Syria bakal menyusul selepas Libya

Sejarah timur tengah telah membuktikan bahawa kebanyakan pemimpin yang kejam akan berakhir dengan tragis. Hanya masa yang menentukan samada pengakhiran itu berlaku di waktu dia sendiri atau anaknya.

Hakikatnya bukan di zaman ini sahaja berlakunya pemberontakan di negara timur tengah tetapi sudah banyak kali berlaku sebelumnya. Jadi jangan hairan dan pelik apabila satu demi satu negara di timur tengah mula jatuh bermula dari Tunisia.

Jatuhnya pula negara ini bukan disebabkan kuasa luar tetapi sikap pemimpinnya yang mementingkan diri sendiri dan melakukan kekejaman terhadap rakyatnya.

Sepertimana Gaddafi, Bashir al-Assad juga digambarkan sebagai kejam dalam berhadapan dengan penunjuk perasaan. Dia mengarahkan askarnya untuk menggunakan peluru hidup malah diceritakan kereta kebal juga digunakan.

Tiada yang pelik apabila ini berlaku kerana sejarah ayahnya juga lagi tragis apabila melakukan pembunuhan beramai-ramai rakyatnya di sebuah bandar yang dinamakan Hama. Rekod menunjukkan kematian mencecah sehingga 40,000 orang.

Seperti mana kata seorang pakar analisis politik timur tengah, Bashir al-Asaad sudah tidak dapat diselamatkan lagi. Sukar untuk rakyat memaafkan regim ini sejak sekian lama memendam rasa. Hanya masa yang menentukan bila dia akan jatuh.

Comments

Popular posts from this blog

Sultan Kelantan bakal berkahwin

Dibaham harimau dan singa

Kena pancung kepala

3 kisah pentingkan diri sendiri

Sultan Osman Gazi pengasas Othmaniyyah