Posts

Showing posts from September, 2010

Buang je dalam sungai...

Image
Sikap tidak peduli dan ambil mudah adalah punca keindahan alam tercemar seterusnya membawa kesan jangka panjang yang buruk kepada generasi akan datang.

Mungkin ada orang kata, "Alah, aku buang pembalut makanan jer kat dalam sungai, takde kesan pun".
Cuba bayangkan kalau semua 28 juta penduduk Malaysia berfikir macam tu. Sikit-sikit lama-lama jadi bukit. Itulah yang kita rasa sekarang. Paling teruk, penduduk pinggir sungai ambil mudah dengan sistem pelupusan sampah mereka dengan buang ke dalam sungai. Aku pernah lihat dengan mata kepala aku sendiri. Maka, tak hairanlah sungai negara kita semakin tercemar.
Cuba tengok gambar di bawah:

Apabila ditanya mahu tak sungai macam ni? semua cakap mahu. Tetapi kebanyakan tidak mahu berubah sikap untuk tidak buang sampah ke dalam sungai.
Hanya mereka yang sanggup berubah jer boleh kecapi nikmat alam semulajadi.

Gambaran Dajjal zaman ini...

Image
Halaqah TV9 semalam sangat baik dalam memberi kefahaman kepada orang islam tentang gambaran Dajjal pada zaman ini. Ramai ingat Dajjal adalah seorang manusia yang bermata satu.

Sebenarnya keterangan hadis Rasulullah berkenaan kemunculan Dajjal dan tanda-tandanya merupakan simbolik. Jika kita faham secara ayat maka tepatlah Dajjal seperti gambaran dalam gambarajah di atas.

Walaubagaimanapun, Kata Dr. Danial bin Zainal Abidin dalam wawancara tersebut, Dajjal boleh datang dalam 3 bentuk:
Dalam bentuk ideologi seperti isme-isme yang ada pada hari ini. Contoh Hedonisme, kapitalisme dan bermacam-macam lagi.Dalam bentuk kumpulan seperti kumpulan bawah tanah iluminati yang diteorikan mengawal dunia pada hari ini melalui Amerika dan Israel.Dalam bentuk individu yang kuat dan berpengaruh. Kalaulah macam apa yang disebut itu, maka kita pada hari ini sudah diserang Dajjal! Lihatlah tanda-tandanya...

Krisis Malaysia - Indonesia

Image
Demo yang berlaku di Indonesia baru-baru ini membuatkan aku terfirkir apa sebenarnya yang berlaku di sebalik semua ini? Adakah sebab benda yang kecil sudah cukup untuk isytiharkan perang antara 2 negara?
Setelah diselidiki dengan bertanya kepada orang-orang tua dan sedikit pembacaan maka baru aku tahu duduk perkara sebenar. Sebetulnya, perkara ini didalangi oleh pihak yang tidak senang dengan keamanan yang dikecapi oleh Malaysia mahupun Indonesia. Bagi mereka, perang bermakna untung!
Kenapa? Kerana mereka boleh campur tangan seterusnya menguasai sumber ekonomi yang ada dalam negara. Contoh yang paling mudah ialah apa yang berlaku di Iraq. Setelah banyak minyak disedut keluar semasa pendudukan askar Amerika, barulah mereka berundur.
Diceritakan oleh rakyat Malaysia yang pergi ke Indonesia. Majoriti rakyat mereka tiada apa-apa masalah macam majoriti rakyat kita. Cuma ada segelintir sahaja yang buat demonstrasi dan digembar-gemburkan oleh media. Sebab itu kita nampak macam masalah besar.
Ole…

Jenayah berat yang menjadi-jadi...

