Jika aku ada anak

Pernah terfikir tak apa yang korang nak daripada anak-anak sendiri satu hari nanti. Walaupun aku takde anak lagi sekarang tapi aku selalu gak la terbayang macam mana nak didik dan bentuk diorang. Kihkih..
Antara topik yang aku terbayang ialah bab keputusan peperiksaan samada UPSR, PMR dan SPM kalau ada lagi la. Aku plan tak nak marah diorang jika dapat keputusan rendah. Bagi aku keputusan peperiksaan tidak semestinya menjamin masa depan diorang nanti. 

Apa yang penting dalam pendidikan anak-anak aku ialah potensi diri mereka. Aku kalau boleh nak cungkil sejak dari kecil lagi potensi, minat dan kecenderungan diorang sebab benda nilah yang akan menjamin masa depan mereka.

Aku mahu mereka tahu kemana hala tuju mereka sebaik sahaja habis belajar peringkat menengah. Kalaupun diorang ingin melawan arus aku akan sokong. Kalau mereka ingin mengikut arus aku juga akan sokong.

Aku mahu mereka ada personaliti hebat sejak muda lagi hasil daripada aku tidak menekan mereka dengan sistem peperiksaan dan tidak memaksa mereka untuk mengikut arus tetapi lebih kepada membantu mereka mengenal diri sendiri.

Besar kan impian aku. Hehe..

Comments

Wadi AR said…
besar sangat encik. mohon jemput nanti. kehkeh

Popular posts from this blog

Sultan Kelantan bakal berkahwin

Dibaham harimau dan singa

Kena pancung kepala

Sultan Osman Gazi pengasas Othmaniyyah

Sultan Brunei yang hebat