Monday, September 27, 2010

Jenayah berat yang menjadi-jadi...

Mangsa rompak Mat Rempit dikelar leher. Kejadian ini berlaku di Lebuhraya Persekutuan berdekatan susur keluar ke Padang Jawa.
Hari ini keluar lagi dalam Metro Online tentang seorang remaja dikelar lehernya selepas cubaan merompak oleh Mat rempit pada pukul 2.30 pagi di lebuhraya Persekutuan. Nampaknya semakin menjadi-jadi jenayah sejak akhir-akhir ini.

Jangan negara kita nanti jadi macam Amerika Syarikat yang ada satu kes yang berlaku, sekumpulan remaja bertindak memukul orang yang tidak dikenali mereka semata-mata untuk menghiburkan hati. Mereka menganggap, pukul beramai-ramai seolah-olah sebuah parti menghiburkan diri. Ini contoh masyarakat rosak.

Orang sekarang seolah-olah sudah tidak takutkan undang-undang lagi. Adakah ini bala daripada Allah kerana kita tidak mahu malaksanakan hukumNya?

Sebenarnya tiada undang-undang yang lebih bijak dan berkesan daripada hukum Allah kerana Allah yang mencipta manusia. Jangan nanti terkena kepada keluarga sendiri baru mempertikaikan undang-undang yang tidak berkesan. Fikirkan seolah-olah mangsa itu macam keluarga kita. Baru kita mahu undang-undang yang berkesan dikenakan terhadap penjenayah.

No comments: