Tuesday, October 29, 2013

Husam Musa Kena Contohi Zaqhanus

Baru-baru ini, dewan persidangan Dun di Kelantan gempar dengan tindakan Husam mempersoalkan beberapa hal berkaitan pengurusan kerajaan negeri.

Husam dilihat menzahirkan kelemahan kerajaan Kelantan yang tidak sampai setahun dipimpin oleh MB baru.

Apa yang jadi persoalan ialah, adakah Husam yang sebelum ini menjadi Exco tidak nampak dan cuba selesaikan kelemahan kerajaan Kelantan sebelum ini?
Tindakan Husam ini menunjukkan sedikit sebanyak kekecewaan beliau apabila tidak dilantik pemimpin kanan kerajaan negeri apatah lagi Exco walaupun cuba dinafikan beliau.

Kalau ikhlas ingin tegur kepimpinan baru kenapa tidak jumpa terus atau tegur dalam mesyuarat dalaman?

Sangat merisaukan apabila orang sehebat Husam Musa mengikut jejak langkah beberapa orang pemimpin PAS yang seolah-olah tidak boleh bekerja tanpa jawatan dan mengamuk apabila tidak dipilih sebagai pemimpin dalam PAS.

Contohnya adalah seperti Ustaz Nasaruddin Mat Isa dan Dr.Hassan Ali. Sekarang ini kemana mereka? Adakah mereka yang rugi atau PAS yang rugi?

Penyakit ini sebenarnya sering dihidapi oleh mereka yang telah lama memegang jawatan penting. Apabila tidak dilantik mereka akan mula panas punggung tidak tahu buat apa.

Husam sepatutnya mengambil contoh dan iktibar daripada sejarah iaitu Panglima Zaqhanus.

Paglima Zaqhanus adalah antara ketua pasukan tentera yang dilantik oleh Sultan Muhammad Al-Fateh dalam misi menawan Kota Konstantinopel.

Beliau mengetuai angkatan tentera laut bagi menguasai pelabuhan tanduk emas. Oleh kerana Pelabuhan itu dijaga pintu masuknya oleh rantai besi yang besar dan kukuh maka misi itu dilihat mustahil.

Panglima Zaqhanus yang dilihat lemah semangat akibat kegagalan demi kegalan dihadapinya akhirnya dipecat oleh Sultan Muhammad Al-Fateh dan digantikan dengan Panglima Palta Oglu.

Panglima Palta Oglu juga dilihat gagal dalam misi menguasai pelabuhan itu juga dipecat dan digantikan oleh Panglima Hamzah Pasha.

Apa yang menarik melalui lakaran sejarah ini ialah sikap Panglima Zaqhanus yang tidak marah, kecewa dan malu walaupun dipecat.

Perkara ini dapat dilihat apabila dia ada didatangi wakil Maharaja Konstantinopel untuk belot kepada Sultan. Dia dijanjikan emas, pangkat dan intan permata kalau setuju.
Akan tetapi sebab matlamatnya jelas untuk syahid maka dia menolak tawaran itu.

Dia terus menjalankan tugas sebagai mujahidin di medan perang sampai satu ketika mesyuarat pemutus sama ada misi perlu diteruskan atau tidak. Panglima Zaqhanus lantang bersuara supaya misi perlu diteruskan.

Sultan dan ramai dikalangan orang kanan rasa bersemangat selepas mendengar kata-kata Zaqhanus untuk meneruskan perang.

Selepas Sultan mengambil keputusan untuk teruskan peperangan semua tentera dibahagikan kepada 3 kumpulan dan salah satu kumpulan dipimpin oleh Panglima Zaqhanus.

Apa yang boleh dipuji ialah sikap Zaqhanus yang tidak mudah kecewa dengan jawatan apabila beliau dipecat. Dia terus berjuang dengan ikhlas dan akhirnaya dilantik sekali lagi sebagai ketua sehingga kemenangan terhasil di pihak Islam.

Husam sepatutnya jangan risau. Teruskan bekerja walaupun tiada memegang jawatan dalam kerajaan negeri. Jika dia terus ikhlas lambat laun orang yang sehebat beliau akan dilantik juga memegang jawatan penting apabila tiba masanya.

Jawatan, kejatuhan, kemenangan dan kekalahan adalah milik Allah untuk tentukan. Ada hikmah disebalik apa yang berlaku. Hanya Allah yang mengetahui.

Husam sepatutnya mengambil jalan yang lebih proaktif dengan cuba menjalankan projek kerajaan negeri sebelum ini dengan lebih cemerlang.

Contohnya projek Lebuh Raya Rakyat, dinar emas dan projek perladangan. Jangan sampai semua itu menjadi projek gajah putih.

Di dalam PAS sendiri berapa ramai contoh terbaik individu yang ada ketika kalah ada ketika menang, ada ketika dilantik dan ada ketika tiada jawatan. Mereka ini terus ikhlas bekerja sehingga orang kagum dengan mereka bukan sebab jawatan tetapi sebab keikhlasan mereka berjuang.

No comments: