Sunday, November 27, 2011

Pisang kurangkan tekanan darah

Ada orang cakap kat aku supaya amalkan makan pisang setiap hari mulai sekarang. Dapat bantu kurangkan tekanan darah seterusnya dapat elakkan penyakit lain seperti strok dan jantung.

Aku pun terus search google berkenaan perkara ni dan memang mengejutkan yang kata-kata kawan aku tu betul!

Ada 3 kajian yang telah dibuat tentang pisang ni:
  1. Kajian yang disiarkan oleh The New England Journal of Medicine mengatakan penyediaan pisang dalam hidangan harian anda boleh mengurangkan sehingga 40% kematian disebabkan strok.
  2. Kajian pada tahun 1997 di Johns Hopkins University pula mencadangkan untuk memakan pisang sebanyak 5 biji setiap hari untuk mengurangkan tekanan darah.
  3. Bagaimanapun, kajian yang dilakukan oleh orang India di Kasturba Medical College mendedahkan sesiapa yang memakan 2 biji pisang setiap hari selama seminggu dapat mengurangkan tekanan darah sebanyak 10%.
Pisang dikatakan kaya dengan potassium yang membantu jantung berfungsi dengan baik. Juga mengandungi  sodium untuk mengekalkan keseimbangan cecair dalam badan dan ini merupakan faktor penting untuk mengawal tekanan darah.

3 comments:

Anonymous said...

Tapi pisang x elok untuk pesakit diabetes & gout... :(

Alan Rizque said...

Ye ker?
Pisang sesuai untuk diamalkan orang muda yang takde apa-apa penyakit lagi.

Unknown said...

Anda ada masalah diabetes?? gout??? darah tinggi??? 4LIFE TRANFER FACTOR ada penyelesaiannya.. Hubungi saya di ctrmiena@gmail.com atau sila layari blog sy di http://new4mylife.blogspot.com
"4LIFE TRANSFER FACTOR - Molekul AJAIB Anugerah DariNYA..."