Aku ingin bunuh pencuri

Kadang-kadang apabila kita dianiaya maka emosi akan menguasai diri tanpa pertimbangan akal. Contohnya apabila rumah kita kena masuk pencuri atau barang kita kena curi.

Masa mula-mula terkena tu rasa macam nak hempuk sampai mati pun ada pencuri tu. Aku pernah dengar jugak ada yang sampai nak bunuh pencuri tu. Malah kes yang pencuri terbunuh dipukul orang ramai pun ada. Bila polis sampai tinggal mayat je. Polis pun takleh buat apa-apa sebab yang pukul tu ramai. Mati katak la jawabnya.

Sebenarnya kalau kita tak pernah kena curi barang, kita takkan faham perasaan orang tu. Tambah-tambah barang tu pulak barang kita paling sayang dan berharga.
Baru ni rumah saudara aku yang sangat rapat dimasuk pencuri. Aku masa mula-mula dengar cerita tu agak panas gak la. Baru aku faham kenapa pencuri kalau kena tangkap memang kena pukul habis-habisan sebelum diberikan kepada polis. Sebab hidup menyusahkan orang jer.

Pagi ni masa aku nak keluar beli sarapan aku tengok selipar aku dah lesap dah. Panas betul dalam hati ni. Bukan sebab selipar tu mahal sangat pun tapi sebab menyusahkan orang nak buat aktiviti harian.

Pencuri ni memang menyusahkan orang sebab barang yang dia curi tu barang keperluan harian. Kalau rasa boleh tenang hidup tak berkat macam tu teruskanlah. Akhirat besok rasalah azab macam mana. Dahla kat dunia pun hina hidup dengan mencuri kat akhirat pun lagi hina. 

Tak boleh nak salah kat sesiapa sebab dia yang pilih hidup macam tu.

Comments

Popular posts from this blog

Sultan Kelantan bakal berkahwin

Dibaham harimau dan singa

Apabila agama dipersenda

Sultan Kelantan yang baru...

Tunku Minta Melayu Hapuskan UMNO