Image
Hari ini keluar lagi dalam Metro Online tentang seorang remaja dikelar lehernya selepas cubaan merompak oleh Mat rempit pada pukul 2.30 pagi di lebuhraya Persekutuan. Nampaknya semakin menjadi-jadi jenayah sejak akhir-akhir ini.
Jangan negara kita nanti jadi macam Amerika Syarikat yang ada satu kes yang berlaku, sekumpulan remaja bertindak memukul orang yang tidak dikenali mereka semata-mata untuk menghiburkan hati. Mereka menganggap, pukul beramai-ramai seolah-olah sebuah parti menghiburkan diri. Ini contoh masyarakat rosak.
Orang sekarang seolah-olah sudah tidak takutkan undang-undang lagi. Adakah ini bala daripada Allah kerana kita tidak mahu malaksanakan hukumNya?
Sebenarnya tiada undang-undang yang lebih bijak dan berkesan daripada hukum Allah kerana Allah yang mencipta manusia. Jangan nanti terkena kepada keluarga sendiri baru mempertikaikan undang-undang yang tidak berkesan. Fikirkan seolah-olah mangsa itu macam keluarga kita. Baru kita mahu undang-undang yang berkesan dikenakan t…

Banjir di Pakistan, gambaran yang perlu dilihat...

Image
Beginilah ujian yang menimpa hampir berjuta-juta rakyat Pakistan selepas berlaku banjir besar akibat salji yang mencair di Himalaya. Aliran sungai yang selalunya membantu pengaliran air ke laut akhirnya tidak dapat menampung pencairan salji. Akibatnya bandar di pinggir sungai semuanya ditengelami air. Lebih teruk lagi kebanyakan rumah rosak teruk akibat aliran deras air yang meruntuhkan dinding rumah. 
Banjir ini adalah yang paling buruk dalam sejarah Pakistan.

Supermokh dalam National Geographic

National Geographic baru-baru ini mendokumentasikan kehidupan Supermokh sebagai atlet bola sepak Malaysia yang paling berjaya. Setelah menonton video itu aku merasa sangat bangga menjadi rakyat Malaysia. Rupa-rupanya kita orang Malaysia berbangsa melayu boleh berjaya kalau kita mahu. 
Jom tengok video di bawah:








Begitulah hebatnya Mokhtar dahari.
Seorang yang bekerja keras di padang...
Seorang yang merendah diri...
Seorang yang menjadi Inspirasi kepada ramai orang...
Seorang ketua keluarga yang baik...
Seorang yang tidak suka berfoya-foya, minum arak dan merokok...

Mokhtar dahari seorang lagenda. Kalau dia mampu kenapa kita tidak?
Aku harap dokumentari ini mampu menjadi suntikan semangat kepada atlet bola sepak tanah air. Kita mampu menjadi jaguh dunia kalau kita mahu...

Super Star - Supermokh

Image
Siapa yang tidak kenal dengan Allahyarham Mukhtar Dahari penyarung Jersi nombor 10? Lagenda pemain bola sepak Malaysia yang mengharumkan nama Malaysia di persada dunia. Jom tengok antara pencapaian beliau yang masih belum dipecahkan rekod:

Sultan Kelantan yang baru...

Image
Cerita hangat tentang institusi raja di Malaysia sekarang ialah berkenaan dengan Sultan Kelantan yang baru iaitu Tuanku Muhammad Faris Petra. Rata-rata komen rakyat kelantan sangat positif terhadap baginda memandangkan baginda digelar Sultan yang berjiwa Rakyat.
Gambar-gambar yang aku ingin kongsikan di bawah mampu untuk menceritakan segala-galanya terhadap keperibadian baginda Sultan Kelantan. Gambar ini diambil oleh Topeng Perak Unmasked.

Sambutan Hari Malaysia

Alhamdulillah, hari ini adalah sambutan hari pembentukan Malaysia yang sepatutnya disambut sejak daripada dulu lagi. Persoalannya, beruntungkah Sabah dan Sarawak memasuki Malaysia ataupun beruntungkah Malaysia dengan sabah dan Sarawak menyertainya?
Walau apapun jawapannya, perkara yang harus ditekankan ialah manfaat kedua-dua belah pihak. Dengan kelebihan hasil mineral yang dimiliki Sabah dan Sarawak maka negeri ini sepatutnya diberi kemudahan hidup yang secukupnya seperti bekalan elektrik ke kawasan pedalaman yang banyak di negeri yang berbukit bukau ini. Perkara ini sepatutnya diambil kita oleh pemerintah yang adil kepada negeri jajahannya.
Pun begitu, kemasukan Sabah dan Sarawak membuatkan negara Malaysia lebih meriah dengan kepelbagaian etnik dan kaum. Terima kasih kerana sudi bersama kami di semenanjung.  Selamat Hari Malaysia!