Thursday, October 24, 2013

Andainya Brunei Bersatu Dengan Malaysia

Bayangkan jika Brunei bersatu dengan Malaysia sudah tentu nasib rakyatnya berbeza daripada sekarang dan lebih kurang sama seperti Sabah dan Sarawak.
Antara andaian menarik untuk kita fikirkan ialah:

1. Brunei bukan saja akan di kenakan cukai untuk hasil minyak, malah 95% hasil minyak akan pergi ke Pusat. Tinggal 5% untuk Brunei.

2. Pendapatan rakyat Brunei mungkin akan sama dengan Sarawak iaitu RM30,000 berbanding dengan sekarang RM62,000 (USD 20,000)

3. Rakyat Brunei akan membeli minyak dengan harga yang lebih mahal dari sekarang iaitu RM2.10 seliter utk RON95 berbanding sekarang RM0.90 (B$0.36)

4. Rakyat Brunei yang hendak melanjutkan pelajaran ke peringkat tinggi akan terpaksa meminjam daripada PTPTN.

5. Sindrom ramai orang luar Brunei yang memegang jawatan tinggi dgn gaji mahal di sektor Minyak dan Gas akan berlaku tanpa ada apa-apa bunyi bantahan dari pemimpin tempatan Brunei. Rakyat Brunei akan di beri jawatan peringkat rendah dgn gaji yang rendah juga.

6. Harga kereta import akan mahal dan rakyat Brunei akan ramai yang terpaksa beli Proton dan Perodua.

7. Jalan antara bandar di Brunei akan menjadi jalan satu lorong untuk sehala yang berombak2 dan berlubang. Dan kebanyakan di tampal pelbagai kali hingga rupanya macam kek lapis Sarawak.

Dengan ungkit perkara ini, bukan bermakna kita tidak bersyukur dengan apa yang ada tetapi kita sebagai manusia yang dikurniakan akal perlu sentiasa membaiki diri kearah yang lebih baik.

Kalau Malaysia hari ini lebih teruk daripada Brunei dan Singapura maka kita sebagai manusia dan bukan seekor monyet kena berfikir macam mana nak ubah jadi lebih baik.

Semua orang yang berfikiran waras idamkan Malaysia yang lebih baik. Hari ini rakyat Malaysia hanya mampu melihat dengan bangga rakyat Islam Brunei telah mengurus negara lebih baik dan berjaya.

Tahniah Brunei!

No comments: