Tiada minyak masak dijual

Sejak akhir-akhir ni bekalan minyak masak di kedai-kedai runcit asyik habis jer. Walaupun aku jarang-jarang memasak tetapi perlu jugak kadang-kadang untuk goreng telur.
Mula-mula aku ingatkan peniaga kedai runcit dah mula buat hal dengan menyembunyikan minyak masak sebab harga akan naik. Aku juga ingat pengilang dah mula keluarkan dalam kuantiti sedikit untuk tunggu harga naik. Tetapi selepas dua tiga minggu asyik tiada je minyak masak kat kedai runcit ni aku mula syak mesti ada sesuatu tak kena ni.

Nak dijadikan cerita masa aku beli barang di kedai runcit tadi aku ada terdengar tuan kedai merungut tentang sikap pembekal minyak masak ni yang mula tak terima hutang. Kalau nak minyak masak mesti kena bayar dulu.

Kedai runcit ni pula memang sudah sedia maklum yang memang akan ambil hutang dulu barang-barang jualan ni. Jadi sebab itulah minyak masak di kebanyakan kedai runcit tiada. Sebabnya pekedai ni tak boleh ambil hutang. Dahla untung tak seberapa lepas tu tak boleh ambil hutang pulak. Kalau ambil stok pun mesti kuantiti sedikit dan mesti cepat habis.

Patut pun bekalan minyak masak tiada di kedai runcit sekarang. Mentang-mentanglah minyak masak ni barang keperluan, ikut suka hati dia je buat hal pembekal ni ya.

Comments

Popular posts from this blog

Sultan Kelantan bakal berkahwin

Apabila agama dipersenda

Negara hidup beragama lebih rendah kadar bunuh diri

Dibaham harimau dan singa

Apabila bapa sanggup noda anak sendiri