Saraan askar yang ramai

Pernah terfikir tak bagaimana sesebuah negara yang memiliki askar yang ramai menyara gaji dan segala kelebihan yang diberikan kepada setiap askar mereka?
Ya, antara sumber ialah cukai yang diambil daripada rakyat mereka dan hasil bumi negara mereka. Tetapi, ada satu lagi cara yang boleh mengurangkan kos malah boleh menambah lagi banyak bilangan askar. 

Cara itu ialah dengan membantu peperangan di negara yang kaya dengan hasil bumi. Contoh yang terdekat ialah apa yang berlaku di Libya sekarang.

Adakah korang ingat yang mereka dengan PERCUMA bantu rakyat Libya menentang Gaddafi? Jawapannya tentulah tidak. Mungkin pada masa hadapan, kerajaan Libya yang baru akan dipaksa untuk membayar balik kos yang mereka tanggung samada melalui IMF ataupun hasil bumi yang mereka ada.

Selain daripada membantu negara yang berperang mereka juga sanggup mencipta perang seperti yang berlaku di Iraq dan Afghanistan.

Bagi mereka nyawa askar tidak penting kerana mereka boleh merekrut askar yang baru dan muda. Paling penting untung masa hadapan.

Selain mereka dapat menyara askar yang ramai dengan cara begini mereka juga ada sebab sampingan antaranya:
  • Membantu askar mereka dalam meningkatkan kemahiran taktik perang.
  • Melupuskan senjata lama yang jarang digunakan sebab tiada perang di negara mereka.
  • Dapat beli senjata baru dengan kos yang ditanggung negara yang mereka 'bantu'.
  • Membantu melakukan eksperimen dengan sejata baru yang dimiliki.
Dan mungkin ada banyak lagi alasan lain. Apa yang penting, mereka memang mendapat untung besar dalam setiap peerangan.

Comments

SiS NaD said…
SaLaM...

aDa BeTuLNYa CoReTaN aLaN Ni... apa GuNa YaNG Tua KaLau aDa YanG MuDa LaGi GaGaH PeRKaSa... TaPi, KaLau TaK aDa YaNG Tua, TaK aDa La YanG Muda... (^_____^)V
HAFIZAL said…
tapi....yang menangung adalah rakyat terpaksa memerima beban kenaikan cukai-cukai kerajaan
APAN said…
gitu la gamaknya...mmg duit rakyat la yg bayor gaji mereka tu....
nasib baik kat mesia askar kita x de sngat yg kena hanta berperang mcm tu.jd boneka atasan je...
tah2 dorang pun x tau pe yang dorang buat tu...

Popular posts from this blog

Sultan Kelantan bakal berkahwin

Apabila agama dipersenda

Negara hidup beragama lebih rendah kadar bunuh diri

Dibaham harimau dan singa

Apabila bapa sanggup noda anak sendiri