Koloni yang hilang

Baru ni aku ada tertengok dengan tidak sengaja satu cerita yang agak suspen jugak la bertajuk 'Lost Colony'.

Aku tengok sampai habis baru tau ini cerita ini berdasarkan sejarah Amerika di North Corolina sekarang dan dulunya dikenali sebagai Roanoke.
Kisahnya berkenaan satu kumpulan koloni yang datang dari British dan cuba menjelajah dan menjajah tempat baru di dunia baru iaitu Amerika sekarang.

Apa yang misterinya, semua kumpulan koloni yang datang dan tinggal di sini hilang tanpa jejak. Rumah dan binaan kubu semua musnah. Tetapi tiada pula jumpa mayat dan tulang. Maka bermacam-macam teori la yang timbul.

Cerita ni berdasarkan teori mereka ini hilang dibunuh roh jahat yang tinggal di hutang berdekatan. Roh ini mencari jiwa suci iaitu seorang bayi yang tiada dosa. Bayi itu pula diiktiraf sebagai bayi pertama yang lahir di Amerika dari perspektif penjajah la. Namanya Virginia Dare lahir pada 18 Ogos 1587.
Ada teori lain pula mengatakan koloni ini dibunuh oleh penduduk asli Amerika dan mayatnya dibawa lari. Mungkin betul juga sebab aku tengok cerita tu pun memang ada tunjuk sikap penjajah yang sesuka hati tembak penduduk asli.

Ada juga teori mengatakan koloni ini lari dan berpindah ke tempat lain dengan bantuan penduduk asli.

Walau apa pun teori kisah itu tetap misteri dan tiada siapa tahu apa yang berlaku sebenarnya kecuali Allah.

Comments

Popular posts from this blog

Sultan Kelantan bakal berkahwin

Apabila agama dipersenda

Negara hidup beragama lebih rendah kadar bunuh diri

Dibaham harimau dan singa

Apabila bapa sanggup noda anak sendiri