Imam yang sedap bacaan

Pernah aku pergi di masjid untuk solat maghrib dan agak terkejut sebab imamnya membaca ayat suci Al-Quran dengan suara yang agak lucu. Lagu Al-Qurannya seolah-olah dipaksa dan dibuat-buat.

Pada pandangan aku la, lebih baik kalau imam tadi diberikan kepada mereka yang lebih sedap bacaannya. Sebabnya boleh membantu khusyuk dalam solat. Kalau pun tidak pandai berlagu, janganlah berlagu. Cukup dengan bacaan biasa. Itu lagi elok.
Imam Abdul Rahman Sudais, Imam Mekah
Perumpamaan yang boleh dibuat ialah, orang yang tak sedap suaranya cuba menyanyi dengan mendayu-dayu. Apa perasaan anda? Sudah tentu akan mengganggu hawa telinga kan?

Ada aku jumpa imam yang baca Al-Quran macam biasa dalam solat. Ok jer, takde masalah pun tanpa berlagu. Jadi bagi mereka yang rasa dia tidak pandai berlagu elakkan berlagu masa baca Al-Quran dalam solat.

Renungi Sabda Rasulullah dalam ayat di bawah:

(Paling layak) menjadi imam bagi sesuatu kaum adalah yang paling baik bacaan al-Qur’an di antara mereka.

Jika mereka dalam bacaan berada pada tingkatan yang sama, maka (yang paling layak) adalah yang paling mengetahui tentang sunnah (hukum-hukum fiqh) di antara mereka.

Jika mereka dalam (pengetahuan) sunnah berada pada tingkatan yang sama, maka (yang paling layak) adalah yang paling awal berhijrah di antara mereka.

Jika mereka dalam penghijrahan berada pada tingkatan yang sama, maka (yang paling layak) adalah yang paling awal memeluk Islam di antara mereka.

Janganlah seseorang menjadi imam terhadap orang lain di tempat kekuasaannya dan janganlah seseorang duduk di tempat kehormatan orang lain kecuali seizinnya.

[Shahih Muslim, Kitab al-Masajid, Bab orang yang paling berhak menjadi imam, hadis no: 673]

Ciri pertama Imam yang baik ialah yang paling baik bacaannya merangkumi sebutan, suara dan lagu. Walaupun iman itu dikalangan pemuda memang patut diutamakan. Sebab itu masa bulan Ramadhan, banyak masjid memanggil imam tahfiz untuk menjadi imam solat.

Suara budak ni best sampai ada yang keluar air mata:

Comments

ishiko said…
umm... baru la teraweh best je... ^^
kyo_9 said…
rasa cam nak nangis gak bila dgr "lagu" bdk lepasan SPM tuh..
A'IM said…
alhamdulillah :)
F120
CikAizA said…
sejuknya hati jika bersuamikan lelaki yg mengimamkan solat dengan lunak suara yg merdu sperti itu...

Popular posts from this blog

Sultan Kelantan bakal berkahwin

Dibaham harimau dan singa

Kena pancung kepala

Sultan Osman Gazi pengasas Othmaniyyah

Sultan Brunei yang hebat