.