Kisah

Kisah manusia yang berjiwa muda dan bebas...

Monday, April 11, 2011

Hidangan Patin RM13,000 untuk 50 orang!

Sebuah restoren di Temerloh mengenakan RM13,000 bagi hidangan masakan kampung dan ikan patin untuk 50 orang. Sumber berita ni daripada Malaysiakini.

Dengan kata lain setiap seorang dikenakan bayaran sebanyak RM260!


Harga pasaran untuk ikan patin tidaklah semahal itu sebenarnya, tetapi mungkin pemilik kedai nak ambil kesempatan bila tengok pengunjung yang datang itu kaya. Jom tengok berapa harga pasaran:

Ikan patin buah atau patin muncung = RM120/kg
Bagi ikan yang sudah masak = RM35/ketul

Ikan Patin sangkar = RM15/kg
Bagi ikan yang sudah masak = RM7/ketul

Jadi, daripada mana datangnya harga RM260 untuk seorang makan?

Seingat aku dulu ada kisah macam ni jugak dekat Terengganu. Sampai kena saman dengan Penguatkuasa KDN. Aku sendiri pun pernah terkena harga makan pagi yang amat mahal di Batu Burok, Terengganu. Kalau nak kira harga tu tak padan dengan keadaan kedai, layanan dan kesedapan makanan.

Aku tak sangka masih ada peniaga yang ambik kesempatan macam ni. Lain kali memang kena hati-hati kalau nak makan kat mana-mana. Paling tidak kalau tiada tanda harga pun tanyalah harga makanan dulu sebelum makan.

6 comments:

Eqmal said...

bleh jadi rezeki haram tu,,

Alan Rizque said...

Ya, tapi untung punya pasal diorang jadi tak kisah halal haram..

Nava.K said...

goodness, this is rip off for sure, so expensive, wonder what type of ikan patin is this.

buaya said...

SALAM ZIARAH

SELAMAT DTG KE BLOG BUAYA DAN JADI FOLLOWER SEKALI K

Alan Rizque said...

Macam tulah ksiah peniaga yang nak untung cepat Nava.K

Buaya, saya dah buat lawatan balas. Terima kasih kerana sudi singgah.

amii afandi said...

melampau betul harganya!

berniaga tu biar telus dan jujur.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...