Monday, December 5, 2011

Kesilapan utama Gaddafi

Tidak dinafikan Gaddafi adalah antara individu yang tidak mudah ikut telunjuk barat. Oleh itu kejatuhan Gaddafi memang ditunggu dan dikehendaki dunia barat.

Kawan aku pernah menyebut yang Islam menghalang umatnya daripada menjatuhkan pemimpin Islam dengan kekerasan walaupun mereka itu zalim tetapi Islam tidak menghalang umatnya untuk menegur pemimpin yang tidak adil dan zalim.

Jika orang Islam sanggup membunuh orang Islam yang lain tanpa sebab yang dibenarkan maka lain pula jadi hukumnya. Begitu juga pemimpin. Jika pemimpin itu zalim sampai tahap sanggup membunuh rakyatnya sesuka hati maka hukumnya jadi lain.
Kesilapan utama Gaddafi ialah cara dia menghadapi demonstrasi rakyatnya. Sebagai seorang pemimpin dia kena terima teguran rakyatnya dengan hati terbuka. Rakyat yang cuba menegurnya secara baik dan tidak bersenjata dibalas dengan peluru hidup. Itulah kesilapannya yang utama.

Memang menjadi kesalahan jika rakyat Libya menjatuhkan Gaddafi dengan kekerasan senjata sebab dia itu seorang Islam. Tetapi hukum itu berubah sebaik sahaja Gaddafi menghalakan peluru hidup dan senjata berat untuk membunuh rakyatnya yang tidak puas hati.

Itulah kesilapan utama Gaddafi yang akhirnya diambil peluang oleh barat yang sudah lama idamkan kekayaan bumi Libya.

Jika dia mengaku seorang pemimpin Islam yang kuat dan tegas terhadap musuh Islam kenapa samggup membunuh rakyatnya sendiri kan? Alangkah baik kalau dia berlembut dan ikut kehendak rakyat demi untuk membina kekuatan dalaman menghadapi barat.

Tetapi itulah suratan Ilahi. Kita merancang Dia juga merancang tetapi sebaik perancang ialah Allah Yang Esa. Ambillah Iktibar peristiwa Baghdad diserang tentera Monghul. Apabila Allah kehendakkan kejatuhan kerajaan itu maka dalam sekelip mata boleh berlaku.

Mengikut sejarah antara punca kejatuhan Baghdad ialah Ulama yang ada pada zaman itu membisu tidak berani menegur pemerintah yang lalai dengan tanggungjawab terhadap pencipta. Fikir-fikirkan..

No comments: