Kurang gula elak diabetis

Dalam akhbar hari ni mengatakan 1.4 juta rakyat Malaysia yang berusia 30 tahun ke atas menghidapi penyakit diabetis atau kencing manis.

Klik pada gambar untuk paparan lebih besar.
Bertepatan denga harga gula naik maka berita ini dikeluarkan bagi menyedarkan rakyat Malaysia untuk elakkan makan gula berlebihan.

Ada pendapat mengatakan tindakan kerajaan menaikkan harga gula adalah untuk menyelamatkan rakyat Malaysia daripada menghidapi penyakit diabetis akibat banyak sangat makan gula. Seperti dalam air, kuih muih dan masakan.

Lagipun kerajaan dapat berjimat sebanyak RM116.6 juta dan sangat elok kalau peruntukan itu disalurkan kepada badan lain seperti PERMATA yang memerlukan RM111 juta.

Sampai macam tu sekali pemimpin kita berfikir. Hebatnya!

Comments

eelobor said…
sungguh HEBAT!
Alan Rizque said…
Hehe..terlebih hebat sudah..
burhan al-hilmi said…
atau mungkin penanung PERMATA juga perlu kurangkan pengambilan gula.. makin membesar aku tengok..
Alan Rizque said…
Haha..kepimpinan malalui teladan kan..kalau nak suruh rakyat buat sesuatu kena mula dengan pemimpin dulu..

Popular posts from this blog

Dibaham harimau dan singa

Sultan Kelantan bakal berkahwin

Logik akal dalam beragama

Apabila agama dipersenda

Kena pancung kepala