Nak senyum pun susah

Kadang-kadang orang suka pergi ke kedai makan tu bukan sebab tersangat sedap masakan dia pun tetapi kerana layanan yang diterima. Bagi aku cukuplah dengan senyuman.
Hari ni aku ada cuba pergi beli makan di sebuah kedai. Mujurnya aku bungkus sebab muka tuan kedai tu punyalah masam. Lansung tak senyum. Masa aku nak ambil duit baki aku cuba la tengok muka dia mengharapkan senyuman yang akan diberi. Tetapi dia lansung tak tengok muka aku. Aku tengok dalam kedai kosong jer tiada orang.

"Ada jugak orang macam ni? Kalau bosan dengan berniaga kedai makan tak payahlah buka kedai abang ooi." Aku cakap dalam hati.

Aku teringat ada satu kedai tu aku suka beli tomyam. Tuan punya kedai punyalah ramah. Bukan setakat senyum malah dilayan aku macam raja sebaik sahaja aku jejak kaki ke kedai dia. Aku terasa puas kerana begitu dihargai kehadiran aku ke kedai dia. Kedai dia aku tengok banyak meja penuh.

Cukuplah dengan senyuman dan sedikit ramah dengan mengucapkan terima kasih kepada pelanggan kita jika kita mahu berniaga lama dan ada pelanggan tetap.

Comments

neddy eiyrah said…
ehee . ape lah pakcik tuh .
sroh jelaa dea pencen ke hape kalau dea tak suke sgt kan .
mane tak nye kedai dea kosong ,
ko kate dea senyum pon tak nak kn ?
senyum kan mmbawa rezeki .
takpe , masam cm ne pon muke dea ko senyum jelah :)
Alan Rizque said…
Aku dah try senyum tapi dia buat dek jer macam mana..huhu

Popular posts from this blog

Sultan Kelantan bakal berkahwin

Apabila agama dipersenda

Negara hidup beragama lebih rendah kadar bunuh diri

Dibaham harimau dan singa

Apabila bapa sanggup noda anak sendiri