Apa yang kita perlu tahu tentang krisis di Libya


Semalam aku sempat berbual dengan seorang rakan tentang peperangan di Libya. Cerita ini dia dapat terus daripada orang Libya. Ada beberapa perkara yang anda perlu tahu tentang krisis di Libya:
  • Rakyat Libya adalah rakyat yang sukakan keamanan sebab itu mereka tidak berperang walaupun berada di bawah pemerintahan kuku besi selama lebih 40 tahun.
  • Negara Libya berkeluasan 1.7 juta kilometer persegi berbanding Malaysia 0.3 juta kilometer persegi, manakala populasinya hanyalah 6.5 juta orang berbanding Malaysia 27 juta orang.
  • Dengan kekayaan hasil minyak yang bermutu tinggi dan populasi yang tidak ramai kenapa rakyat Libya ramai yang hidup susah? Jawapannya ialah semua harta kekayaan pergi kepada Gaddafi dan kuncu-kuncunya.
  • Antara 80 - 90 peratus rakyat Libya tidak sukakan Gaddafi dan mahu dia berundur. Tetapi kenapa Gaddafi masih bertahan? Ini kerana rakyat yang menentang tidak ada kelengkapan perang yang cukup untuk menentang Gaddafi.
  • Gaddafi juga bukan macam pemimpin Mesir yang mana dia lebih zalim. Dia sanggup membunuh semua rakyatnya asalkan dia masih bertahan sebagai pemimpin Libya. Sebab itu Rakyat Libya tidak dapat menggunakan teknik sama seperti Mesir dan Tunisia untuk menjatuhkan Gaddafi. Hanya peperangan jalan yang tinggal untuk jatuhkan Gaddafi.
  • Sebab itulah Dr.Yusoff Al-Qardhawi mengeluarkan fatwa halal membunuh Gaddafi berdasarkan dalil yang mewajibkan pemimpin melindungi rakyatnya bukan membunuh rakyatnya sesuka hati.
  • Libya sebatutnya sebuah negara yang maju dan mewah lebih daripada Dubai memandangkan hasil minyak yang lumayan dan negaranya memiliki pesisir pantai yang panjang sesuai untuk pelancongan. Tetapi situasi semasa menunjukkan kemudahan untuk rakyat diabaikan seperti hospital dan kemudahan asas lain. Malah rakyatnya ramai menganggur.
  • Kezaliman Gaddafi memang melampau sampai tahap dia menggunakan senjata yang sepatutnya digunakan untuk menembak kenderaan tetapi digunakan untuk menembak penduduk Libya.
  • Kenapa Gaddafi tidak mahu meninggalkan Libya sedangkan dia sudah kaya raya? Ini kerana perasaan tamak telah menguasai diri. Walaupun sudah kaya tetapi masih rasa tidak cukup dan tidak sanggup untuk tinggalkan Telaga minyak di Libya. Mungkin Mati adalah penyelesaian kepada penyakit hatinya itu.
  • Kerajaan penentang yang baru dutubuhkan dalam usaha mengumpul dana dengan menjual minyak dan membeli senjata untuk menjatuhkan Gaddafi.
  • Banyak pihak mengatakan peperangan ini perancangan US dan negara Eropah. Tetapi ingatlah peperangan ini terjadi akibat rasa tidak tahan rakyat Libya yang bersabar lebih 40 tahun dengan kekejaman Gaddafi. Adakah aman sebuah negara jika berada di bawah pemerintahan kuku besi?
Kita di Malaysia ini doakan semoga perjuangan rakyat Libya berjaya dan Gaddafi yang zalim mendapat hukuman yang setimpal.

Comments

mizzura said…
thanks for info..tak taulah apa nak jadi dengan dunia ni kan...sebagai pemimpin mereka kena ingat..setinggi mana pencapaian diberi pada negara..berundurlah sebelum kamu diundurkan...

|Terpaut pada lengan Lewis Hamilton |
Alan Rizque said…
Ya betul, pemimpin macam ni seolah-olah ingat dunia ni kekal abadi kot.
sabree hussin said…
hm.. tak follow sangat kisah gadaffi ni, sebab berita dalam negara pun kadang2 tak terikut..
Alan Rizque said…
Yup, ini pun dengar cerita dari mulut orang..hehe

Popular posts from this blog

Sultan Kelantan bakal berkahwin

Dibaham harimau dan singa

Kena pancung kepala

Ustaz berbahas pengikut bergaduh

Sultan Osman Gazi pengasas Othmaniyyah