Tuesday, September 10, 2013

Travelog di Bumi Iraq Siri 1

Geger bab syiah seminggu dua ni. Kawan-kawan sekelas saya di Universiti Baghdad dulu dalam 25 orang semuanya. Ada kurdi, Arab Iraq, Arab Palestin, Arab Yaman dan Arab Jordan. 5 orang saja sunni termasuk saya! Bakinya syiah.

Kami belajar bersama, mengulangkaji bersama, buat presentation bersama, latihan praktikal di hospital pun sama-sama. Bukannya sehari dua, tapi 6 tahun. Belum lagi dikira penganut syiah yang hidup bersama dalam masyarakat.

Alhamdulillah, saya tetap teguh dengan aqidah ahli Sunnah Wal Jamaah walaupun tak berjaya 'mengsunnikan' kawan-kawan syiah.

Terpesongnya amalan dan aqidah orang syiah bukan setakat saya baca di buku dan kitab, tetapi mampu dilihat dengan mata kepala sendiri. Musim peperiksaaan kawan-kawan syiah datang bermalam dirumah sampai 2,3 hari untuk sama-sama mengulangkaji pelajaran. 

Macam mana mereka solat, berapa kali mereka sembahyang dalam sehari, macam mana mereka puasa, apa pandangan mereka tentang sahabat-sahabat nabi, peristiwa pembunuhan Syaidina Hussin di Karbala', kitah 'Nahjul Balaghah' yang menjadi rujukan mereka, taasub mereka dengan imam-imam mereka, kelayakkan imam-imam mereka mengeluarkan ijtihad dan fatwa baru semuanya saya kaji dan lalui secara realiti.

Penganut-penganut syiah di Malaysia, berapa hari kamu semua hidup bersama orang syiah? Kalau syiah itu betul, benar, tidak sesat dan menyesatkan. Saya akan jadi syiah lebih dulu sebelum kamu!

Islam ini agama mudah, samada ibadat atau muamalat. Kenapa nak dipermudahkan lagi dengan solat yang boleh dijamak seminggu sekali?

Apa faedah yang kamu boleh dengan mengutuk dan mencaci sahabat-sahabat Nabi? Mana boleh bulan puasa pun hisap rokok atas alasan fatwa imam? Siapa yang ajar kamu al Quran ada 115 surah? Tambah satu lagi surah 'al Wilaayah' kononnya surah yang menceritakan kelebihan Syaidina Ali.

Kalau Syaidina Ali hidup semula, puak kamulah Syaidina Ali akan kerat kepala dulu! Siapa yang ajar kamu semua, Malaikat Jibril tersalah bagi wahyu kepada Muhammad, sedangkan sebenarnya nak bagi kepada Ali? Kamu ingat Jibril tu macam Tok Ki kamu?

Banyak lagi kalau saya nak senaraikan. Kembalilah kepada aqidah yang benar...

============================

Tulisan ini saya petik daripada Facebook Dr.Azman Ibrahim.

Oleh kerana kisah pengembaraannya sangat menarik maka saya abadikan dalam blog ini untuk tatapan saya dan pembaca di masa akan datang.

InsyaAllah menurut kata beliau travelog ini akan dibukukan dalam masa terdekat. Sudah tentu ceritanya lebih teratur, terperinci dan menarik. Sama-sama kita tunggu penerbitannya.

No comments: