Kena pancung kepala

Cerita pancung kepala ini berlaku di Arab Saudi yang menjalankan hukum hudud. Kisah ini diceritakan oleh seorang ustaz. Mengikut beliau, pada satu hari dilihat ramai orang berkumpul beserta kenderaan polis dan 5 buah ambulan.

Pada mulanya dia ingatkan ada orang kenamaan datang tetapi dilihatnya seorang yang diikat tangannya dan diletakkan dalam kedudukan antara 2 sujud. Orang ramai terus berkerumun. Ditanya orang tempatan apa yang berlaku, Mereka bagitau hari ini ada orang kena pancung kepala di khalayak ramai.
Dalam hatinya bertanya kenapa sampai 5 buah ambulan untuk seorang pesalah? Saat yang berdebar itu terus berlalu dan akhirnya orang itu dipancung kepala dengan sekali libas sahaja. Seorang dihujung sana dan seorang dihujung sini dikalangan yang menonton dilihat pengsan.

Rupanya 5 buah ambulan itu disediakan untuk penonton yang pengsan.

Sebulan selepas itu sekali lagi ustaz ini bertembung dengan hukuman pancung kepala. Tetapi kali ini dilihat seorang berlari-lari ke arah kereta polis dan mengambil pembesar suara. Orang itu mengumumkan sesuatu dan kedengaran laungan takbir dikalangan orang ramai.

Rupa-rupanya orang yang berlari itu adalah waris kepada si mangsa yang kena bunuh oleh pesalah dalam kereta polis itu. Dia mengumumkan untuk memaafkan kesalahan si pesalah tadi dan memberikan peluang kedua kepada beliau.

Ini adalah 2 situasi di negara yang mengamalkan hukum hudud. Hukuman mati di Arab Saudi dikenakan ke atas beberapa kesalahan termasuk rogol, murtad, rompakan bersenjata, mengedar dadah serta membunuh, seperti yang ditetapkan oleh undang-undang syariah.

Jika anda berani boleh lihat video yang dirakam semasa hukuman pancung:

Walaupun ada sesetengah orang bukan Islam yang mengatakan hukuman ini kejam tetapi hukuman ini sebenarnya mengajar manusia yang berhati kejam dan zalim supaya berfikir 2 kali sebelum melakukan kesalahan.

Jangan mudah mengutuk Arab Saudi tentang hukuman sebegini jika negara sendiri berlaku jenayah berleluasa. Hukuman Allah ini adalah yang terbaik untuk mengajar manusia yang zalim.

Cuba bayangkan jika keluarga anda yang kena bunuh? Adakah anda tidak geram dan marah? Cuba bayangkan juga anda antara yang menyaksikan hukuman pancung ini? Adakah anda tidak merasa gerun untuk melakukan kesalahan?

Comments

i-am-abdullah said…
Sesungguhnya ALLAH tidak menzalimi manusia (hamba-Nya) walaupun sebesar zarah..

TETAPI manusia (hamba-Nya) itu lah yang menzalimi diri mereka sendiri..

Ingatan utk kita semua....

Popular posts from this blog

Sultan Kelantan bakal berkahwin

Dibaham harimau dan singa

Sultan Osman Gazi pengasas Othmaniyyah

Ustaz berbahas pengikut bergaduh