Wednesday, May 4, 2011

Osama, Afghanistan dan Pakistan

Tulisan kali ini aku nak sambung tulisan yang lepas sebab ada orang bertanya kenapa Taliban suka bom Pakistan? Jawapan mudah ialah Pakistan perlu dilemahkan. Kenapa Pakistan perlu dilemahkan?


Kita sebenarnya tak tahu yang Pakistan ni selalu diserang bom (Aku memang tak tahu sebelum ni). Target bom adalah tempat awam dan anggota polis di sana. Setelah Pihak tentera Pakistan menyiasat rupanya serangan ini berpunca daripada Kumpulan di Afghanistan. Ada yang menggelar kumpulan ini Taliban dan ada juga Mujaheedin. 

Apa pun nama mereka semuanya tak penting asalkan tujuan mereka melemahkan Pakistan tercapai. Perancang kepada penubuhan kumpulan ini asalnya adalah Rusia yang masih menyimpan dendam terhadap kekalahan mereka. Mereka tidak nampak Afganistan sebagai kuat tetapi Pakistan adalah punca kekuatan. Yelah, Pakistan adalah antara negara yang memiliki kuasa teknologi nuklear.

Kenapa mereka nampak Pakistan sebagai punca kekuatan yang perlu dilemahkan?

Satu ketika dahulu semasa peperangan antara Afghanistan dan Rusia, antara penyokong kuat sama ada dari sudut membekalkan tentera mujahid dan peralatan senjata ialah Pakistan. Pusat BEKALAN untuk memastikan Afghanistan menang menghadapi Rusia ini ialah Pakistan. Pada masa itu US dan Cina juga ada membantu Afghanistan melalui saluran Pakistan.

Pemuda Arab dan ada juga pemuda dari negara Islam seperti Malaysia dan Indonesia juga pernah berjihad di Afghanistan dengan mendapat latihan di Pakistan satu ketika dahulu. Maka tidak hairan kenapa Pakistan sangat didendami pihak ini.

Pakistan juga sebenarnya tidak suka bersekongkol dengan US. Mereka lebih selesa berhubung dengan negara cina samada dari sudut kerjasama ketenteraan dan ekonomi. Sebab mereka tahu US ini licik.

Disebabkan US tahu Pakistan tidak mudah dicucuk hidung maka mereka telah membuat sebuah FILEM dengan wataknya Osama Bin Laden dan Al-Qaeda.

4 comments:

HALIM said...

Best entri ni. Thumbs up! ^_^

Alan Rizque said...

Terima kasih Halim..Sebenarnya dah lama baca dan tanya orang tentang isu ni..mungkin blog ni medan yang sesuai untuk berkongsi apa yang difahami dan mencari kebenaran..

chomelista homestay said...

Dlm paper harini, US spt telah memutar belitkan kematian osama ;-)

Alan Rizque said...

Mereka cakap macam mana Cik Kodok?