Negara hidup beragama lebih rendah kadar bunuh diri

Ada terbaca satu kenyataan tentang satu kajian berkenaan negara yang rakyatnya mengamalkan hidup beragama lebih rendah kadar bunuh diri.

Hasil kajian itu tidak pelik kerana mereka yang hidup beragama percayakan ada kehidupan selepas mati dan dunia ini hanya satu tempat persinggahan.


Islam pula mengajar umatnya yang dunia ini satu tempat ujian. Di sini Allah menguji hambanya untuk menilai dan ditempatkan di syurga atau neraka yang kekal abadi.

Jadi bagi mereka yang hidup beragama segala masalah di dunia ini adalah satu ujian.

Bagi mereka yang tidak beragama pula dunia ini adalah segala-galanya. Jika mereka merasa susah dan tertekan dengan dunia maka lebih baik mati. Jadi bunuh diri adalah jalan terbaik dan terpantas.

Mereka menganggap, selepas bunuh diri segala masalah akan hilang. Tiada lagi kehidupan untuk hadap segala masalah yang timbul.

Sebenarnya lebih beruntung mereka yang hidup beragama. Hidup di dunia jika susah, akan ada kehidupan lain yang tiada masalah dan kekal abadi. Jadi mereka cuba hidup yang terbaik di dunia untuk kehidupan yang lebih baik dan kekal abadi.

Alangkah ruginya mereka yang tidak beragama. Sudahlah hidup di dunia susah. Kemudian ambil pula keputusan untuk bunuh diri dengan mematikan dirinya secara Total.

Kenapa perlu pilih kepercayaan yang negatif jika ada kepercayaan yang lebih positif?

Seronoknya sebuah kehidupan adalah kerana adanya harapan dan agama adalah pemberi harapan yang terbaik untuk manusia.

Comments

Popular posts from this blog

Dibaham harimau dan singa

Sultan Kelantan bakal berkahwin

Logik akal dalam beragama

Apabila agama dipersenda

Kena pancung kepala