Kisah orang kaya

Semalam aku terbuka TV9 yang menyiarkan rancangan tanyalah Ustaz. Ada satu cerita yang menarik yang ingin dikongsi bersama.

Kisah ini berkenaan seorang kaya yang ustaz ni jumpa di masjid. Orang kaya ini berbual-bual dengan ustaz dan menceritakan keseronokan dia pergi ke Mekah beberapa kali sama ada untuk buat haji atau umrah.


Ustaz itu juga sedia maklum yang dia ni memang seorang yang suka menderma kepada masjid dan orang-orang susah.

Seterusnya ustaz itu mengambil keputusan nekad untuk bertanya lebih dalam lagi kepada orang kaya itu, "Macam mana dengan sanak saudara dan ahli keluarga terdekat? Adakah Tuan haji membantu?"

"Alhamdulillah ustaz, saya akan berikan duit kepada emak saya untuk diagih-agihkan kepada saudara-mara yang memerlukan." jawabnya tenang.

Ustaz itu terus mengatakan kepada orang kaya itu yang soalannya tadi bukan bertujuan untuk mencari keburukan dia tetapi untuk memastikan dia itu menjadi seorang kaya yang beriman seperti yang diajar Nabi.

Dengan kata lain semua penjuru dan sudut dia membantu dan melaksanakan tanggungjawabnya sebagai seorang kaya. Ya, dia bermewah dan pergi ke Mekah beberapa kali tetapi orang disekeliling tidak dilupakan untuk membantu terlebih dahulu.

Tidak salah menjadi orang kaya malah Islam menggalakkan supaya kita kaya tetapi biarlah jadi orang kaya yang beriman. Sahabat nabi juga ramai yang kaya-raya.

Comments

Popular posts from this blog

Sultan Kelantan bakal berkahwin

Dibaham harimau dan singa

Kena pancung kepala

Sultan Osman Gazi pengasas Othmaniyyah

Sultan Brunei yang hebat