Kisah seorang penipu

Kisah ini sebenarnya terjadi kepada diri aku sendiri. Tujuan aku cerita ni pun supaya dapat iktibar dan pengajaran kepada orang lain.


Kejadian ini berlaku pada hari jumaat pukul 12.30pm sebelum solat jumaat. Aku yang pada waktu itu masih berada di pejabat menerima kehadiran seorang lelaki yang tidak dikenali. Pejabat masa itu sudah ditutup.

Ayat pertama dia:

"Asslamualaikum bang, saya datang ni bukan nak jual ubat atau jual barang. Saya nak minta tolong jer"

Dia pun menceritakan keadaannya yang kehilangan dompet semasa dalam perjalanan ke rumah saudaranya di Bangi. Selepas membuat laporan polis dia terus pergi ke sebuah kolej dekat dengan tempat kerja aku untuk meminjam sedikit wang daripada adiknya. Malangnya adiknya itu dikatakan telah pergi bercuti hujung minggu dengan rakan-rakan di tempat lain.

Dia juga menunjukkan salinan laporan polis 3 hari lepas. Dia bagitau yang dia perlukan RM35 untuk tambang ke Lumut. Dia bagitau dia akan bayar balik dengan bank in duit esok pagi lepas sampai di Lumut.

Di laporan polis tu aku tengok status pekerjaan sebagai pesara askar. Nombor telefon bimbit juga ada.

Akhirnya dengan penuh belas kasihan aku bagi lah RM35 kat dia dan nombor akaun aku. Dia ucap terima kasih sambil cium tangan aku. "Biar betul mamat ni." aku cakap dalam hati.

Dipendekkan cerita keesokan harinya aku terus cek bank aku dan memang tiada sebarang duit masuk.

Aku terus mesej dia, bagi ayat macam ugutan azab Allah bagi orang penipu. Tiba-tiba aku dapat call!
Suara Orang India yang bercakap kat nombor telefon tu. Dia tanya kenapa aku hantar mesej macam tu kat adik dia?

Aku terus cakap minta maaf sebab nombor ni aku dapat daripada orang lain. Saat tu barulah aku tahu yang aku kena tipu.

Kat sini aku bukan nak berkira sangat dengan nilai RM35 tu walaupun pada waktu tu aku agak pokai, tetapi nak bagitau dunia sekarang ni ramai yang penipu.

Sejak terkena hari tu, aku memang tak bagi duit mudah-mudah kat orang yang minta tolong melainkan dengan amaun yang sedikit jer. 

Gunakanlah nikmat yang Allah bagi tubuh badan yang sihat tu. Jangan jadi penipu sebab nak dapat duit mudah jer.

Comments

Popular posts from this blog

Sultan Kelantan bakal berkahwin

Dibaham harimau dan singa

Sultan Kelantan yang baru...

Kena pancung kepala

3 kisah pentingkan diri sendiri