Monday, January 30, 2012

Perubatan moden vs tradisional

Berita di TV Al-Hijrah tadi telah menambah harapan baru dalam dunia perubatan di Malaysia. Kalau sebelum ini jarang dan sukar untuk kita tengok perubatan moden dan tradisional duduk semeja.

Hospital Raja Perempuan Zainab kota Bharu telah menyediakan ruang khas untuk pesakit mencuba cara perubatan tradisional seperti mengurut. Ini sebenarnya memberi satu alternatif baru kepada pesakit untuk mencuba.
Malaysia sebenarnya kaya dengan cara perubatan tradisional kampung yang digunakan turun temurun. Tetapi kedua bidang ini dilihat seolah tidak dapat duduk semeja. Antaranya ialah, perempuan akan disuruh berpantang dan makan makanan tertentu dalam sebulan lepas melahirkan anak. Tetapi kalau kita lihat makanan untuk perempuan selepas melahirkan anak di hospital tidak ikuti aturan berpantang.

Alasan yang diberikan adalah amalan berpantang tidak dibuktikan secara saintifik dan kalau perempuan itu sakit sebab makanan maka mereka boleh makan ubat di hospital.
Alangkah baik kalau dua bidang ini diamalkan bersama. Di Korea, dunia perubatan moden dan tradisional berkembang bersama malah pengamal perubatan tradisional hendaklah mengambil kursus perubatan moden sebelum boleh menjadi pengamal yang sah. Dengan cara ini, perubatan tradisional terus perkembang dan mungkin dapat dibuktikan secara saintifik di masa hadapan.

Mereka saling mengiktiraf malah menampung mana yang terkurang. Kalau ini berlaku di Malaysia rasanya tiada pihak yang rugi.

1 comment:

nursuci kudus said...

memang dah berlaku pun. dalam fasa asimilasi akak rasa.
dulu akak penah pegi spital.
ada nampak department TCM (traditional and complementary medicine).
ada urut2, herba2 n also akupuntur.
note to mention that org yg jaga kaunter tu teramat ensem *oh,,*